×

“قوری قلعه” می‌تواند نگین غارهای ایران باشد

  • کد نوشته: 21952
  • ۱۴۰۱-۱۰-۱۳
  • 263 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری استان کرمانشاه به ظرفیت‌های بالای گردشگری غار قوری قلعه اشاره کرد و گفت: قوری قلعه می‌تواند نگین غارهای ایران باشد، اما تحقق این امر مستلزم همکاری دستگاه‌های ذیربط استان است.
    “قوری قلعه” می‌تواند نگین غارهای ایران باشد
  • به گزارش آوای باینگان، سیدمحمد امین حسینی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وجود برخی مشکلات خاص در قوری قلعه، اظهار کرد: شرکت توسعه گردشگری از سال ۱۳۸۸ مدیریت قوری قلعه را بر عهده گرفت، این درحالی بود که تا پیش از آن چند دستگاه متولی این مجموعه بودند.

    وی ادامه داد: پیش از اینکه شرکت توسعه به عنوان متولی قوری قلعه انتخاب شود، ساخت و سازهای مختلفی همچون محوطه سازی و سنگفرش و .. در محوطه این مجموعه انجام گرفته بود و در داخل غار هم به واسطه اقدامات توسعه‌ای تعدادی از قندیل ها را شکسته بودند.

    مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری کرمانشاه تصریح کرد: وجود برخی بی نظمی‌ها و ساخت و سازهای ناهنجاری که در داخل مجموعه وجود دارد، مربوط به سالهای پیش از مدیریت شرکت توسعه بر این مجموعه است که حدود یک دهه پیش اقداماتی برای جابجایی این ساخت و سازها انجام گرفت.

    وی ادامه داد: در آن زمان تعدادی از مدعیانِ عرفی اقدام به قطعه بندی زمین‌های مسیر ورودی غار کرده بودند و با احداث دکه‌های ناهموار و ناهمگون با محیط پیرامونی، زیبایی بصری محوطه را نامناسب کرده و این دکه‌ها را هم به متقاضیان فروخته بودند که طبق نظر مسئولین وقت اقدام به برداشتن این دکه‌ها کردیم و بجای آن در حاشیه محوطه غار یک فضا را ساماندهی کرده تا آن را در اختیار این غرفه‌داران قرار دهیم.

    حسینی اضافه کرد: در نهایت تعدادی از غرفه داران با ما همکاری نکردند و دوباره ساخت و سازهایی را در مسیر ورودی غار داشتند که نظم محیطی آنجا را کاملا به هم ریخت و ما نیز در این رابطه شکایتی را در مراجع قضایی مطرح کردیم که با اعمال ماده ۶۹ و واگذاری زمین‌های منطقه به شرکت توسعه، این شکایات را پیگیری خواهیم کرد.  

    وی یادآورشد: از زمانی که شرکت توسعه مدیریت قوری قلعه را برعهده گرفته، غیر از بازسازی‌ها و تعمیرات، هیچ ساخت وسازی که برخلاف قوانین و مقرارت محیط زیست باشد را در آن انجام نداده است.

    مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری در ادامه با بیان اینکه تا زمانی که مالکیت زمین های مجموعه قوری قلعه طبق ماده ۶۹ به شرکت توسعه واگذار نشود، این شرکت توان انجام اقدامات اساسی برای ساماندهی و نظم دادن به آن را نخواهد داشت، گفت: در این رابطه مذاکراتی طی ماه‌های گذشته صورت گرفته و دستگاه های مختلف با اعمال ماده ۶۹ موافقت کرده‌اند و تنها محیط زیست باقی مانده است.

    وی تصریح کرد: متاسفانه سازمان محیط زیست مانع از توسعه غار می‌شود، چراکه از نظر درجه بندی قوری قلعه را جزو غارهای درجه یک از نظر اهمیت قرار داده‌اند، اما در استان همجوار ما یعنی همدان، غار علیصدر به راحتی توسعه پیدا می‌کند.

    حسینی با بیان اینکه قوری قلعه از نظر گردشگری پتانسیل‌های بسیار بالایی را دارد، اعلام کرد: می توانیم قوری قلعه را به نگین غارهای ایران تبدیل کنیم، اما این امر مستلزم همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط و اعمال ماده ۶۹ است تا ما به عنوان دستگاه متولی آن را ساماندهی کنیم.

    به گفته این مسئول، طی ماه های گذشته فعالیت‌هایی در زمینه زیبایی‌های بصری همچون رنگ آمیزی و پاکسازی محوطه در مجموعه قوری قلعه انجام و اعتبارات مناسبی هم برای ساماندهی آن اختصاص یافته است.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *