×

۳ جلد قرآن خطی متعلق به مساجد اورامانات در کرمانشاه مرمت شد

  • کد نوشته: 19073
  • ۱۴۰۰-۰۹-۲۴
  • 528 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه از اتمام مرمت سه نسخه قرآن خطی در کارگاه مرمت این اداره‌کل خبر داد.
    ۳ جلد قرآن خطی متعلق به مساجد اورامانات در کرمانشاه مرمت شد
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از ایسنا، جبار گوهری با اعلام این خبر اظهار کرد: این نسخ خطی مربوط به قرآن روستای دشه، مسجد قوری قلعه و مسجد میر عمر شهر پاوه هستند که برای مرمت آن‌ها ۴۵ میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی هزینه شده است.

    سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه افزود: آفت‌زدایی، پاکسازی مرمت‌های قدیمی و الحاقات ناهمگون آن‌ها، شستشو و از بین بردن لک‌ها، برداشتن رسوبات سطحی گرد و غبار و برداشتن عوارض ناشی از خوردگی فیزیکی و شیمیایی بخشی از اقدامات انجام شده بر روی این نسخ خطی ارزشمند بوده است. 

    وی ادامه داد: این مرمت برای کمک به حفظ اصالت هنری و تاریخی هر اثر با نگهداری از تمامیت آن و با کمترین مداخله و کمترین استفاده از مواد شیمیایی برای حفظ اثر و افزایش طول ماندگاری آن انجام شده است.

    گوهری تصریح کرد: اولین اثری که مرمت شده است، قرآن تاریخی مسجد میر عمر پاوه است که این قرآن بسیار آسیب دیده بود و در طول زمان اوراق اولیه و انتهایی قرآن کاملا از بین رفته بود و تاریخ مشخصی برای نگارش آن وجود نداشت.

    وی افزود: آیات این قرآن به خط نسخ نگارش شده است و تزئینات بسیار ساده به صورت گل پنج‌پر با رنگ سرخ و سبز در پایان هر آیه دارد، همچنین در حاشیه بیرون صفحات به فاصله هر ۱۰ آیه عبارت عشر با خط کوفی در دوایر ساده با رنگ‌های سرخ و سبز از تزئینات عمده کتاب است.

    سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه گفت: دومین قرآن مرمت‌شده مربوط به روستای دشه شهرستان پاوه بود که از معدود قرآن‌های خطی است که متن آن کامل و نام کاتب و سال کتابت آن مشخص است. 

    وی گفت: این اثر خطی ارزشمند توسط ملا محمود دشه‌ای در سال ۱۲۸۴ هجری قمری کتابت شده است. 

    گوهری گفت: قرآن روستای قوری قلعه که خیلی آسیب دیده بود و کتاب در وضعیت بحرانی قرار داشت، دیگر قرآنی است که در کارگاه این اداره‌کل خیلی خوب مرمت و صفحات آن بازسازی، اسیدزدایی و قارچ‌زدایی شد. 

    وی  گفت: متاسفانه اوراق ابتدایی و انتهایی کتاب از بین رفته بود و هیچ تاریخ مکتوبی نداشت، اما با توجه به نوع رسم الخط آن کارشناسان قدمت این کتاب را به اواخر دوران قاجار نسبت می‌دهند. 

    سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه تاکید کرد: در آینده نزدیک این نسخ خطی طی مراسمی به محل روستای خود برگردانده می‌شوند. 

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *