×

اورامانات، کلکسیونی از روستاهای خوش منظره

  • کد نوشته: 21351
  • ۱۲,مهر ۱۴۰۱
  • 599 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: پیچیدگی های زندگی ماشینی امروزی، افراد زیادی را برآن داشته تا در اولین فرصتی که پیش می آید، برای چند روزی هم که شده به دل روستاها بروند و درکنار مردمان ساده و میهمانواز روستایی لحظات متفاوتی را سپری کنند.
    اورامانات، کلکسیونی از روستاهای خوش منظره
  • به گزارش آوای باینگان، براین اساس، گردشگری روستایی در سالهای اخیر رونق زیادی پیدا کرده و به موضوعی دو سر بُرد هم برای گردشگران و هم برای مردم روستا تبدیل شده است. گردشگرانی که با حضور در روستا و تجربه یک زندگی محلی به آرامش می رسند و روستائیانی که از حضور گردشگران کسب درآمد می کنند تا چرخ زندگی شان راحت تر بچرخد.

    نمود رونق این نوع از گردشگری را می توان در بسیاری از روستاهای پاوه و اورامانات دید، روستاهایی همانند هجیج، دشه، نسمه، شمشیر، خانقاه، شبانکاره، داریان، شرکان، زردویی، دودان، ساتیاری، بش ناوخاص و… که در برخی ایام سال میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشورمان هستند و گاها ترافیک های چند کیلومتری در ورودی برخی از این روستاها شکل می گیرد.

    علاوه برطبیعت زیبا و آرامش و نوع زندگی ساده و آرام مردم روستانشین، از عوامل مهمی که درسالهای اخیر سیل  گردشگران را به مناطق روستایی در کرمانشاه روانه کرده، برگزاری برخی آیین ها و رسوم کهنی همچون جشن انار و نیز راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی است که میزبانی و اقامت گردشگران در مناطق روستایی را راحت تر کرده است.

    یکی از فعالین گردشگری روستایی در این رابطه معتقد است که کرمانشاه، یکی از استان های بی نظیر کشور در بحث گردشگری روستایی است، چراکه روستاهای آن جاذبه های فراوانی برای جذب گردشگران دارند.

    یاور عبیری روز (یازدهم مهر) در هفتمین روز از هفته گردشگری که با عنوان “طبیعت گردی و گردشگری روستایی” نامگذاری شده، در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: هرچند که طبق تعاریف گردشگری، طبیعت گردی و گردشگری روستایی از هم متفاوت هستند، بگونه ای که در طبیعت گردی هدف رسیدن به یک جاذبه طبیعی مثل کوه، غار، جنگل، دریاچه و آبشار و در گردشگری روستایی مقصد یک روستا حتی بدون داشتن چنین جاذبه هایی است، اما در کرمانشاه شرایط به شکلی رقم خورده که طبیعت گردی و گردشگری روستایی را باهم داریم.

    وی توضیح داد: به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوای مساعد کرمانشاه، بسیاری از روستاهای کرمانشاه علاوه براینکه شیوه زندگی روستایی ساده در آنها حفظ شده، دارای جاذبه های طبیعی همچون جنگل های بکر، آبشار، روخانه  و … هم هستند، بنابراین در کرمانشاه طبیعت گردی و گردشگری روستایی به هم گره خورده اند.

    این فعال گردشگری خاطرنشان کرد: این شرایط باعث شده تا هرساله شاهد حضور گردشگران زیادی در تعدادی از روستاهای استان باشیم که به داشتن یک منبع درآمد برای جوامع محلی هم کمک کرده است.

    وی با تاکید براینکه ظرفیت های گردشگری روستایی در کرمانشاه بسیار بیشتر از آن چیزی است که تاکنون از آن استفاده شده، افزود: گردشگری روستایی و اکوتوریسم یک صنعت جدید است که باتوجه به پتانسیل هایی که کرمانشاه در این زمینه دارد می تواند در سطح ملی و بین المللی حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد، کما اینکه قرار بود رویداد بین المللی گردشگری روستایی در سال ۲۰۲۰ به میزبانی کرمانشاه باشد که به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد.

    رییس جامعه اقامتگاه های بوم گردی ایران در ادامه از اقامتگاه های بوم گردی به عنوان پیشروان گردشگری روستایی یاد کرد و گفت: یکی از عوامل مهمی که باعث شده در سالهای اخیر روستاهای پرجاذبه به گردشگران معرفی و برجسته شوند، تبلیغاتی بوده که توسط اقامتگاه های بوم گردی شده است.
    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *