×

مقدمات بازگشایی مرز شوشمی فراهم می‌شود

  • کد نوشته: 14534
  • ۹,اردیبهشت ۱۳۹۹
  • 394 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: فرماندار شهرستان پاوه اعلام کرد که مقدمات بازگشایی مرز شوشمی در ۲ طرف ایران و عراق در حال فراهم شدن است.
    مقدمات بازگشایی مرز شوشمی فراهم می‌شود
  • به گزارش آوای باینگان و به نقل از ایرنا، مرز شوشمی که در بخش مرزی نوسود از توابع شهرستان پاوه واقع شده است پس از شیوع بیماری کرونا در ایران به همراه چند مرز دیگر از سوی کشور عراق بسته شد.
    حال پس از گذشت بیش از ۲ ماه از بسته بودن این مرز، ۲ طرف در حال فراهم کردن مقدمات بازگشایی و ایجاد پروتکل های بهداشتی هستند.

    پرویز ایده پور فرماندار شهرستان پاوه روز سه شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: طرف عراقی از روز گذشته انجام مقدمات لازم برای بازگشایی مرز شوشمی را آغاز کرده است.

    وی با بیان اینکه تاکنون اعلام رسمی طرف عراقی برای بازگشایی مرز به دست ما نرسیده است، گفت: تا زمانی که اعلام رسمی به دست ما نرسد نمی توانیم بازگشایی مرز را اعلام و بازرگانان را به حضور در این مرز ترغیب کنیم.

    فرماندار پاوه عنوان کرد: با این حال با توجه به فعالیت های طرف عراقی ما نیز روند فراهم کردن شرایط بازگشایی مرز و ایجاد زمینه های بهداشتی را فراهم کرده ایم تا در صورت بازگشایی مرز آمادگی لازم وجود داشته باشد.

    شوشمی ازدحام پرویزخان را کم می‌کند

    ناظر گمرکات استان کرمانشاه نیز گفت: اکنون پرویزخان تنها مرز فعال کرمانشاه با اقلیم کردستان عراق محسوب می‌شود که با ازدحام کامیون ها روبه رو است از این رو بازگشایی شوشمی می تواند ازدحام این مرز را کاهش دهد.

    خلیل حیدری با بیان اینکه روزانه ۷۰۰ دستگاه کامیون از مرز پرویزخان تردد می کند، گفت: در صورت بازگشایی مرز شوشمی امکان تردد روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کامیون در این مرز وجود دارد.

    وی افزود: با توجه به فعالیت های طرف عراقی نیروهای گمرک نیز در مرز شوشمی مستقر شده اند تا در صورت بازگشایی مرز به بازرگانان خدمات دهی کنند.

    مدیرکل گمرک کرمانشاه عنوان کرد: در حال رایزنی برای بازگشایی دیگر مرزهای استان هستیم تا در صورت موافقت طرف عراقی امکان مبادلات بازرگانی فراهم شود.

    بازارچه شوشمی یکی از قدیمی ترین مرزهای کشور است که در طول سال‌های گذشته به دلیل جنگ تحمیلی تعطیل بود و بعد از گذشت مدتی فعالیت تجاریش را آغاز کرد و در شرایط فعلی نیز رتبه سوم بازارچه های فعال کشور را دارد.

    بازارچه مرزی شوشمی در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان پاوه و پنج کیلومتری غرب نوسود پاوه و ۱۵۵ کیلومتری کرمانشاه در محوطه ای بلند و پلکانی شکل در حدود ۲ هکتار واقع شده است.
    این بازارچه از سمت عراق به استان حلبچه در شمال عراق متصل و در مجاورت شهر طویله عراق قرار دارد. روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ دستگاه کامیون به بازارچه فوق تردد می نمایند و کالاهایی همچون میوه، سیمان، گیوه، نان برنجی، صیفی جات و… از طریق بازارچه شوشمی به عراق صادر می شود.

    این بازارچه مرزی موجب ارتقای وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و رونق تجارت و کسب و کار در شهرستان پاوه شده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *