×

آرمان فیضی
مصائب نمایندگان چند شهرستانی

  • کد نوشته: 18415
  • ۱۴۰۰-۰۷-۲۹
  • 1159 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان:در طی این سالها همواره بحث هایی در مورد عدالت درباره تعداد کرسی های مجلس در حوزه های انتخابیه سراسر کشور، صورت گرفته است و منتقدین معتقدند در بعضی از حوزه های انتخابیه در حق مردم آن منطقه اجحاف صورت گرفته است و می توان نماینده های بیشتری به آن مناطق اختصاص داد.
    مصائب نمایندگان چند شهرستانی
  • پایگاه خبری آوای باینگان – در طی این سالها همواره بحث هایی در مورد عدالت درباره تعداد کرسی های مجلس در حوزه های انتخابیه سراسر کشور، صورت گرفته است و منتقدین معتقدند در بعضی از حوزه های انتخابیه در حق مردم آن منطقه اجحاف صورت گرفته است و می توان نماینده های بیشتری به آن مناطق اختصاص داد.

    از سوی دیگر، اگر مدتی را در مجلس شورای اسلامی فعالیت کنیم، متوجه مصائب بسیار نماینده های شهرستان نسبت به نماینده های تهران و حتی نماینده های سایر مراکز استان ها می شویم. البته نماینده هایی که تنها وکالت یک شهرستان را هم به عهده دارند به مراتب وضعشان از نمایندگانی که وکالت چندین شهرستان را عهده دار هستند بهتر است و معمولا مشکلات کمتری دامن آنان را می گیرد.

    در این نوشتار به صورت مصداقی حوزه انتخابیه اورامانات در استان کرمانشاه را مورد بررسی قرار می دهیم.

    اورامانات در استان، تنها حوزه انتخابیه ای است که چهار شهرستان را تحت پوشش قرار می دهد و سایر حوزه ها نهایتا سه شهرستان را شامل می شوند.

    اورامانات با دارا بودن چهار شهرستان، ده بخش، دوازده شهر و چند صد روستا، نه تنها در سطح استان، بلکه در سطح کشور یکی از گسترده ترین و پراکنده ترین حوزه های انتخابیه به شمار می رود.

    این در حالی است که در همین استان کرمانشاه، یک شهرستان با جمعیتی حدود ۸۵ هزار نفری، یک نماینده را به خود اختصاص داده است و باید گفت در زمان قیاس و قضاوت نمایندگان، این چنین مسائلی هم باید مد نظر قرار بگیرد.

    حوزه ای مانند اورامانات که محرومیت های آن طی سالها انباشته شده است و در این روزگار نیز هر نقطه ای از آن با نوعی بحران( مخصوصا بحران آب) دست و پنجه نرم می کند، قطعا نماینده آن حوزه را با چالش فراوانی مواجه می کند‌، طوری که حتی اگر ۲۴ ساعت یک شبانه روز را هم کاملا به فعالیت بپردازد، باز هم ممکن است وقت کم بیاورد و با این اوصاف، در بعضی از نقاط حوزه انتخابیه مردم ممکن است که از روی دلسوزی برای دیارشان از نماینده گله و شکایت داشته باشند و البته علاوه بر این دلسوزان، منتقدین غیر منصفی هم پیدا می شوند که جاده بی انصافی را تخته گاز می روند و نماینده را به کم کاری عمدی متهم کرده و معمولا تهمت ها و افتراهایی را نیز نثار او می کنند.

    باید این را هم اضافه کرد که نماینده علاوه بر اینکه نماینده آن حوزه انتخابیه به شمار می رود، نماینده کل ملت نیز محسوب شده و باید برای مسائل ملی نیز وقت بگذارد و این جاست که بار نمایندگان چند شهرستانی سنگین تر شده و بیش از پیش با کمبود وقت مواجه می شوند.

    تا اینجای کار هر آنچه گفته شد مربوط به مشکلات و منافع عمومی بود، حال اضافه کنید مشکلات شخصی را که در طی روز دهها نفر در پی نماینده گشته و انتظار دارند حضوری یا تلفنی با او صحبت کرده و همگی هم انتظار دارند که ایشان شخصا کار همه آنها را پیگیری کند و به سرانجام برساند.

    مجموع این شرایط، کار را برای نماینده های چنین حوزه انتخابیه ای به شدت سخت می کند و برآورده کردن انتظارات معمولا به درازا می کشد‌. البته این نوشتار به این معنا نیست که بعضی از نمایندگان چند شهرستانی که در کلیت ضعیف عمل می کنند، خود را در پشت این توجیهات پنهان کنند بلکه این نوشته برای نمایندگانی است که سلامت و شرافت کاری آنان خدشه دار نشده و در کلیات به جد در تلاش برای رفع مشکلات مردم هستند و اگر کاستی به چشم می آید به خاطر آن مواردی است که قبلا شرح داده شد.

    لازم است چنین نمایندگانی با دیده انصاف به عملکرد آنان نگریسته شود و هر دلسوزی در جایگاه خود، سعی کند به این نمایندگان در جهت رونق و آبادانی دیار خود کمک کند و با نقدهای منصفانه و راهکارهای شدنی یاریگر نماینده خود باشند چرا که تخریب ها نه تنها کارساز نبوده، خدای نکرده ممکن است باعث تفرقه و به هم خوردن اتحادها شود.

    ✍️ آرمان فیضی

    نویسنده: آرمان فیضی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *