×

۱۴۰۰ هکتار جنگل و مرتع بوزین و مرخیل تاکنون در آتش سوخته است

  • کد نوشته: 14849
  • ۱۳۹۹-۰۴-۱۰
  • 2108 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به اینکه تلاش‌ها برای مهار آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده «بوزین و مرخیل» بخش باینگان امروز هم همچنان ادامه دارد، گفت: براساس برآوردهای اولیه تاکنون هزار و ۴۰۰ هکتار جنگل و مرتع این منطقه در آتش سوخته است.
    ۱۴۰۰ هکتار جنگل و مرتع بوزین و مرخیل تاکنون در آتش سوخته است
  • به گزارش آوای باینگان، «فریدون یاوری» روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه آتش‌سوزی برای ششمین روز متوالی همچنان در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل ادامه دارد، افزود: باتوجه به حجم بالای گیاه در مراتع این منطقه بیشتر این گیاهان و مراتع طعمه حریق شده و خسارت کمتری به جنگل و درختان وارد شده است.

    وی با بیان اینکه خسارات نهایی هنوز جمع بندی نشده است، گفت: هنوز برآوردی از میزان خسارات اقتصادی به منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل را نداریم و ان شاالله پس از مهار کامل آتش سوزی این خسارات را اعلام خواهیم کرد.

    او با بیان اینکه آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل از بامداد پنجشنبه پنجم تیر ماه آغاز شده است، گفت: تاکنون چندین بار آتش این منطقه مهار و کنترل شده اما به دلیل حجم بالای گیاه، وزش باد، سخت گذر بودن منطقه و وجود دره‌های عمیق و شیب‌دار آتش باز شعله‌ور شده است.

    وی اظهارداشت: هم اکنون ۵۰ نفر از نیروهای اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه به همراه ۲۵ دستگاه دمنده در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل در حال تلاش برای مهار آتش هستند.

    به گفته او، اکنون تنها در منطقه «دره ژاله» که نقطه ای سخت گذر، دارای شیب تند و پوشیده از گیاه خشک است، شاهد وجود آتش هستیم و همکاران محیط زیست، منابع طبیعی و نیروهای مردمی در حال تلاش برای مهار آتش هستند.

    او گفت: به اندازه کافی اکنون دمنده در اختیار همکاران ما قرار دارد و بخشی نیز از منابع طبیعی گرفته‌ایم و قرار است امروز از سازمان محیط زیست کشور نیز تعدادی دستگاه دمنده به استان ارسال شود.

    وی اظهار امیدواری کرد باتلاش نیروهای مستقر در منطقه آتش امروز مهار و کنترل شود.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه در مورد امکانات و تجهیزات نیروهای اطفای حریق در منطقه نیز گفت: روز گذشته مجوز پرواز بالگرد برای کمک به مهار آتش سوزی منطقه بوزین و مرخیل را اخذ کردیم اما باتوجه به وزش باد و ارتفاع بالای منطقه آتش گرفته اگر بالگرد آب را بر روی آتش بریزد جریان باد مانع از افتادن آب بر روی آتش می شود و از این رو فعلا از بالگرد استفاده نکرده ایم.

    وی همچنین اظهار داشت: روزهای گذشته که آتش در نزدیکی جاده بود از ماشین آتش نشانی برای مهار آتش استفاده کردیم اما اکنون راه دسترسی ماشین آتش نشانی وجود ندارد.

    وی در مورد کمک نیروهای مردمی برای برای مهار آتش نیز گفت: ترجیح می دهیم از نیروهای محیط زیست و منابع طبیعی برای مهار آتش استفاده کنیم اما در صورت تمایل نیروهای مردمی باید آموزش دیده و از اعضای تشکل‌های محیط زیستی باشند چرا که به دلیل سختی منطقه ممکن است افراد در آتش محاصره شوند.

    آتش سوزی در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل امروز وارد ششمین روز خود شد و عصر یکشنبه سه تن از نیروهای مردمی منطقه به نام های «مختارخندانی» از مؤسسین انجمن ژیوای شهرستان پاوه، «یاسین کریمی» عضو کمیته عملیاتی این انجمن و نیز «بلال امینی» در حین مهار آتش جان خود را از دست دادند.

    منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل باهدف حمایت از گونه با ارزش شوکا و ارزش‌های رویشگاهی با مساحت ۲۳ هزار و ۷۲۴ هکتار در پاییز هزار و ۳۷۴ به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع و در سال ۱۳۷۸ حفاظت شده اعلام شد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *