×

کتاب عکس «اورامان دامان آسمان» منتشر شد

  • کد نوشته: 16766
  • ۱۴۰۰-۰۲-۲۲
  • 929 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: کتاب عکسی شامل مجموعه‌ای از آثار برگزیده عکاسان ایرانی راه‌یافته به نمایشگاه «اورامانات؛ دامان آسمان» به همت کمیسیون ملی یونسکو منتشر شد.
    کتاب عکس «اورامان دامان آسمان» منتشر شد
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از گروه فرهنگی ایرنا، نمایشگاه گروهی عکس «اورامان؛ دامان آسمان»، ۱۰ مهرماه ۱۳۹۹ با حضور حجت الله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو – ایران، حسام مهدی ارزیاب مصری سازمان جهانی یونسکو، محمد حسن طالبیان معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان و جمعی از مدیران و اهالی فرهنگ و هنر و رسانه در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

    این نمایشگاه که همزمان با پروژه ثبت «منطقه اورامانات ایران» در فهرست گنجینه فرهنگی جهان برگزار شد، دربرگیرنده ۷۰ عکس منتخب از ۳۵ عکاس ایرانی به ویژه عکاسان استان های کرمانشاه و کردستان است که تصاویر بدیعی از طبیعت، معماری، زندگی روزانه مردم و آیین های منحصر به فردی چون «عروسی پیرشالیار» و «پالنگان» را به نمایش عموم گذاشت.

    کتاب عکس اورامان دامان آسمان

    ایوبی در آیین افتتاح این نمایشگاه که مجازی برگزار شده بود، گفته بود: این نمایشگاه را برای ثبت رسمی اورامانات که برای برخی همچون بهشتی پنهان مانده است، ترتیب دادیم، کاری که قبلا برای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی انجام شده بود.

    همیشه برای ثبت این مکان‌ها بازرسی‌هایی می‌آیند و برای آن‌ها بسیار مهم است ببینند افکار عمومی نسبت به این پدیده‌ها چه دیدگاهی دارند. وقتی آثار را به بازدید گذاشتیم این نمایشگاه برای ما موضوعیت پیدا کرد. 

    کمیسیون ملی یونسکو – ایران به تازگی عکس های این نمایشگاه را در ۱۰۵ صفحه و شمارگان ۳۰۰ نسخه منتشر کرده است.

    هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران استان کردستان و شهرستان‌های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود استان کرمانشاه را شامل می‌شود.

    منطقه هورامان در استان کردستان دارای یک شهر (اورامان تخت) و ۷۶ روستاست که تاکنون ۱۳ روستای این منطقه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پرونده ثبتی ۲۲ روستا نیز در حال پیگیری است.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *