×

کلاس درس فرشته تعطیلی ندارد

  • کد نوشته: 19428
  • ۲۹,دی ۱۴۰۰
  • 293 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: علاقه، پشتکار، خلاقیت و نوآوری واژه‌هایی که شاید تکراری به نظر برسند، اما تجربه نشان می‌دهد لازمه موفقیت و رسیدن به هدف هستند.
    کلاس درس فرشته تعطیلی ندارد
  • پایگاه خبری آوای باینگان– دست‌های فرشته سالهاست که الیاف ابریشمی را به خوبی می‌شناسد، تار و پود این الیاف را با سوزن از درون یکدیگر رد می‌کند و رج به رج بالا می‌آورد، با بافتن هر رج تجربه‌ای جدید شکل می‌گیرد درست مثل تجربه‌هایی که در مسیر زندگی بدست می‌آید این روند تا جایی که دیگر مراحل بافت کامل و به اصطلاح گیوه این پاپوش سنتی آماده استفاده شود ادامه می‌یابد.

    از اولین گیوه‌ای که فرشته بافته است سال‌ها می‌گذرد، او دقیقا نمی‌داند چند جفت از این پاپوش‌های سنتی را بافته ۸ هزار … ۱۰ هزار … ۱۵ هزار اندکی کمتر یا بیشتر. اما آنچه که این بانوی جوان هیچگاه در طول این مسیرآن را از یاد نمی‌برد دو چیز است: یکی شوق بافتن اولین گیوه اش که آن را به قیمتی ناچیز یعنی ۱۵۰۰ تومان فروخت و دوم آموخته‌هایی که فکر می‌کند آن‌ها را نباید هیچگاه دور انداخت تا این هنر زیبا در گذر زمان رنگ فراموشی به خود نگیرد، اعتقاد به همین موضوع باعث شده است تا این بانوی جوان به آموزش بانوان علاقمند به حرفه گیوه بافی همت گمارد.

    تجربه بافت گیوه به دوران کودکی اش بر می‌گردد، ۱۴ سال پیش در دوره آموزش صنایع دستی شرکت کرد و پس از گذراندن یک دوره سه ماهه و دریافت گواهینامه آموزش وارد عرصه تولید شد.

    بعد از چند سال ورود به عرصه تولید تصمیم گرفت تا به آرزوی دیرینه اش در بحث آموزش جامه عمل بپوشاند درست ۶ سال پیش از محل فروش گیوه‌ها کارگاهی را دایر کرد این کارگاه حالا در زادگاهش روستای «میوان» محل آموزش بانوان است.

    میوان از روستا‌های زیبای شهرستان پاوه با چشم انداز‌هایی طبیعی و دست نخورده است.

    در این روستا که با تلاش فرشته و همراهانش به نام روستای بانوان گیوه باف شهرت یافته است،۳۵ خانوار زندگی می‌کنند.

    معمولا تولید گیوه یک هفته تا ده روز زمان لازم دارد، آن‌ها الیاف ابریشمی را از تبریز سفارش می‌دهند و کف آن را هم که بخشی از آن را پارچه‌های به هم فشرده شده تشکیل می‌دهد را از نودشه تهیه می‌کنند.

    در کارگاه گیوه بافی این بانوی کارآفرین ۳۰۰ بافنده از هر سنی وجود دارد

    خلاقیت و نوآوری در بافت گیوه و ایده پردازی در طرح و رنگ بخشی دیگر از فعالیت‌های اوست اقدامی که محصولش را مشتری پسند‌تر کرد و باعث شد تا در بازار یابی هم موفق عمل کند، قیمت گیوه‌های بافته شده حالا بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان بسته به نوع بافت آن متغیر است.

    این پاپوش سنتی علاوه بر مشتریان داخلی حالا در آن سوی مرز‌ها هم مشتری‌های زیادی از کشور‌های عراق، فرانسه، نروژ و آلمان دارد.

    تلاش‌های این بانوی کارآفرین برای آموزش به همین جا محدود نمی‌شود، او هر چند وقت یک بار راهی روستا‌های دیگر می‌شود بانوان بی سرپرست و بد سرپرست را شناسایی می‌کند و کار آموزش را گام به گام در منزل، به آن‌ها یاد می‌دهد، آموزش به بانوان علاقمند حدود ۴۰ روز طول می‌کشد.

    اصرار بر ادامه این مسیر موجب شده تا تعاونی گیوه بافی هم با مشارکت ۳۵ بانوی آموزش دیده در سال ۹۴ به نام فرشته حسینی به ثبت برسد.

    هر چند کرونا بسیاری از کسب و کار‌ها را از رونق انداخت، اما این بیماری نتوانست مانعی برای ادامه فعالیت خانم حسینی باشد.

    او می‌گوید: بعد از کرونا کسب و کارش تعطیل نشد، آموزش ادامه یافت، تولید کنندگان گیوه بافتند و محصولات تولید شده در فضای مجازی عرضه و متقاضیان ویژه و فراوانی هم پیدا کرد.

    او امیدوار است با تلاش‌هایی که او و دیگر تولیدکنندگان کنندگان انجام می‌دهند میزان تولیدات گیوه این اثرکه حالا به ثبت ملی رسیده است از سالانه هزار جفت تا پایان امسال به ۱۰ هزار جفت برسد.

    توقف صنعت گردشگری و به تبع آن صنایع دستی با گذشت دو سال از شیوع بیماری کرونا موجب شد تا شرایط کسب و کار برای خیلی‌ها دشوار شود از مردم عادی گرفته که آزادی عملشان برای گردش و مسافرت در چرخه این ویروس محصور شد تا افرادی که پیش از شیوع کرونا درآمدشان از طریق همین صنعت تامین می‌شد.

    جدا از همه این‌ها اقتصاد کشور‌ها هم متاثر از این بیماری مسیری متفاوت در پیش گرفت.

    علی صابر معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه می‌گوید: بر اثر شیوع بیماری کرونا هزار و ۱۳۰ نفر در استان شغل خود را از دست دادند که از این تعداد۶۶۴ نفربرای ادامه راه تسهیلات دریافت کردند.

    در کنار همه این مشکلات بعضی‌ها مثل خانم فرشته حسینی هم بودند که شیوع این بیماری مأیوس شان نکرد، بدون دریافت تسهیلات قدمهایشان را محکم‌تر از همیشه برداشتند آن‌ها با بهره گیری از فضای مجازی محصولشان را عرضه کردند و به همین علت است که کلاس درس افرادی مثل فرشته که به کارشان علاقمندند و برای خود هدف دارند هیچگاه تعطیل نمی‌شود.

    * گزارشگر: سحر پیرویسی

    منبع: خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه

    منبع: صداوسیما

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *