×

اعتراض باد و خاک

  • کد نوشته: 11613
  • ۱۳۹۵-۰۳-۲۱
  • 987 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: در حالیکه ما ساکنان غرب کشور به یمن بارش بی منت سال آبی ۹۴/۹۵ مهمان سبزه و گل و گیاه و چشمه و آب و آئینه بوده و هستیم, اما آسمان ما تیره و تار و خاکستری است.

    اعتراض باد و خاک
  • خاک و باد از سرزمین های نه چندان دور, آسمان آبی ما را کدر نموده اند. میزان ذرات معلق در هوا به شدت افزایش یافته و مناظر را چنان ناخوشایند و دلسرد کننده می نمایانند  که افسردگی ما انسانهای افسرده قرن را تشدید می سازند. گویا باد و خاک در سرزمین های نا آرام غرب ما دست به یک اعتراض معنی داری زده اند. اعتراضی از جنس اعتراض به عملکر انسان , اعتراض به قطع جریان رودها, خشکاند آب شیرین بسترهای زیر زمین , اعتراض به گرمایش دو درجه ای زمین, اعتراض به قتل و غارت هم نوع و هم کیش, اعتراض به اسراف و تبذیر, اعتراض به حرص و طمع بی انتها…..
    این روزها کسی دوست ندارد خبر های هواشناسی را پیگیری کند,  چرا که خبر بارش خاک,  بر سر انسان متمدن, صاحب تکنولوژی می دهند. ماهواره ها حاوی خبرهای ناخوشایند هستند. حاوی اخباری از خشکیدگی سرزمینهای شرق میانه از سرزمین انبیاء و از مهد تمدن اسلامی!
    خبر می دهند که جریان باد مدیترانه ای حاوی باران معتدل ساز و نسیم حیات بخش نیستند,  بلکه خروارها خاک با خود حمل نموده اند تا بر سر انسان خاک بر سر امروزی فروریزند. خاک و باد حاوی پیام اعتراض به رفتار من انسان هستند  و رفتار آنها عین رفتار من و شماست , و بازتاب عملکرد انسان هستند. آنها با این عمل مظلومیت خویش را فریاد می زنند و می گویند آی! انسان به کجا چنین شتابان! و چرا اینگونه هر آنچه خداوند بهم وصل نمود از هم می گسلید؟
    مگر نمیداند که این از خصال کافران است. اکوسیستم های متصل بهم را جدا ساخته و تخریب کردید, رودها را مسدود و از سیراب نمودن دامنه های حوزه ماموریتشان منع کردید, زنجیره های غذایی را پاره کردید, توازن عناصر اتمسفر را برهم زدید, آب اقیانوسها را گرم و اسیدی کردید, روابط سببی و نسبی بین خود را در هم شکستید, حرمت زن و عزت مرد را تباه ساختید!  و خلاصه شبکه متصل بهم اجزاء هستی را متلاشی کردید. آی انسان, عجب امینی بودی برای زمین ….!! و مصداق آیه ۲۷ سوره بقره شدید « (فاسقان آنها هستند که)  پیمان خدا را پس از آن که محکم ساختند، می‏شکنند، و پیوندهائی را که خدا دستور داده بر قرار سازند قطع می‏نمایند، و در جهان فساد می‏کنند، اینها زیانکارانند»….
    حق آبه دشتهای حاصل خیز را در سدهای حرص و طمع اسیر کردید و شماهایی که آنقدر برای حق الناس یقه پاره می کنید حق همه عناصر حیات و هستی را لگدمال کردید و نمیدانیم آنگاه که وحوش حشر گردند, پاسخ تان چه خواهد بود؟
    آری این روزها باد خاک سرزمین بهشت گون سبا ,که  با جهالت انسان خشکیده شده است و بعضا با اورانیوم و سرب و گلوله و خردل مسموم, تاب تابش داغ خورشید را ندارند,  با خود همراه ساخته و بر سر ما فرود می آورند و ما همچنان همدیگر را متهم می سازیم بی آنکه کمی خود را متهم سازیم. جالب اینجاست که در این هوای پر از سیلیس و سرب و اورانیوم و …. که با ا فزایش ۱۰ میکروگرم در مترمکعب ذرات معلق در هوا یک درصد میزان مرگ را افزایش می یابد, کبریت جهالت بر مراتع و بوته زارها و چمنزارهایی می کشیم که در آن سوی کشور برای کاشت چند هکتار علوفه به منظور ترسیب کربن تعهد شده میلیاردها تومان هزینه می شود و در این استان ما کسی نیست کبریتی از دست انسانی بگیرد.
    ای انسان که مرزهای جغرفیای را بهانه بهره برداری نادرست از منابع مشترک طبیعی جهان می دانی برخیز و کمی با هواپیمای دست ساخته ات در آسمان زمین صعود کن و ببین که این سرزمین محدود است و غرب و شرق دارد و همه چیز بهم مرتبط است . تجدید نظر کن در تفکر و اندیشه ات , در ارتباط منقطع شده ات با خالق و رفتار بولهوسانه ات با طبیعت و مخلوق تا طبیعت به همین گردو خاک خاکستری بسنده کند و طومار حیاتت را با آنچه در آموزه های دینی عذاب خوانیم و در اکولوژی انتقام طبیعت,  در هم نپیچد. بیاییم تا مصداق آیه ۴۱ سوره رم گردیم و با چشیدن این حداقل ها بسوی پرورگار خود و متصل نمودن هر آنچه گسیختیم رجعت کنیم. «فساد در خشکی و دریا به خاطر کارهائی که مردم انجام داده‏اند آشکار شده، خدا می‏خواهد نتیجه بعضی از اعمال آنها را به آنها بچشاند شاید (به سوی حق) بازگردند.»
    آری زمان آن فرارسید ه است که آیه ۲۵ سوره انفال را ورد زبان خویش سازیم که می فرماید: « از فتنه‏ای بپرهیزید که تنها به ستمکاران شما نمی‏رسد (بلکه همه را فرا خواهد گرفت چرا که دیگران سکوت اختیار کرده‏اند) و بدانید خداوند کیفر شدید دارد. »

    محمود رستمی تبار بیست و یکم خردادماه ۱۳۹۵

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *