×

چرا اهل سنت می تواند به دور دوم ریاست جمهوری دکتر روحانی خوشبین باشد!؟

  • کد نوشته: 12434
  • ۱۳۹۶-۰۲-۱۶
  • 1646 بازدید
  • ۱ دیدگاه
  • آوای باینگان: در طول ۴ دهه ای که از عمر با برکت انقلاب اسلامی ایران می گذرد، دولت هایی که برسر کار آمده اند و زمام امور را برعهده گرفته اند…

    چرا اهل سنت می تواند به دور دوم ریاست جمهوری دکتر روحانی خوشبین باشد!؟
  • آوای باینگان: در طول ۴ دهه ای که از عمر با برکت انقلاب اسلامی ایران می گذرد، دولت هایی که برسر کار آمده اند و زمام امور را برعهده گرفته اند معمولا اکثر آن ها شعارهایی درمورد عدالت و برابری به خصوص برابری اقوام و مذاهب سر داده اند، اما ضمن احترام به همه دولت هایی که برای اعتلای ایران اسلامی زحمت کشیده اند باید گفت این شعار بیشتر در حد همان حرف و شعار باقی ماند و جامه عمل به خود ندید. اما این شعار درخرداد۹۲ و در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وارد مرحله تازه ای شد، حسن روحانی از کاندیداهای شاخص آن دوره به شدت شعار برابری اقوام و مذاهب را مطرح می کرد و به اجرایی کردن آن درصورت پیروزی تاکید داشت.
    نمایندگان اهل سنت وقت و ادواری مجلس شورای اسلامی از این فرصت بهره لازم را برده و مطالبات اهل سنت را به نمایندگی از جمعیت عظیم اهل سنت ایران شفاهی و کتبی به خدمت دکتر حسن روحانی مطرح کردند و به جهت اینکه برای اولین بار سازوکاری رسمی و مناسب برای پیگیری این شعار شکل بگیرد و به نوعی ضمانتی برای اجرا وجود داشته باشد.
    یکی از نمایندگان ادواری اهل سنت (دکترمحمدرئوف قادری نماینده دوره پنجم پاوه و اورامانات) اقدام به نوشتن بیانیه ای به نام بیانیه ده ماده ای اقوام و مذاهب کردند که مورد تایید سایر نمایندگان اهل سنت نیز قرار گرفت و در نهایت تقدیم دکتر حسن روحانی شد و با تایید و امضای روحانی همراه گشت.
    با پیروزی دکتر حسن روحانی امیدواری مردم اهل سنت به اجابت مطالبات به حقشان بیشترشد. اگرچه انتظار این بود که رئیس جمهور از ظرفیت نیروها و نخبگان اهل سنت درکابینه و هیئت وزیران استفاده کند ولی این اتفاق نیفتاد اما درعوض حسن روحانی در پاسخ به اعتراض نمایندگان اهل سنت و در جریان رای اعتماد به وزرا در پاسخ به نماینده وقت سنندج (دکترسالارمرادی) گفتند:دولت فقط هیئت وزیران نیست و در پست ها و مناصب دیگر از نیروهای شایسته اهل سنت استفاده خواهدشد.
    در ادامه دولت،پست هایی (هرچنداندک) به اهل سنت سپرده شد مانند معاونت وزیر و سفیراهل سنت که اگرچه کافی نبود اما دلگرم کننده بود. از جمله اتفاقات مثبت دیگری که در زمان این دولت اتفاق افتاد، انتخاب یکی از نمایندگان خوشنام اهل سنت (دکترمحمدقسیم عثمانی) به عنوان عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی باحمایت لیست امید (لیستی که تعامل مناسبی با دولت داشت) بود که برای اولین بار در تاریخ مجلس شورای اسلامی نماینده ای از اهل سنت به هیئت رییسه مجلس راه یافت که اتفاقی مبارک و وحدت بخش بود.
    درمدت زمانی که از عمر این دولت گذشته است گرچه متاسفانه بیانیه ده ماده ای اقوام و مذاهب به طور کامل اجرایی نشد اما برای اولین بار دردولتها، قدم های مثبتی برای حقوق اهل سنت برداشته شد و شعار برابری اقوام و مذاهب به سمت عملیاتی شدن پیش رفت و شاید از همه مهم تر اینکه نگاه امنیتی که به اهل سنت وجود داشت تا حد زیادی کاسته شد.
    حال که در زمان دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم و با توجه به کاندیداهایی که پا به عرصه رقابت گذاشته اند، به نظر اهل سنت ایران می تواند که به حسن روحانی اعتماد دوباره ای داشته باشد زیرا اگرچه همه قول های جناب آقای روحانی به اهل سنت عملی نشد اما نسبت به سایر دولت های گذشته اعتماد خیلی بیشتری به اهل سنت کردند و این فرصت به آن ها داده شد در پست هایی قرار بگیرند که قبل از دولت تدبیر و امید درتمام دولت های گذشته سابقه نداشته است.
    از اقداماتی که در این دولت در جهت توجه به حقوق اقوام و مذاهب صورت گرفت، منصوب کردن یک دستیار به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در زمینه اقوام و مذاهب بود که اقدام قابل تقدیری به حساب می آید و می توان گفت بازخورد مثبتی داشت و هم چنین رونمایی و امضای حقوق شهروندی نیز زمینه را برای احقاق حقوق اقوام و مذاهب فراهم آورد.
    علی ایحال ما با دکترحسن روحانی در میانه راه قرار داریم و به هیچ عنوان دوست نداریم راه رفته را بازگردیم و می خواهیم با اعتمادی دوباره راه را برای دستیابی به حقوق اهل سنت به صورت تمام و کمال هموار کنیم زیرا عملکرد آقای روحانی در این مورد نشان داده است که می توان به ایشان و دولتشان در ادامه راه و دور دوم ریاست جمهوری خوشبین بود، پس با هم همصدا می شویم برای پیروزی دکتر روحانی در ۲۹ اردیبهشت و در پس آن احقاق حقوق جمعیت عظیم اهل سنت به طورکامل،ان شاءالله.

    ✍️آرمان فیضی دانشجوی اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه

    نوشته های مشابه

    یک پاسخ به “چرا اهل سنت می تواند به دور دوم ریاست جمهوری دکتر روحانی خوشبین باشد!؟”

    1. ز گفت:

      دکتر روحانی شایسته ریاست جمهوری را دارد در این ۴ سال چیزی افزایش نشده و امنیت را داشتیم صد در صد پیروز است روحانی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *