×

«اورامانات» طی ۵ سال آینده جزء سه قطب گردشگری ایران می‌‌شود

  • کد نوشته: 17375
  • ۱۴۰۰-۰۵-۱۱
  • 376 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: اورامانات قابلیت دارد طی پنج سال آینده جزء سه قطب گردشگری ایران شود، البته باید زیر‌ساخت‌ها را با حفظ فرهنگ و طبیعت ایجاد کنیم.
    «اورامانات» طی ۵ سال آینده جزء سه قطب گردشگری ایران می‌‌شود
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از خبرگزاری فارس، جبار گوهری در جمع اصحاب رسانه در خصوص جوانب جهانی شدن منطقه اورامانات، اظهار داشت: پنجم مردادماه امسال در اجلاس سالیانه یونسکو در چین منظر فرهنگی اورامانات (هورامان) به عنوان بیست‌وششمین اثر کشور طی پنج دهه گذشته و دومین اثر استان بعد از بیستون ثبت جهانی شد.

    وی ادامه داد: نیاز به همراهی مردم داریم چون منظر فرهنگی شامل مردم و رفتار آن‌ها در بستر تاریخ و مکان است، مردم این منطقه با طبیعت زندگی کرده و با طبیعت مهربان هستند و تعصب ویژه و ماندگار در تاریخ دارند که خروجی آن مهمان‌نوازی و مهربانی با طبیعت است این فرهنگ باید بماند تا بتوانیم در کنار آن اقتصاد را توسعه دهیم.

    مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با اشاره به امتیازات ثبت جهانی، تصریح کرد: الان دنیا این منطقه را می‌شناسد، جزء نقاط امن جنگی است، بانک جهانی اعتباراتی برای آن‌ها در نظر می‌گیرد، دانشگاه‌های جهان می‌توانند طرح مطالعاتی برای آن ارائه دهند، اعتبارات ملی برای توسعه زیرساخت‌ها خواهیم داشت.

    وی ادامه داد: این گستره وفاق ملی ایجاد می‌کند، ۶۰ درصد از آن در استان کرمانشاه (منطقه اورامانات) و ۴۰ درصد آن در استان کردستان است.

    گوهری خاطرنشان کرد: سعی می‌شود از قابلیت‌های هر دو استان، ملی و جهانی برای توسعه زیرساخت‌ها استفاده شود تا یک بستر گردشگری فرهنگی با حفظ فرهنگ، سنت‌ها، آداب‌ها، آیین، پوشش، موسیقی، صنایع دستی ایجاد شود.

    وی متذکر شد: اورامانات قابلیت دارد طی پنج سال آینده جزء سه قطب گردشگری ایران شود باید زیر ساخت را با حفظ فرهنگ و طبیعت ایجاد کنیم، بنابراین باید تمامی دستگاه‌های مربوطه، امنیتی، نظارتی، استانداری، سازمان مدیریت، رسانه‌ها و… نگاه ویژه‌ای به اورامانات داشته باشند.

    گوهری اضافه کرد: نگاه ویژه به اورامانات می‌تواند مشکل اقتصاد و فرهنگ منطقه را حل و فصل کند و جلوی نفوذ فرهنگ‌های بیگانه را بگیرد و می‌توانیم از این قابلیت و ویژگی حداکثر بهره‌برداری را برای استان و کشور داشته باشیم.

    این مسؤول در خصوص برنامه‌های در نظر گرفته برای ثبت جهانی هورامان، اظهار داشت: کمیته و شورای سیاستگذاری مشترکی برای تصمیم‌گیری‌ها، بررسی فرصت‌ها و تهدیدها، نقاط قوت و ضعف متشکل از بزرگان کشور و منطقه‌ای از هر دو استان ایجاد خواهد شد.

    وی اضافه کرد: علاوه بر آن یک دبیرخانه در هر کدام از شهرستان‌ها اورامانات(پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی) و همچنین در سه شهرستان کردستان برای تشخیص نقاط ضعف و قوت و تدوین استراتژی ایجاد خواهد شد و همچنین از سازمان‌های مردم نهاد و دانشگاه‌های ایران و جهان در تدوین ضوابط بهره لازم را خواهیم برد.

    منبع: فارس

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *