×

صنایع دستی «پاوه»، میراث کهن مردمان کُرد این دیار

  • کد نوشته: 22523
  • ۱۴۰۲-۰۱-۱۰
  • 220 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: به هر بخش از استان کرمانشاه که سفر کنید، خواهید دید که سوغات و صنایع دستی خود را دارند. اگر اهل کرمانشاه‌گردی هستید، حتما باید از سوغات و صنایع دستی شهرستان پاوه دیدن و خرید کنید.
    صنایع دستی «پاوه»، میراث کهن مردمان کُرد این دیار
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از خبرگزاری فارس، شهرستان زیبای پاوه با کوه‌های بلند، دامنه‌های سرسبز و باغ‌های انبوه در دره‌های عمیق و چشمه‌های خروشان در غرب استان کرمانشاه قرار دارد.

    این شهرستان علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، صنایع دستی قابل توجهی هم دارد، یکی از این صنایع دستی زیبا و پرکاربرد پاوه «چوخه و رانک» است که از قدیمی‌ترین لباس‌های کردستان و خواستگاه اصلی آن منطقه هورامان است.

    مردم منطقه پاوه و هورامان با کرک نوعی بز به نام مه رهز یا مرغوز که پشم لطیفی است نخ‌هایی را با دوک می‌رسند که از آن نوارهای باریک و بلندی به عرض ۲۵ سانتی‌متر و طول تقریبی ۲۶ سانتی‌متر می‌بافند و از اتصال این نوارها به هم پارچه‌هایی تهیه می‌کنند که با آن لباس محلی مردان کُرد «چوخه و رانک» تهیه می‌شود.

    چوخه و رانک در نوع خود پارچه ساده یا گل‌دار به صورت قطعات مختلف، از پشم و کرک و مو است که پشت و روی پارچه همسان بافته می‌شود، خاصیت اصلی آن در این است که پوشیدن آن در تابستان خنک و در زمستان گرم است.

    علاوه بر تولید پارچه‌های لباس کردی مردانه و چوخه و رانک از این نوارها فرآورده‌هایی مانند رختخواب پیچ  یا موج و جانماز هم تولید می‌شود که حاصل کار بافنده‌هایی است که به روش سنتی نساجی می‌کنند.

    نمدمالی، ساخت زیرانداز و پوشش‌های نمدین یکی از مشاغل کهن این دیار است که همچنان پابرجاست.

    نوعی پوشش مردان به نام «فرنجی» که شبیه جلیقه جلو باز است در منطقه همچنان تولید می‌شود و مردم بومی از آن استفاده می‌کنند.

    تولید گیوه در شهر پاوه و روستاهای اطراف آن رایج است، گیوه نوعی پاپوش مردانه تابستانی، سبک، بادوام و مناسب برای راهپیمایی‌های طولانی است که در همه جای ایران رواج دارد در پاوه همه مراحل تولید این پاپوش دستی‌ست و عموما از نخ قالی و کف آن از پارچه، چرم یا لاستیک ساخته می‌شود.

    در پاوه و اورامانات تولید گیوه زیر پارچه‌ای بیشتر از انواع دیگر مرسوم است و در روستاهای هجیج و نودشه که از مراکز قدیمی و مهم ساخت این نوع گیوه است تولید می‌شود نام این گیوه به هورامی «کلاش» است که پوشیدن آن در استان‌های غرب کشور رایج است.

    صنایع دستی پاوه و هورامان ارتباط مستقیمی با جغرافیای محیطی و سبک زندگی مردم این منطقه دارد به همین دلیل صنایع دستی در پاوه صنعتی پویا و روبه‌رشد است.
    منبع: فارس
    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *