×

امام جمعه پاوه:
جامعه فقیر از حیث “عقیده و فکر” دچار مشکل می‌شود

  • کد نوشته: 22793
  • ۱۴۰۲-۰۲-۲۲
  • 246 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: امام جمعه اهل سنت شهرستان پاوه با اشاره به آثار مخرب فقر در جامعه، یکی از راهکارهای موثر اسلام برای مقابله با این معضل را انجام فریضه واجب زکات عنوان کرد.
    جامعه فقیر از حیث “عقیده و فکر” دچار مشکل می‌شود
  • به گزارش آوای باینگان، ماموستا ملاقادر قادری روز پنج شنبه (۲۱ اردیبهشت) در همایش علمی، ترویجی و تکریمی زکات که با حضور جمعی از مسئولین کشوری و استانی و نمایندگانی از مودیان، عاملین و مبلغین زکات استان کرمانشاه در محل سالن همایش دانشکده صنعتی کرمانشاه برگزار شد از زکات به عنوان فریضه واجب الهی یاد کرد و افزود: انجام این فریضه بسیار موردتاکید اسلام و پیامبر (ص) بوده و هر فردمسلمان باید نسبت به انجام این فریضه حساس باشد.

    وی با اشاره به آثار پرداخت زکات در از بین بردن فقر در جامعه گفت: در زمینه فقر نظریه های مختلفی وجود دارد که از جمله آنها نظریه “مقدس مآبان”، “جبریون”، “سرمایه داران”، “کمونیست ها” و “اسلام” است.

    ماموستا قادری گفت: در نظریه “مقدس مآبان”، فقر خیر و هدیه الهی عنوان شده که جامعه باید به استقبال آن برود و در این نظریه نباید با فقر مقابله کرد و نباید به فقرا کمک شود.

    وی افزود: نظریه دیگر نظریه “جبریون” است که در آن فقر را شر و مصیب و بلا عنوان کرده و معتقدند که فقر قضا و قدر الهی بوده و درد بی دوا و درمان است و تنها باید جامعه فقیر را به صبر و قناعت تشویق کرده و کمکی به فقرا نشود.

    ماموستا قادری گفت: نظریه دیگر در زمینه فقر نظریه “سرمایه داری” است که در این نظریه نیز فقر شر و مصیب و بلا عنوان شده، اما مسئولیت فقر متوجه خود فقرا است و فرد فقیر را فرد بی عرضه و احمقی می دانند که خودش گرفتار فقر شده است، در این نظریه دولت ها باید برای رفع فقر تلاش کنند، اما حق ندارند کاری به ثروتمندان داشته و آنها را مجبور به کمک به فقرا کنند.

    امام جمعه پاوه گفت: نظر دیگر درخصوص فقر نظریه “کمونیست ها” است که دراین نظریه بر ایجاد تفرقه و دشمنی میان ثروتمندان و فقرا تاکید شده تا زمینه ای ایجاد شده که فقرا به ثروتمندان حسادت کرده و زمینه را برای ابطال مالکیت خصوصی و مصادره ثروت ثروتمندان جامعه فراهم کنند.

    ماموستا قادر گفت: نظریه نهایی که تمام این نظریه ها را با قاطعیت رد می کند و آنها را اشتباه می داند، نظریه “اسلام” است.

    وی افزود: در دیدگاه اسلام ثروتمند و فقیر هردو جایگاه محترمی دارند، مادامی که ثروتمندان از محل صحیح کسب درآمد کرده باشند. در نظر اسلام فقیر و غنی در هرجامعه ای وجود دارد و نه فقر را شر و بلا می‌داند و نه غنی را متکلم وحده جامعه می داند.

    ماموستا قادری گفت: در اسلام درکنار تاکید بر صبر و قناعت فقرا، بر رفع فقر از طریق کمک ثروتمندان تاکید شده است.

    وی افزود: اسلام فقر را مذموم می داند اما فقیر را محترم می شمرد و هم حکومت ها و هم ثروتمندان را مکلف کرده که وظیفه خود در قبال فقرا و کمک به رفع فقر آنها را انجام دهند.

    ماموستا قادری به آثارمخرب فقر در جامعه اشاره کرد و افزود: جامعه فقیر از حیث عقیده و فکر دچار مشکل می‌شود و اگر مسیر قناعت و صبر نباشد شاهد اثرات منفی در خانواده های فقیر خواهیم شد، همچنین اگر دولت ها و ثروتمندان برای رفع فقر اقدام نکنند، فساد و ناامنی در جامعه زیاد شده و سرقت ها افزایش می یابد.

    وی افزود: در اسلام فقرا به صبر و قناعت تشویق شده و در مقابل حکومت و ثروتمندان جامعه هم باید برای رفع فقر اقدام کنند و موثرترین راه در این زمینه پرداخت زکات عنوان شده است.

    ماموستا قادری گفت: اگر تمام مسلمان ها پرداخت زکات داشته باشند تا حد زیادی شاهد وجود فقر در جامعه نخواهیم بود و باتوجه به این مسئله باید برای ترویج زکات تلاش کنیم.

    وی افزود: باید به مردم بگوییم انجام این فریضه چه آثار و برکاتی در جامعه دارد و باید این برکات را به مردم نشان دهیم تا همه ترغیب به پرداخت زکات شوند.

    منبع: ایسنا
    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *