×

کوه «بمو» در ثلاث‌باباجانی به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع اعلام شد

  • کد نوشته: 20852
  • ۱۴۰۱-۰۵-۰۲
  • 528 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: فرماندار شهرستان ثلاث باباجانی گفت: منطقه کوه «بمو» در بخش ازگله این شهرستان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع اعلام شد.
    کوه «بمو» در ثلاث‌باباجانی به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع اعلام شد
  • به گزارش آوای باینگان، «فرامرز باوندپور» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: پس از تلاش، گشت و کنترل و پایش مستمر، تهیه گزارشات، دعوت از کارشناسان حیات وحش اداره کل حفاطت محیط زیست استان کرمانشاه و تهیه طرح اولیه آن توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ثلاث باباجانی و با رایزنی های صورت گرفته با مدیر کل حفاظت محیط زیست استان این مهم به عنوان یکی از مطالبات مردم و دوست داران محیط زیست شهرستان به سرانجام رسید.

    وی با بیان اینکه منطقه کوه بمو با بافت صخره ای، زیستگاه بکر و منحصر به فرد گونه کل و بز ایرانی است، تصریح کرد: این منطقه به سبب وضعیت اقلیمی، اکوتون بودن، وجود دامنه ها و دشت ها، کانون تنوع زیستی و زیستگاه گونه های شاخصی چون کل وبز ، پلنگ، آهو، خرس قهوه ای و پرندگان شکاری است.

    فرماندار ثلاث باباجانی ادامه داد: این منطقه همچنین گونه های گیاهی ارزشمندی را در خود جای داده است که با توجه به توان زیستی بالای منطقه آن شاءالله در آینده به عنوان یکی از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کشور و شبکه جهانی مناطق حفاظت شده ثبت خواهد شد.

    باوندپور اضافه کرد: مناطق شکار و تیراندازی ممنوع مناطق مستعدی هستند که در صورت ایجاد شرایط لازم قادرند به عنوان یک اکوسیستم طبیعی فعال مطرح شده و به عنوان پشتوانه ای برای حفاظت از ذخایر طبیعی کشور در ردیف مناطق تحت حفاظت قرار بگیرد.

    فرماندار ثلاث باباجانی همچنین از تلاش های اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در راستای این اقدام زیست محیطی قدردانی کرد.

    ارتفاعات بمو ثلاث باباجانی که جزو زاگرس چین خورده است به صورت نواری از شمال به جنوب در شمال غرب منطقه از گله در طول خط مرز ایران و عراق امتداد دارد و بلندترین قله این ارتفاعات یک هزار و ۸۴۲  متر ارتفاع دارد. 

     استان کرمانشاه ۲۵۰ هزار هکتار در قالب ۱۰ منطقه، پنج منطقه حفاظت شده، سه پناهگاه وحش و ۲ منطقه اثر طبیعی ملی تحت مدیریت داریم

    در سال گذشته منطقه شکارو تیراندازی ممنوع قراویز در شهرستان سرپلذهاب، شکارو تیراندازی ممنوع زله زرد در شهرستان گیلانغرب به پناهگاه حیات وحش و امروله و دالاخانی در شهرستان صحنه به عنوان منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.

    استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

    در این استان سه منطقه حفاظت شده شامل منطقه حفاظت شده بیستون که ۵۴ هزار هکتار است، بوزین و مره‌خیل در پاوه ۲۳ هزار هکتار، امروله و دالاخانی با ۴۳ هزار و ۴۰۲ هکتار و قلاجه هم حدود ۴۳ هزار هکتار است.

    بلوط ایرانی، بنه، زیتون، ارغوان، گلابی وحشی، کیکم، زالزالک، زبان گنجشک، آلوچه، ختمی، لاله واژگون از پوشش‌های گیاهی این منطقه حفاظت شده است. همچنین بز و پاژن، شوکا، قوچ و میش، پلنگ، سنجاب ایرانی، گربه وحشی، گرگ، روباه، تیهو، کبک، عقاب، گنجشک سانان و … از گونه‌های جانوری این منطقه است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *