×

دکتر سعدی قادری
آزموده را آزمودن خطاست! به بهانه رفتن دوباره دانش‌آموزان به مدرسه

  • کد نوشته: 16177
  • ۱۳۹۹-۱۱-۱۳
  • 780 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: پیشنهاد دوباره رفتن به مدرسه که در این روزها شنیده می‌شود و اختیاری شده است (اختیاری شدن آن بسیار خوب و عاقلانه می‌باشد) در شرایط کنونی و به دلایل زیر و به ویژه برای کودکان دبستانی بسیار خطرناک است.
    آزموده را آزمودن خطاست! به بهانه رفتن دوباره دانش‌آموزان به مدرسه
  • در همان شروع سال تحصیلی جدید اخبار زیادی درخصوص ابتلا به کرونای ده‌ها و صدها دانش‌آموز در استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، همدان، لرستان و … مخابره شد و بخش زیادی از این اخبار واقعیت داشت و بعد از آن رفتن به مدرسه تعطیل شد.

    آلبرت انیشتین معتقد است جنون یعنی انجام دوباره و دوباره ‌ی یک کار و انتظار نتیجه‌ ‌ی متفاوت داشتن! نباید اشتباه دوباره رفتن به مدرسه را تکرار کنیم.

    در صورت رفتن مجدد دانش ‌آموزان به مدرسه قطعا آمار ابتلا به کرونا در بین دانش‌ آموزان، معلمان و خانواده‌ها و در کل ایران افزایش می‌ یابد و پیامدهای مخرب آن ‌را همه ما به روشنی می‌دانیم.

    بازی، شادی و کنجکاو بودن حق مسلم هر دانش‌آموزای است و به ویژه دانش‌آموزان ابتدایی. رفتن به مدرسه مکانی برای دیدن دوستان، بازی، شادی، گپ‌وگفت و … است و این دیدار و تجمع می‌تواند شانس افزایش ابتلا به کرونا را افزایش دهد.

    در تعریف اقشار آسیب ‌پذیر در بحران ‌ها و بلایا، کودکان، سالمندان و زنان جزو موارد با آسیب ‌پذیری بالا هستند. زدن ماسک و رعایت پروتکل ‌های بهداشتی برای دانش‌ آموزان سرشار از انرژی و شور و هیجان سخت است و به هنگام رفتن به مدرسه و دیدن دوستان و بازی این کار سخت ‌تر و ازاینرو آسیب ‌پذیری بیشتر و شانس و ریسک ابتلا به کرونا بیشتر.

    بسیاری از دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه بایستی از حمل و نقل عمومی و تاکسی و … استفاده کنند و این مکان‌ها علاوه بر آلودگی به دلیل تراکم جمعیت انسانی در آن‌ها، شانس ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهند.

    ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی که خطرناک‌تر و مسری‌تر است (کرونای انگلیسی ۳۰ تا ۴۰ درصد مرگبارتر از کرونای معمولی است و مرگ و میر آن در افراد زیر ۲۰ سال بیشتر است) در ایران نیز مشاهده شده است، می‌تواند آمار ابتلا در بین دانش‌آموزان و معلمان و به تبع آن خانواده‌ها و کل کشور را افزایش دهد.

    فصل زمستان آمده است و برای گرمایش کلاس درس بایستی پنجره‌ها و درب کلاس‌ها بسته باشند؛ این کار در کلاس با جمعیت چندین نفری احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد.

    معلمان، خانواده‌ها و دانش‌آموزان با شرایط جدید آموزشی خود را وفق داده‌اند، آمار مرگ و میر ناشی از کرونا دورقمی شده است؛ این شرایط ما را فریب ندهد، وضعیت موجود شکننده است و با دستان خود فرزندان مان را به راحتی به دست کرونا (و نیز کرونای جهش یافته و خطرناک انگلیسی) نسپاریم، که اگر این‌گونه کنیم تاوان آن ‌را به سختی می‌ پردازیم و به استقبال مرگ و میر بیشتر می ‌رویم.

    با توجه به دلایل ذکر شده و ضمن قدردانی از زحمات فراوان معلمان دلسوز و جامعه بزرگ آموزش و پرورش و علی‌رغم سختی‌های تدریس و آموزش برای آن‌ها و خانواده‌ها، هنوز بهترین راه برای یادگیری استفاده از دنیای مجازی و شبکه شاد، تلویزیون و هرگونه برنامه آموزشی غیرحضوری می‌باشد؛ مگر در شرایط خاص، فقط برای رفع اشکال و حداکثر یک ساعت حضور در کلاس و یا در روستاهای با جمعیت کم که این امکانات فراهم نباشد و حضور دانش‌آموز و معلم ضروری باشد.

    بزرگ پیامبر رحمت حضرت محمد (ص) امنیت و سلامتی را دو نعمت مهم می داند که بسیاری از مردم قدر آن را نمی دانند. امید که ما قدردان نعمت بزرگ سلامتی خود و فرزندانمان باشیم و با رعایت نکات بهداشتی و زدن ماسک و دوری از هرگونه اجتماع، به راحتی سلامتی خود را از دست ندهیم.

    سعدی قادری
    دکترای عمران و مدرس دانشگاه

    نویسنده: دکتر سعدی قادری

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *