×

اثری شگفت‌انگیز از مردی سخت‌کوش در دل کوه‌های اورامانات

  • کد نوشته: 22482
  • ۱۴۰۲-۰۱-۰۵
  • 310 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: مردی سخت‌کوش با عشق، علاقه و صبوری در دل کوه‌ با ابتدایی‌ترین ابزارها، آثاری شگفت‌انگیز خلق کرده است. این آثار منحصر به فرد در روستای «میگوره» از توابع بخش باینگان شهرستان پاوه این روزها مقصد گردشگران داخلی و خارجی شده است.
    اثری شگفت‌انگیز از مردی سخت‌کوش در دل کوه‌های اورامانات
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از ایرنا، در سرزمین سنگ و آب با مردمان خلاق و هنرمند، باز مردی با مهارت و تبحر و با قوه عشق و علاقه، غاری دست ساز بنا کرده که بی نظیر است و همگان را به تحسین وا می دارد.

    این اثر جذاب، توسط مرحوم «حسین عثمانی» معروف به «خالو حسین» و مشهور به فرهاد ثانی در دل کوه های روستای میگوره خلق شده که در ۱۷ کیلومتری شهر پاوه و ۱۴۰ کیلومتری شهر کرمانشاه واقع شده است.

    حسین کوهکن نزدیک به ۲ دهه از عمر خود را صرف ساختن سرایی سنگی آن هم در دل صخره ای به طول ۳۰ متر و ارتفاع ۱۲ متر کرد تا اثری ماندگار از خود به جا بگذارد.

    این سرای سنگی ۹ اتاق دارد و از چهار خانه مجزا تشکیل شده که در بعضی نقاط نسبت به سطح زمین ارتفاع کمتری دارد.

    در بعضی از اتاق‌ها ارتفاع به ۱۷۰ تا ۱۸۰ سانتی ‌متر می‌رسد، ۲ خانه تک‌ اتاقی بوده و ۲ سرای دیگر شامل چند اتاق مجزا یا همان دالان است که هر دالان به دالان دیگری ختم می شود.

    هنر و توانایی خالو حسین، صبر و مهارت او را نشان می دهد که چنین بنایی سنگی را تنها با کلنگی قدیمی که هرگز تیشه اش را هم عوض نکرد، ساخته است.

    خالو حسین ۱۹ سال از عمر خود را برای احداث این سرای سنگی خارق العاده صرف کرد و از نکات مهم و قابل توجه این است که وی این سرا را فقط با استفاده از یک تیشه و با وجود داشتن یک پا احداث کرده است.

    این اثر کم نظیر هم اکنون مقصد گردشگران زیادی از داخل و خارج از کشور است.

    درباره «حسین کوهکن»

    حسین عثمانی ملقب به خالو حسین ششم مهر ماه سال ۱۳۰۹ در شهرستان جوانرود به دنیا آمد و چهارم مرداد سال ۹۵ در ۸۶ سالگی به علت کهولت سن جان به جان آفرین تسلیم کرد.

    سرای سنگی به جا مانده از خالو حسین در منطقه گردشگری ‘میگوره’ شهر بانه وره از توابع شهرستان پاوه است که مقصد گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشورمان است.

    اگر خستگی اندک مسافرتی ۱۲۰ کیلومتری را از کرمانشاه به سمت شمال غربی مرکز استان (شهر پاوه) بر خود هموار کنید بی شک از گشت و گذار در تفرجگاه زیبای ‘میگوره’ و دیدن سرای سنگی حسین کوهکن پشیمان نخواهید شد.

    اورامانات به منطقه‌ای در شمال غربی استان کرمانشاه با حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت شامل شهرستان‌های روانسر، جوانرود، ثلاث باباجانی و پاوه اطلاق می‌شود.

    ۲۹۵ اثر ثبت شده ملی در منطقه اورامانات و در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با ۲۰۰ اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *