×

طرح جامع شوشمی و شیخ صله باید سریعتر تصویب شود

  • کد نوشته: 20543
  • ۱۴۰۱-۰۳-۲۱
  • 600 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: رئیس اتاق کرمانشاه خواستار برقراری حمل یکسره در مرزهای کرمانشاه و همچنین تصویب هرچه زودتر طرح جامع مرزهای سومار، شوشمی و شیخ صله شد.
    طرح جامع شوشمی و شیخ صله باید سریعتر تصویب شود
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از کردپرس؛ کیوان کاشفی در نشست صادرکنندگان کرمانشاه با نائب رئیس مجلس شورای اسلامی که روز جمعه برگزار شد با اشاره‌ به معضلاتی که رفع تعهدات ارزی برای صادرکنندگان ایجاد کرده، افزود: موضوع رفع تعهدات ارزی که در سال ۱۳۹۷ به صور ضرب الاجل از سوی دولت وقت مطرح شد به یکی از مشکلات بزرگ صادرکنندگان طی دو، سه سال اخیر تبدیل شده است.

    وی ادامه داد: در دولت سیزدهم هم علی رغم گشایش‌هایی که صورت گرفته اما حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد سیاست‌های رفع تعهدات ارزی همچنان پابرجاست.

    عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه سیاست‌های رفع تعهدات ارزی در ابتدای اجرا در سال ۱۳۹۷ التهابات فراوانی ایجاد کرد، یادآور شد: در آن سال تعدادی از صادرکنندگان بنا به دلایل مختلف از جمله مشخص نبودن ساز و کارها، مشکلات سامانه، مبادلات ریالی با برخی کشورها از جمله عراق و افغانستان و … نتوانستند تعهدات ارزی خود را رفع کنند و گرفتار شدند و از آن زمان تا کنون مشکلات آنها حل نشده است.

    کاشفی با بیان اینکه عمده صادرکنندگانی که در این زمینه دچار مشکل شدند از تجار با سابقه و موفق کشور بودند، خواستار حل مشکلات این گروه شد و عنوان کرد: تقاضا داریم یکبار برای همیشه حتی شده با در نظر گرفتن جرائم، مشکلات این صادرکنندگان مرتفع شود.

    وی خواستار همراهی مجلس شورای اسلامی برای حل این معضل شد و عنوان کرد: نامه‌ای به امضا روسای اتاق های بازرگانی تمام استان‌های هم مرز با عراق و افغانستان برای این موضوع نوشته شده است.

    رئیس اتاق کرمانشاه تعداد صادرکنندگانی که در استان کرمانشاه فقط به دلیل مشکلات سال ۱۳۹۷ دچار مشکل شدند را ۲۵۸ نفر اعلام کرد و یادآور شد: متاسفانه امکان تمدید کارت بازرگانی برای این صادرکنندگان نیست و عملا از چرخه صادرات کنار گذاشته شدند. از سوی دیگر متحمل زیان‌های فراوانی هم شدند زیرا نرخ صفر مالیاتی نیز برای آنها حذف شده است.

    لزوم تصویب طرح جامع مرزهای سومار، شوشمی و شیخ صله

    کاشفی در ادامه از ظرفیت صادراتی استان کرمانشاه هم یاد کرد و با بیان اینکه کرمانشاه در سال ۱۴۰۰ رتبه پنجم صادرات ایران را به خود اختصاص داد، این موضوع را بیانگر توانمندی تجار، صادرکنندگان و تولیدکنندگان استان دانست.

    وی اظهار کرد: از سوی دیگر بدون احتساب گاز نزدیک به ۴۸ درصد و با احتساب گاز نزدیک به ۵۰ درصد صادرات ایران به عراق از طریق مرزهای کرمانشاه صورت می گیرد.

    رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه با وجود این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های تجاری که کرمانشاه دارد اما با مشکلات متعددی در حوزه مرزهای استان مواجهیم، گفت: این در حالی است که مرزهای کرمانشاه کارکرد ملی دارند و به همه کشور ارائه خدمات می دهند.

    کاشفی یکی از اصلی‌ترین این مشکلات را عدم تصویب طرح جامع سه مرز مهم سومار، شوشمی و شیخ صله با وجود اعلام رسمی شدن آنها دانست.

    وی اضافه کرد: تا زمانیکه طرح جامع به تصویب نهایی نرسد، حمل و نقل و پایانه‌ها و گمرک نمی‌توانند به خوبی کارها را از پیش ببرند و این موضوع خصوصا برای مرزی مانند سومار که پیش بینی می شود در آینده از پرویزخان و خسروی جلو بزند از اهمیت بیشتری برخوردار است.

    منبع: کردپرس

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *