×

موزه میراث ناملموس روستایی در زردویی افتتاح شد

  • کد نوشته: 16842
  • ۳,خرداد ۱۴۰۰
  • 755 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: ​همزمان با هفته میراث‌فرهنگی اولین موزه میراث ناملموس استان کرمانشاه در روستای زردویی بخش باینگان افتتاح شد.
    موزه میراث ناملموس روستایی در زردویی افتتاح شد
  • به‌ گزارش آوای باینگان به نقل از ایلنا، با حضور جبار گوهری (سرپرست اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمانشاه) عصر روز شنبه یکم خردادماه همزمان با پنجمین روز از هفته میراث‌ فرهنگی، موزه میراث ناملموس «آتورگه» در روستای «زردویی» از توابع بخش باینگان شهرستان پاوه افتتاح شد. 

    گوهری در حاشیه افتتاح این موزه اظهار کرد: توجه به فرهنگ و داشته‌های تاریخی هر منطقه به عنوان بخش مهمی از هویت ما و تلاش برای صیانت از آن‌ها وظیفه خطیریست که نیاز به حمایت و همراهی همه مردم دارد.

    سرپرست اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمانشاه، افزود: موزه‌ها به عنوان محلی برای نگهداری و نمایش این داشته‌های ارزشمند تاریخی و فرهنگی هستند.

    او تصریح کرد: در مناطق روستایی به لحاظ فرهنگی و آداب و رسوم کهن، استان کرمانشاه از غنای کم‌نظیری برخوردار است.

    او ادامه داد: شناسایی این مواریث فرهنگی و ثبت آن‌ها به عنوان میراث ملی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

    گوهری با اعلام اینکه تشکیل پرونده برای ثبت ملی این مواریث فرهنگی جرو اولویت‌های معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل است، گفت: برقراری مکان‌هایی برای نشان دادن و معرفی این داشته‌های فرهنگی، علاوه بر شناساندن فرهنگ و هویت مردمان منطقه، فرصتی برای جذب گردشگران فراهم می‌کند.

    او افزود: بخش‌های زیادی از فرهنگ مانند ترانه، موسیقی، آشپزی، هنر صنایع‌دستی و جشنواره‌های گوناگون به صورت ناملموس هستند که جذابیت خاص خود را داشته و امروزه مورد توجه خاص گردشگران خارجی قرار دارد.

    سرپرست اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمانشاه ایجاد موزه برای معرفی این آثار را فرصت بسیار مناسبی توصیف کرد و گفت: با توجه به محدودیت‌های اعتباری دولت، ورود بخش خصوصی به این حوزه بسیار راه گشاست.

    او با تاکید بر اینکه از سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندانی که تمایل به حضور در این حوزه را دارند استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: موزه میراث ناملموس ئاتورگه روستای زردویی پاوه نمونه‌ای از حضور موفق بخش خصوصی به این حوزه است.

    گوهری در خاتمه ضمن تقدیر از فریبرز عزیزی بانی احداث این موزه و حمایت و همراهی مردم روستای زردویی، اظهارکرد: توجه به میراث معنوی و ایجاد این موزه از این نظر که می‌تواند در مقابل یکسان‌سازی فرهنگی مقاومت کند، مهم است چرا که با حمایت از فرهنگ‌های گوناگون و توجه به آن‌ها در مناطق و شهرستان‌های مختلف می‌توان در مقابل یکسان‌سازی فرهنگی ایستادگی و از هویت فرهنگی، بومی، قومی و منطقه و در نهایت هویت ملی حفاظت کرد.

    در این مراسم معاون میراث‌ فرهنگی استان، مدیر پایگاه منظر فرهنگی اورامانات، مدیر گروه موزه‌های استان و مسئولان شهرستان پاوه حضور داشتند.

    منبع: ایلنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *