×

اتاق هورامان‌شناسی در دانشگاه رازی کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود

  • کد نوشته: 20155
  • ۳۱,فروردین ۱۴۰۱
  • 433 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: دبیر اجرایی همایش بین المللی هورامان، ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه، گفت: به زودی افتتاحیه اتاق هورامان‌شناسی همراه با رونمایی از پوستر رویداد با حضور اصحاب رسانه و جمعی از مسوولان و فرهیختگان استان برگزار می‌شود.
    اتاق هورامان‌شناسی در دانشگاه رازی کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از ایرنا، «شیرین زردشتیان» در نشست هماهنگی کمیته‌های تخصصی همایش بین‌المللی هورامان در مرکز کرمانشاه‌شناسی دانشگاه رازی افزود: این همایش در روزهای ۲۵ و ۲۶ تیرماه ۱۴۰۱ به میزبانی دانشگاه رازی برگزار می‌شود و طی ۲ ماه اخیر نیز ده‌ها جلسه با نهادها و دستگاه‌هایی اجرایی مختلف برگزار شده است.

    وی با اشاره به آمادگی کامل دانشگاه رازی برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این همایش اظهار کرد: تاکنون همایش‌های بسیاری در سطوح ملی و بین‌المللی برگزار شده امّا همایش بین‌المللی هورامان رویدادی شاخص خواهد بود چرا که جامعه هدف آن تمام اقشار مردم هستند.

    زردشتیان یادآور شد: در تیرماه سال گذشته در چهل و چهارمین کمیته میراث جهانی یونسکو، منطقه اورامانات به عنوان بیست و ششمین میراث جهانی ایران به نام  «منظر فرهنگی هورامان»  از طرف یونسکو به ثبت رسید.

    وی افزود: در اسفند سال گذشته نیز تفاهم‌نامه سه‌جانبه علمی – پژوهشی هورامان،  با حضور جمعی از مسوولان، فعالان فرهنگی و گردشگری و اصحاب رسانه، بین دانشگاه رازی، پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان و اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه به امضا رسید و همایش بین‌المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه یکی از اهداف این تفاهم‌نامه است.

    زردشتیان افزود: بیش از ۶۰ درصد از وسعت منطقه اورامانات در استان کرمانشاه واقع شده و بخش دیگر در استان کردستان و نیز حلبچه عراق قرار دارد و با توجه به این ظرفیت ارزشمند در کرمانشاه و احساس مسوولیت دانشگاه برای نقش‌آفرینی در مسیر توسعه استان، همایش بین‌المللی با ابعاد گسترده در بخش‌های مختلف را تدارک دیده‌ایم.

    وی افزود: باتوجه به ابعاد گسترده این همایش، به همکاری و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی استان نیازمند هستیم و تاکنون نیز شاهد همکاری خوب نهادهای مختلف از جمله میراث فرهنگی، شهرداری و استانداری بوده‌ایم. انتظار می‌رود شاهد همکاری همه سازمان‌ها و دستگاه‌های استان و همچنین دانشجویان و اصحاب رسانه در این همایش باشیم.

    دبیر اجرایی همایش هورامان بیان کرد: زمان زیادی تا موعد برگزاری همایش نداریم و در همین فرصت کوتاه، شبانه‌روز برای هماهنگی و پشتیبانی لازم در تلاش هستیم و جلسات مکرری نیز با دستگاه‌های مختلف فرهنگی، نظامی، سیاسی و آموزشی برگزار کرده‌ایم و خوشبختانه خروجی‌های مثبتی در خصوص همکاری همه عزیزان را شاهد هستیم.

    وی همچنین بیان کرد: دانشگاه رازی در خط مقدم برگزاری همایش بین‌المللی هورامان است و از این لحاظ باید برای این رویداد شاخص و اثرگذار در مسیر توسعه اقتصادی، فرهنگی و گردشگری استان، سنگ تمام بگذاریم.

    در ادامه این نشست دبیر علمی همایش هورامان نیز اظهار داشت: محورهای این همایش شامل «باستان‌شناسی، تاریخ، صنایع‌دستی و میراث فرهنگی»، «ادبیات، زبان و گویش‌های محلی»، «جغرافیا، محیط زیست و گردشگری»، «جامعه‌شناسی، آیین و هنر»، «اقتصاد، کارآفرینی، اشتغال و توسعه پایدار» و «معماری، شهرسازی و مرمت» است.

    دکتر «نادر نادری» با اشاره به راه‌اندازی وبسایت همایش به آدرس hamayesh.razi.ac.ir/hawraman سی و یک خرداد ۱۴۰۱ را آخرین مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه همایش اعلام کرد و گفت: این همایش با همکاری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار می‌شود.

    وی افزود: افتتاحیه همایش با حضور میهمانان شاخص از جمله چند تن از وزرا و دیگر مقامات عالی رتبه کشوری و همچنین چهره‌های شاخص بین‌المللی همراه خواهد بود.

    دبیر اجرایی همایش هورامان، برگزاری نمایشگاه در محل دایمی نمایشگاه‌های بین المللی کرمانشاه واقع در بوستان شاهد همراه با غرفه‌های متنوع صنایع دستی و موسیقی برگزاری مسابقات بومی و محلی، تور هورامان گردی را از جمله برنامه‌های جانبی این همایش عنوان کرد.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *