×

فرزاد نویدی
«سیزده به بام» به جای «سیزده به‌در»

  • کد نوشته: 14254
  • ۱۳۹۹-۰۱-۱۱
  • 836 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: ایرانیان امسال در سایه شیوع بیمای کرونا ۱۳ بدر متفاوتی را تجربه می‌کنند، بیرون نرفتن و در خانه ماندن اجباری است و دامن طبیعت بر روی همگان بسته شده است.
    «سیزده به بام» به جای «سیزده به‌در»
  • «امسال سیزده به‌در نداریم» شعار این روزهای مسوولان است و به دنبال آن شاهد هشدارهای پی‌درپی برای نرفتن مردم به دامن طبیعت، هرگونه تجمع مردمی در هر نقطه‌ای ممنوع اعلام شده و همگان مکلف و موظف به اجرای دستورالعمل‌ها و مقررات مرتبط هستند.

    شاید در ۵۰ سال اخیر این اولین بار باشد که مردم نتوانند در ۱۳ فروردین به دامن طبیعت بروند و به اجبار باید در خانه‌هایشان بمانند، اتفاقی که برای حفظ و تامین سلامتی افراد جامعه بسیار مهم و موثر است و باید همگان به آن تمکین کنند.

    اگرچه کنار گذاشتن یک رسم دیرینه شاید کمی سخت باشد اما همچنان که دید و بازدیدهای عید، مراسم‌های ختم و شادی، مراسم‌های مذهبی و واجبات دینی جمعی را برای در امان ماندن از ویروس کرونا کنار گذاشتیم می‌توانیم سیزده به در متفاوتی را نیز تجربه کنیم.

    رفتن به پشت بام‌ها و حیاط خانه‌ها بخشی از خلاء به دامن طبیعت نرفتن را می‌تواند جبران کند و امسال همه باید به جای «سیزده به‌در»،«سیزده به بام» را انتخاب کنیم و از آنجا به بدرقه تعطیلات نوروز بپردازیم.

    سبزه‌ها را نیز امسال به جای دامن طبیعت و یا در رودخانه‌ها باید از پشت بام و حیاط خانه‌هایمان گره بزنیم و برای دفع بلای کرونا و پایان زودهنگام آن دعا کنیم. شهرداری‌ها مامور جمع‌آوری این سبزه‌ها از سر کوچه‌ها هستند تا مردم بیرون نیایند.

    مسوولان از مردم می‌خواهند برای رفتن به طبیعت در روز ۱۳ فروردین برنامه‌ریزی نکنند و اعلام کرده‌اند که همه راه های منتهی به تفرجگاه‌ها، زیارتگاه‌ها و مناطق تفریحی و دیدنی در داخل و خارج از شهرها را مسدود کرده‌اند.

    قوانین و مقررات سفت و محکم دیگری از سوی ستاد مدیریت مقابله با کرونا برای خودروهایی که به دامن طبیعت می روند در نظر گرفته شده از جریمه نیم میلیون تومانی تا فک پلاک و توقیف یک ماهه.نظر مسوولان بر کنترل مردم از داخل شهرها و عدم اجازه به خروج است و مقرر شده در خروجی شهرها مانع از خروج همه خودروها چه پلاک بومی و چه غیربومی شوند.

    براساس اعلام ستاد مدیریت مقابله با کرونا محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همه نقاط، اماکن و تفرجگاه ها و آثار طبیعی و تاریخی زیر مجموعه خود را بر روی مردم بسته‌اند و پلیس نیز با هر گونه تجمعی در داخل و خارج از شهرها با شدت و جدیت برخورد می‌کند.همه ورودی ها و خروجی ها از بامداد چهارشنبه ۱۳ فروردین بسته می‌شود و از این رو مردم در خانه بمانند بهتر است تا با درب‌ها و جاده‌های منتهی به اماکن تفریحی روبرو شوند.

    قطع شدن زنجیره انتقال ویروس کرونا از مهمترین اهداف جلوگیری از شکل‌گیری هرگونه تجمعاتی است و کاهش شیوع این ویروس تنها با در خانه ماندن و بیرون نرفتن میسر می‌شود پس همه ما باید تا عادی شدن شرایط کشور پایبند شعار «ما درخانه می مانیم» باشیم.

    شمار درگذشتگان براثر ویروس کرونا در کشور براساس آخرین آمار وزارت بهداشت به۲ هزار و ۶۴۰ نفر رسید. از ظهر دیروز تا امروز ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۹۰۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران شناسایی شده بر اثر این بیماری به ۳۸هزار و ۳۰۹ مورد رسید.

    براساس این آمارها متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع قربانیان این بیماری در کشور به ۲هزار و  ۶۴۰ نفر رسید.

    در خانه ماندن از توصیه‌های جدی پزشکان برای جلوگیری از سرایت و انتقال ویروس و کرونا و در امان ماندن از آن است و ما ایرانیان برای چنین روزهایی جملات و ضرب المثل‌های زیبایی داریم مانند ” هیچ جا خونه خود آدم نمیشه”، جمله‌ای که این روزها باید بارها آن را تکرار و به آن عمل کنیم.

    فرزاد نویدی

    نویسنده: فرزاد نویدی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *