×

فردین رحیمی
نگذاریم معماری امپراتوری روم برساختمان های هورامان سایه افکند

  • کد نوشته: 21249
  • ۲۹,شهریور ۱۴۰۱
  • 409 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: فردین رحیمی کارشناس ارشد شهرسازی و صاحب نظر حوزه توسعه در تازه ترین یادداشت خود، به معضل گسترش استفاده از سبک‌های نمای رومی یا یونانی در ساختمان‌سازی شهرهای هورامان پرداخته است که در ادامه می خوانید:
    نگذاریم معماری امپراتوری روم برساختمان های هورامان سایه افکند
  •  پایگاه خبری آوای باینگان – چند سالی هست که نمای رومی به جلوه غالب ساختمان‌های ایران و به ویژه هورامان و اورامانات تبدیل شده، اما این نما جدای از تاثیرات فرهنگی بر تمامی شرایط منطقه تاثیر بسزایی داشته است.

    به روشنی پیداست که سازهای رومی و یونانی که امروز مورد توجه بیشتر مهندسان، معماران و بساز بفروشان قرار گرفته، طمع سود بیشتر و پوشش بر نحوه ی ساخت های بی کیفیت و حربه برای جلب توجه مشتریان شده است. در بُعد دیگر مافیای پشت پرده سنگفروشان است که متاسفانه هیچ  نظارتی نیز بر روی آن  وجود ندارد.

    معمارانی نیز هستند تنها به فکر برندینگ شرکت وخودشان هستند و تمامی تاریخ نهفته معماری ایران را فراموش و به مُقلد معماری رومی و یونانی تبدیل شده اند که معماری قدیمی رومی را به صورت مدرن به مردم تحمیل می کنند. اما دریغ از مطالعه و نگاهی به پیشینه معماری در این سرای پهناور ایران که تاکنون صاحب سبک در معماری جهان بوده است و هنوز جهان در حیرت تک تک سازهایی است که در شهرها و روستاهای ایران بنا شده است و امروز نماد و سردرب خیلی از کاخ ها وسازمان های مهم جهان شده است.

     تاریخ دانان ایران و جهان ثابت کرده اند که یکی از  خواستگاههای معماری و شهرسازی جهان مطرح کشور ایران است و امروزه در بیشتر کشورها از نمادها و معماری های ایران با تلفیقی از سازه مدرن در ساختمان های خود استفاده می کنند و بخوبی نمایان است که چگونه معماری ایرانی در جهان از آن استفاده می کنند.

    اما هورامان و اورامانات نیز از آن مستثنا نیست و بهشت گمشده ای از ایران که امروز برای خود در جهان صاحب سبک است و مورد توجه بیشتر حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی، تاریخی، جغرافیای طبیعی ومهندسی دنیا قرار گرفته است.

    هورامان ریشه تاریخی هزاران ساله دارد و در کوهستان های صعب العبور رویش کرده است و در تمامی شرایط سختی که داشتنده اند؛ توانسته اند از هر نظر نیازهای خود را تامین نمایند.

    هوش و زکاوت آنها در معماری، فرهنگ، تاریخ آن بخوبی پیداست و نمونه آن نحوه ی ساخت ساختمان هایی است که امروزه در بیشتر روستا و شهرها بصورت معماری خاص و پلکانی که از کف تا سقف آن طوری ساخته شده است که بی گمان هر انسانی به خاطره این عظمت به وجد می آورد که چگونه معماران سنتی بدون هیچ امکاناتی توانسته اند چنین سازهایی با تلفیق از طبیعت و معماری زیبا طراحی و بسازند.

    اما چنده دهه ایی است هورامان و اورامانات ماهیت معماری خود را از دست داده است و انگار در خیابان ها وکوچه های روم و یونان قدم می زنیم! و متاسفانه هیچ نظارت نیز وجود ندارد.

    منبع: کردپرس

    نویسنده: فردین رحیمی
    منبع: کردپرس

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *