×

اورامانات با ۲۹۵ اثر ملی در انتظار فهرست جهانی یونسکو نشسته است

  • کد نوشته: 15145
  • ۱۳۹۹-۰۶-۱۹
  • 829 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: اواخر شهریورماه گروه ارزیابی از کشور مصر برای بررسی پرونده ثبت جهانی دوازده روستای منطقه اورامانات در فهرست آثار جهانی یونسکو وارد کرمانشاه می‌شوند.
    اورامانات با ۲۹۵ اثر ملی در انتظار فهرست جهانی یونسکو نشسته است
  • به گزارش پایگاه خبری آوای باینگان، به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، منطقه‌ اورامانات کرمانشاه در انتظار ثبت جهانی است تا فرهنگ و تاریخ اورامانات در جهان ثبت شود و اکنون نیز این منطقه بکر و دست‌نخورده در چند قدمی ثبت جهانی قرار دارد.

    منطقه اورامانات یکی از مناطق زیبای استان کرمانشاه است که به کوه‌ها، جنگل‌ها، قله‌های پر برف، دره‌های سرسبز، خانه‌های سنگی و پلکانی مشهور است. اورامان یا هورامان، نام منطقه‌ای کوهستانی در غرب ایران و شرق عراق است که ساکنان آن به گویش هورامی سخن می‌گویند.

    این منطقه بیشتر کوهستانی و دارای دره‌های پر پیچ‌وخم و عمیق و رودبارهای بی‌شمار است، از مجموع آب این چشمه‌ها و رودبارها دو رودخانه سیروان و لیله پایه‌ریزی می‌شوند که در نقطه‌ای به نام دروله در نزدیکی مرز ایران و عراق به هم می‌پیوندند. بخش بزرگی از اورامان در استان کرمانشاه و بخش کوچک‌تری در حلبچه در خاک عراق واقع است.

    مردم منطقه معتقدند اورامانات تخت زمانی شهری بزرگ بوده و مرکزیتی خاص داشته به همین دلیل از آن به‌عنوان تخت یا مرکز حکومت ناحیهٔ اورامان یاد می‌کرده‌اند، به غیر از وضعیت خاص روستا از نظر معماری، موقعیت چشمه‌های پرآب، مراسم خاص و آداب و رسوم و وجود مقبره و مسجد پیر شالیار و به ویژه جمعیت و تعداد سکنه قابل توجه آن نشانگر اهمیت منطقه از دوره‌های گذشته است.

    محدوده ثبت جهانی منطقه اورامانات شامل یک گستره ۳۰۳ هکتاری با ۷۰۰ روستا، ۳۰۰ سکونتگاه غیردائم، ۳ منطقه حفاظت شده و ۱۱۰۰ محوطه و آثار تاریخی، جشن ها و آیین‌های منطقه و  ثبت بافت ۳۶ روستا است.

     295 اثر ثبت شده ملی در این منطقه و در شهرستان‌های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با ۲۰۰ اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است. 

    چندی پیش علی‌اصغر مونسان معاون رئیس جمهور در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه روند ثبت جهانی اورامانات باید تسریع و برنامه‌ریزی مناسبی برای رونق گردشگری منطقه با توجه به ظرفیت‌های کم نظیر آن انجام شود گفت: اورامانات یک منطقه بی‌نظیر است که ظرفیت کامل برای ثبت جهانی را دارد.

    وی افزود: توسعه زیرساختهای منطقه نیاز به استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دارد و باید در دستور کار مسئولان مربوطه قرار بگیرد تا بتوان از ظرفیتهای بزرگ این منطقه به ویژه در حوزه اکوتوریسم بهره برد.

    امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه در این رابطه گفت: توسعه صنایع‌دستی اورامانات و ثبت ملی صنایع‌دستی شاخص شهرستان، برندسازی و توسعه بازارهای صنایع‌دستی جز برنامه‌ها است.

    وی با اشاره به اینکه ثبت جهانی اورامانات به عنوان یک مطالبه مهم استانی پیگیری می‌شود افزود: استاندار کرمانشاه و مجموعه مدیریت ارشد استان با جدیت ثبت جهانی اورامانات را در دستور کار قرار داده‌اند.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از اعزام ارزیاب ثبت جهانی اورامانات در اواخر شهریور ماه به منطقه اورامانات خبر داد و گفت: این ارزیاب از کشور مصر برای بررسی پرونده ثبت جهانی ۱۲ روستای منظقه اورامانات وارد استان می‌شود.

    قادری افزود: گروهی در قالب هیات پیمایش مسیر جهت آماده سازی منظر برای ارزیابی ناظر یونسکو با همراهی رییس امور پایگاه‌های ملی و جهانی در منطقه مستقر است.

     وی با اشاره به اینکه ثبت جهانی این منطقه از سه منظر معماری ، فرهنگی و طبیعی در دستور کار است عنوان کرد: طبق ارزیابی‌ها تا ۹۰ درصد بافت این مناطق مشکلی ندارد و در صورت ثبت جهانی سایر بافت‌ها ملزم به اجرای قوانین سازمان میراث فرهنگی خواهند بود.

    قادری با بیان اینکه اجرای هر پروژه‌ای از سوی دستگاه‌ها یا اشخاص حقیقی در منطقه اورامانات نیاز اخذ مجوز  از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است بیان کرد:  مناطقی که بافت سنتی را رعایت نکرده باشند از این پروژه حذف می‌شوند و این ثبت جهانی شامل استان‌های کرمانشاه و کردستان و تا کشور عراق امتداد دارد.

    وی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه دارای بیش از چهار هزار اثر تاریخی است که ۲۲۵۰ هزار اثر آن ثبت ملی شده وسنگ‌نگاره و کتیبه داریوش هخامنشی در شهر بیستون تنها اثر ثبت شده جهانی استان کرمانشاه است بیان کرد: ستاد رفع موانع ثبت جهانی اورامانات در راستای تسریع و تسهیل در روند تکمیل پرونده این پروژه ضرورت دارد و این امر نیازمند یک عزم استانی است.

    همچنین هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در نشست ستاد رفع موانع ثبت ‌جهانی اورامانات گفت: ثبت جهانی اورامانات نقطه عطفی در توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر صنعت توریسم استان است و کار بزرگی به حساب می‌آید همه مسوولان و دست اندرکاران استان باید برای جهانی شدن اورامانات تلاش کنند.

    وی بیان کرد: یک پنجم جمعیت استان در منطقه اورامانات سکونت دارند و اگر این منطقه به ثبت جهانی برسد تحولی شگرف در استان و صنعت گردشگری آن ایجاد می شود.

    بازوند اظهار کرد: جهانی شدن منطقه اورامانات گامی بلند و اثرگذار برای جذب گردشگر و ماندگاری آن است و به طور قطع سبب رونق اقتصادی استان نیز خواهد شد.

    وی از راه‌اندازی کمیته ویژه‌ای برای انجام اقدامات اضطراری به منظور تسریع و تسهیل فرآیندها در منطقه خبر داد و گفت: همکاری و مشارکت مردم در فراهم نمودن بسترهای لازم برای تحقق این امر ضروری است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *