×

اطلس باستان‌شناسی اورامانات رونمایی می‌شود

  • کد نوشته: 16757
  • ۱۴۰۰-۰۲-۲۰
  • 775 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: مدیر پایگاه ملی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات گفت: بزودی اطلس باستان شناسی اوارمانات کرمانشاه به عنوان اولین اطلس باستان شناسی استان رونمایی می شود.
    اطلس باستان‌شناسی اورامانات رونمایی می‌شود
  • به گزارش آوای باینگان، پویا طالب نیا در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تهیه اولین اطلس باستان شناسی در استان، اظهار کرد: این اطلس در هفته میراث فرهنگی رونمایی خواهد شد.

    وی ادامه داد: طی سالیان گذشته حدود ۱۰ فصل بررسی های باستان شناسی توسط اساتید مختلفی در شهرستانهای جوانرود، ثلاث باباجانی، روانسر و پاوه منطقه اورامانات کرمانشاه انجام شده است.

    وی تصریح کرد: در بررسی های انجام شده توسط اساتید باستان شناسی در منطقه اورامانات، حدود ۲۰۰ محوطه باستانی شناسایی شده که آنها را در قالب یک اطلس باستان شناسی آورده ایم.

    مدیر پایگاه ملی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات اضافه کرد: برای هر کدام از حدود ۲۰۰ محوطه باستانی، اطلاعاتی همچون تاریخ شناسایی اثر، قدمت، وضعیت ثبت، باستان شناسی که آن را کاوش کرده، یافته های فرهنگی حین کاوش، محدوده جغرافیایی، شرایط پیرامونی و … را جمع آوری و وارد نرم افزار GIS کرده ایم.

    وی با بیان اینکه از این اطلاعات برای پرونده باستان شناسی ثبت جهانی اورامانات هم استفاده شده، اظهار کرد: باتوجه به اینکه اطلس باستان شناسی اورامانات کردستان پیش از این تهیه شده، اطلس باستان شناسی اورامانات کرمانشاه تکمیل کننده آن خواهد بود.

    طالب نیا خاطرنشان کرد: در این اطلس حدود ۵۰۰ نقشه لایه های مختلف از توپوگرافی و ارتفاع گرفته تا زمین شناسی و محدوده ای که محوطه های باستانی منطقه در آن قرار گرفته اند، وجود دارد.

    وی تاکید کرد: این اطلس باستان شناسی می تواند یک پایه و بنیان برای تهیه اطلس باستان شناسی استان کرمانشاه باشد.

    به گفته این مسئول، تهیه اطلس باستان شناسی اورامانات کرمانشاه در قالب اطلس باستان شناسی کشور انجام گرفته است.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *