×

گزارش مختصر از اولین همایش فعالان زیست محیطی منطقه اورامان

  • کد نوشته: 11824
  • ۶,آذر ۱۳۹۴
  • 1000 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: اولین همایش فعالان زیست محیطی منطقه اورامانات به میزبانی انجمن دوست داران طبیعت باینگان و در محل سالن اداره ارشاد اسلامی شهرستان پاوه برگزار گردید.

    گزارش مختصر از اولین همایش فعالان زیست محیطی منطقه اورامان
  • به گزارش خبرنگار آوای باینگان برنامه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و سپس پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و اجرای وزین آقای رخزادی به زبان زیبای کردی آغاز گردید در ابتدای برنامه جناب آقای بهروز خسروی به عنوان مدیرعامل انجمن دوستداران طبیعت باینگان به عنوان میزبان برنامه ضمن عرض خیر مقدم خدمت کلیه میهمانان گرانقدر و ابراز تاسف به دلیل عدم برگزاری مراسم در شهر باینگان، از سختی های گرفتن مجوز سمن گفت و از مسئولان محترم امر درخواست تسهیل در این روند فرسایشی را داشت.

    پس از ایشان جناب آقای مهندس کاظمی مدیر کل اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه طی سخنانی بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی حفاظت از محیط زیست را امری همگانی توضیف کرده و به دغدغه های مقام معظم رهبری پیرامون محیط زیست و ابلاغ سیاست های کلان محیط زیستی به سه قوه در اواسط اسفند ماه سال گذشته توسط ایشان اشاره کرد وی با ارائه آمار و ارقام متعدد و بیان اینکه هم اینک۳۰سمن فعال در سطح استان داریم،عملکرد اداره ی متبوعش در دوره اخیر را مثبت ارزیابی نموده و اضافه نمود برای نیل به اهداف عالیه سازمان کماکان به کمک مردم و همت فعالان زیست محیطی نیاز است.
    پس از پخش کلیپی زیبا از طبیعت باینگان نوبت سخنرانی به پزشک حاذق و فعال زیست محیطی دلسوز دکتر برهان الدین ولدبیگی رسید.دکتر ولدبیگی به معرفی سازمان یونپ(قسمت محیط زیستی سازمان ملل) ، شعار و توصیه های این سازمان بین المللی در سال جاری میلادی پرداخت.وی هدف تشکیل چنین جلساتی را آشنایی فعالان محیط زیستی با هم دیگر و هم اندیشی آنان به منظور دست یابی به نوعی اجماع اولیه پیرامون بایدها و نبایدهای فعلی محیط زیست دانست.وی در ادامه ۱۰توصیه اساسی جهت حفظ محیط زیست به جمع حاضر ارائه کرد.
    سخنران بعدی همایش امام جمعه محترم شهر پاوه حاج ماموستا ملا قادر قادری بودند ایشان سخنانشان را با تلاوت آیات سوره تین آغاز کردند و اضافه نمودند که از بالغ بر ۶۶۰۰آیه کلام الله تنها ۲۲۸آیه دلالت بر احکام شرع دارد و این در حالی است که کلمه ارض ۴۶۶بار در قرآن آمده است.ایشان افزودند۴۹بار از کوه و ۲۸دفعه از کلمات کوه و درخت در قرآن نامی به میان آمده است.ایشان با ارائه این آمار جالب اهمیت محیط زیست را برای حضار تبیین کردند و سپس به آیات و احادیث دیگری درباره محیط زیست اشاره کردند.ایشان سپس به وضع فعلی محیط زیست اشاره داشته و شرایط تاسف بار کنونی را ناشی از عدم فرهنگ سازی مناسب در جامعه و بی توجهی مسئولین به محیط زیست دانستند و در جملاتی واضح بیان داشتند تا در این زمینه هزینه مناسب صورت نگیرد به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.ایشان ضمن تشکر مجدد از انجمن دوست داران طبیعت باینگان به عنوان بانی همایش از مهندس کاظمی درخواست کردند که از سمن های محیط زیستی حمایت بیشتری داشته باشند.ایشان در بخش دیگری از سخنان خود ازائمه جمعه و جماعت خواستند بیشتر روی این قضیه مانور بدهند.
    ماموستا قادری در خاتمه فرمایشاتشان به خلاء قانونی در محکوم کردن مجرمان محیط زیستی اشاره نموده و خواستار جریمه متجاوزان و پیگیری نمایندگان حقوقی دستگاه های متولی امر شدند.
    ایشان در آخرین جمله خواستار تغییر نام انجمن میزبان از دوست داران طبیعت به پاسداران طبیعت شدند.
    پس از حاجی ماموستا نوبت به دکتر محمود رستمی تبار سخنران بعدی مراسم رسید که به موضوع آموزش محیط زیست،توسعه پایدار و نگاه دین به آن ها اختصاص داشت.
    وی در ابتدا محیط زیست را ازنگاه دین تعریف نموده و پس از تشریح اثرات مخرب انسان فعلی بر محیط زیست از جمله اسیدیته شدن آبها،از بین رفتن آبزیان و کاهش تنوع گیاهی و جانوری به یک سوم حالت نرمال، به ارائه راهکار هایی برای رهایی از وضعیت موجود با بهره گیری از احادیث و آیات الهی پرداخت.
    پذیرایی و پخش کلیپی زیبا از فعالیت های انجمن دوست داران طبیعت باینگان بخش بعدی برنامه بود.
    سپس دکتر محمد خانی روی سن آمده و طبق معمول بدون بهره گرفتن از واژگان عریض و طویل علمی،بسیار عامیانه و در قالب دو تمثیل بسیار زیبا به اهمیت محیط زیست و حقوق متقابل حیوانات و گیاهان در مقابل انسان اشاره کرد که تشویق های پیاپی حضار را به دنبال داشت.
    مهندس اسرافیل صالحی فعال زیست محیطی دیگر سخنران سمینار بود که تمرکز وی بیشتر روی مسئله محیط بانان،وضعیت نابه سامان چشمه های منطقه و ارائه ی راهکار برای آشتی دادن مردم و محیط زیست بود.
    آخرین سخنران همایش مهندس سعدی قادری استاد دانشگاه و فعال زیست محیطی بود.وی به وضعیت بحرانی آب در ایران و جهان اشاره کرد و کم ترین وظایف انسانی ساکنان کره خاکی علی الخصوص کشور در مضیقه ایران را استفاده صحیح از آب و تلاش برای حفظ منابع دانست.
    وی لازمه تحقق رسیدن به شرایط بهتر را مهم تر از برخوردقضایی، فرهنگ سازی،آموزش،اطلاع رسانی و مشارکت همگانی دانست.
    در آخرین بخش از همایش خانم پرستو خدری عضو هیئت مدیره انجمن دوست داران طبیعت باینگان بیانیه پایانی همایش را قرائت کرد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *