×

ارزیابی ثبت جهانی اورامانات با روند مثبتی پیش می‌رود

  • کد نوشته: 15258
  • ۵,مهر ۱۳۹۹
  • 989 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه با اشاره به حضور نماینده ایکوموس و مشاور یونسکو در منطقه اورامانات به منظور ارزیابی پرونده ثبت جهانی این منطقه، گفت: ارزیابی‌ اورامانات در استان با روند خوب و مثبتی به اتمام رسید و مشاور یونسکو اکنون در منطقه اورامانات کردستان روند کار را پیگیری می‌کند.
    ارزیابی ثبت جهانی اورامانات با روند مثبتی پیش می‌رود
  • به گزارش پایگاه خبری آوای باینگان به نقل از ایرنا، «امید قادری» روز شنبه در آیین تجلیل از فعالان گردشگری کرمانشاه در سرسرای اجتماعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، با اشاره به شروع ارزیابی‌ها از دوم مهرماه توسط «حسام مهدی» ارزیاب مصری یونسکو، افزود: هرآنچه مستندات و نیازها و خواسته های این ارزیاب در مورد ثبت جهانی اورامانات بود در اختیارش قرار دادیم و مشکلی در استان کرمانشاه نداشتیم.

    او با بیان اینکه ارزیابی منطقه اورامانات از دوم تا چهارم مهر انجام شد، گفت: ارزیابی در استان کرمانشاه با روند بسیار خوب و مثبتی به اتمام رسید و از امروز پنجم مهر نیز ارزیابی ها در استان کردستان آغاز می‌شود.

    وی از مشارکت بسیار خوب مردم منطقه اورامانات با ارزیاب یونسکو قدردانی کرد و اظهارداشت: شاهد استقبال بسیار خوب در برپایی آیین ها و جشن و رسوم بومی محلی در زمان حضور ارزیاب در این منطقه بودیم که جای قدردانی دارد.

    او همچنین از برخی نهادها و دستگاه های اجرایی از جمله سپاه، نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی، شرکت‌های آب منطقه‌ای و آبفا در راستای کمک به ثبت جهانی اورامانات قدردانی کرد و گفت: اداره کل میراث فرهنگی به تنهایی متولی این کار بزرگ نیست و در این راه نیاز به حضور همه دستگاه ها و مشارکت مردم داریم.

    اورامانات تنها کاندید جمهوری اسلامی در یونسکو

    مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه در ادامه سخنانش کاندید شدن منطقه اورامانات از سوی جمهوری اسلامی ایران برای ثبت جهانی در یونسکو را افتخاری برای منطقه غرب کشور دانست و گفت: ما قدردان حمایت های همه مسوولان کشور از جمله رییس جمهوری، وزیر میراث فرهنگی، استاندار کرمانشاه، دستگاه های اجرایی و مردم فرهنگ دوست استان های کردستان و کرمانشاه هستیم.

    قادری، شعار گردشگری سال ۲۰۲۰ را «توسعه گردشگری روستایی» دانست و افزود: بخش عمده‌ای از ثبت جهانی اورامانات مربوط به روستاها است و با ثبت این منطقه شاهد توسعه بیش از پیش گردشگری روستایی در غرب کشور خواهیم بود.

    وی با بیان اینکه ارزیابی منطقه اورامانات در استان های کرمانشاه و کردستان هشت روز طول می کشد، گفت: پس از بازگشت ارزیاب و ارایه مستندات به یونسکو، رای گیری برای این پرونده با حضور ۱۹۳ کشور در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ برگزار می شود و در صورت رای آوری در تیر ماه اورامانات ثبت جهانی خواهد شد.

    او ثبت جهانی اورامانات را در چهار بُعد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، امنیتی و زیربنایی دارای اهمیت دانست و افزود: ثبت این منطقه منجر به رونق اقتصادی، معرفی و شناسایی هرچه بیشتر و ایجاد و توسعه و تقویت زیرساخت های گردشگری خواهد شد.

    وی تاکید کرد باید زیرساخت‌های مناسب از جمله راه را برای حضور گردشگران جهانی در منطقه اورامانات فراهم کنیم که با ثبت جهانی این منطقه شاهد ورود اعتبارات جهانی برای این منطقه نیز خواهیم بود.

    او با اعلام اینکه ما باید به دنبال معرفی جاذبه های گردشگری در منطقه غرب کشور باشیم و این منطقه را به بهترین نحو در سطح دنیا معرفی کنیم، گفت: در موضوع گردشگری باید مرزهای جغرافیایی را برداریم و اولویت ما معرفی جاذبه های غرب کشور باشد.

    او از تلاش رسانه ها در معرفی جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه نیز قدردانی کرد و گفت: خبرنگاران و رسانه ها در زمینه ثبت جهانی اورامانات تلاش های خوبی داشتند و امیدوارم رونداطلاع رسانی ها همچنان ادامه یابد.

    واژه هورامان یا اورامان از ۲ بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.

    اورامانات در کرمانشاه به منطقه‌ای در شمال غربی این استان شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می شود که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

    بخشی از اورامانات نیز در شهرستان های مریوان، سروآباد و کامیاران در استان کردستان واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع می باشد.

    به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، ۲۹۵ اثر ثبت شده ملی در این منطقه و در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با ۲۰۰ اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.

    وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اندحاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است. 

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *