×

استقبال پرشور مردم منطقه اورامانات از سنت حسنه ابراهیمی

  • کد نوشته: 20723
  • ۱۴۰۱-۰۴-۲۱
  • 497 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: عید قربان به عنوان یکی از اعیاد بزرگ اسلامی در مناطق کُردنشین غرب کشور جایگاه ویژه‌ای دارد و قربانی کردن از مهمترین آداب و رسومی است که در این منطقه انجام می‌شود و سال به سال استقبال مردم از آن بیشتر می‌گردد.
    استقبال پرشور مردم منطقه اورامانات از سنت حسنه ابراهیمی
  • به گزارش آوای باینگان، پس از خواندن نماز عید قربان، خانواده‌ها بر اساس نذر و توانایی مالی که دارند آیین قربانی را به جا می‌آورند و این آیین تا سه روز ادامه دارد و توزیع گوشت قربانی در میان افراد نیازمند و همسایه‌های دور و نزدیک و آشنایان، جلوه های بسیار زیبایی دارد.

    در مناطق کُردنشین مردم قربانی های خود را یا در منازل یا به قصابی ها و کشتارگاه ها می برند یا به صورت دسته جمعی قربانی های انجام می شود که این شیوه قربانی به طور معمول در روستاها و نقاط کوچک مرسوم است و به همین خاطر آمار نهایی تعداد قربانی ها مشخص نیست.

    برجسته‌ترین ویژگی قربانی کردن در منطقه اورامانات استان کرمانشاه، انجام این سنت حسنه ابراهیمی به صورت گروهی و دسته جمعی است که رغبت و حال و هوای خاصی را در بین مردم منطقه ایجاد می کند.

    آمار قربانی ها در سطح منطقه قابل اندازه گیری نیست اما همت و سخاوت مردم در چند نقطه جغرافیایی اورامانات بسیار بازتاب گسترده ای داشت که به اختصار تعدادی از آنها را در ادامه گزارش خواهیم خواند.

    جوانرودی ها پنج هزار کیلوگرم گوشت در میان نیازمندان تقسیم کردند

    پنج موسسه خیریه در شهرستان جوانرود با یک اقدام مشترک و هماهنگ حدود چهار هزار و ۵۰۰ کیلوگرم گوشت قربانی و نذوات مردم را جمع آوری و در میان نیازمندان تقسیم کردند.

    گوشت های اهدایی در بین ۲ هزار و ۸۰۰ خانوار مستمند و نیازمند جوانرود که از قبل شناسایی و زیرپوشش این موسسات خیریه بودند در بسته های یک و نیم تا ۲ کیلوگرم تقسیم شد.

    بانه‌وره‌ای ها امسال هم خوب درخشیدند

    در هشتمین سال مراسم قربانی شهر بانه وره شهرستان پاوه، ۷۱۰  رأس دام سبک و سنگین قربانی و در بین اهالی و روستاهای همجوار توزیع شد.

    مسئولان برگزاری مراسم قربانی بانه وره  اعلام کردند که علاوه بر توزیع ۱۱۰ راس از دام‌های قربانی بین روستاهای اطراف، حدود ۶۰۰ راس دام نیز در کشتارگاه سریاس قربانی و بین یک هزار و ۲۵۰ خانوار شهر توزیع شد که به طور متوسط به هر خانوار حدود ۷.۵ کیلوگرم گوشت نذری رسید.

    چهار گروه دامپزشکی همزمان بر روی کشتار دام ها نظارت داشتند و ۳۷۰ نفر از مردم شهر در قالب گروه هایی کار قصابی، تکه کردن، بسته بندی، توزیع، پذیرایی و انتظامات را در این مراسم انجام دادند.

    مراسم قربانی شهر بانه وره در تاریخ ۱۸ دی ماه ۱۳۹۶ به شماره ثبت ۱۴۷۸ در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد.

    دیار نیکنامان باینگان ۱۲۰ راس دام را قربانی کردند

    مردم شهر باینگان نیز به پیروی از دین مبین اسلام و سنت بزرگ حضرت ابراهیم (ع) در ۲ روز اخیر بیش از ۱۲۰ رأس انواع احشام را به مناسبت عید قربان قربانی کردند که ۷۰ راس آنها به صورت تجمیعی بوده است.

    این دام ها شامل ۲۹ رأس گوسفند ، ۳۹ راس بز و ۲ راس گاو بوده که بین تمام اهالی شهر و میهمانان به صورت ۵۲۰ بسته ۲.۵ کیلوی گرمی تقسیم شد.

    تعدادی از خانواده ها ساکن شهر و ییلاقات بخش باینگان نیز ۵۰ راس دام سبک و سنگین را به صورت انفرادی قربانی را انجام و به صورت مستقل توزیع  کردند.

    در روستاهای دشه ،میرعبدلی و آریت قربانی ها به صورت تجمیعی برگزار شد

    اهالی روستای دشه شهرستان پاوه ۱۲۴ راس دام را که شامل ۱۳ رأس گوساله و ۱۱۱ رأس گوسفند بوده قربانی کردند تا مردم این روستا همچنان در بخشش و احسان زبانزد خاص و عام باشند.

    سال گذشته روستای دشه ۹۲ رأس دام را قربانی کردند.

    در روستای میرعبدلی بخش باینگان شهرستان پاوه نیز ۹۲ راس دام قربانی که بین تمامی اهالی روستا و میهمانان به صورت ۴۰۰ سهم ۵ کیلویی تقسیم شد.

    همچنین حدود ۱۴۰ کیلوگرم گوشت قربانی روستای میرعبدلی به موسسه های خیریه منطقه ارسال شد.

    در روستای آریت بخش باینگان نیز ۵۵ راس دام سبک و سنگین قربانی شد که یک هزار و ۳۲۰ کیلوگرم گوشت حاصل و به هر خانوار این روستا ۱۱ کیلو گوشت قربانی اهدا شد.

    ۳۰ درصد گوشت قربانی روستای آریت به موسسات خیریه پاوه و جوانرود اهدا شد.

    یکی از بارزترین ویژگی های قربانی کردن عید امسال در منطقه اورامانات، اهدا ۱۱۰ راس گوسفند قربانی توسط خیر اهل عشیره امامی ساکن خارج از کشور به روستاهای منطقه بود.

    اورامانات در استان کرمانشاه به منطقه ای در شمال غربی این استان شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می شود که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و از مسلمانان اهل سنت هستند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *