×

اورامانات می‌تواند یک سایت موزه باشد

  • کد نوشته: 19522
  • ۱۴۰۰-۱۱-۰۶
  • 374 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: به گفته سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه منطقه اورامانات کرمانشاه ظرفیت تبدیل شدن به سایت موزه را دارد.
    اورامانات می‌تواند یک سایت موزه باشد
  • به گزارش آوای باینگان، جبار گوهری در گفت و  گو با ایسنا، بااشاره به گذشت نزدیک به ۱۰ ماه از پایان فصل اول کاوش های باستان شناسی در قباق تپه کوزران، اظهار کرد: در این کاوش ها که اوایل امسال با سرپرستی دکتر سجاد علی بیگی از باستان شناسان مطرح کرمانشاهی انجام گرفت، ردپایی از ۱۸۰۰ تا ۸۰۰ سال پیش از میلاد از کاسی ها تا آشورها در این منطقه کشف شد.

    وی با بیان اینکه کشفیات بدست آمده در این کاوش ها یک اتفاق مهم برای باستان شناسی دنیا بود، عنوان کرد: در این کاوش ها برای دومین بار در دنیا دو یادمان از شاهان آشوری در یک نقطه کشف شد.

    سرپرست میراث فرهنگی استان که در زمان انجام کاوش های باستان شناسی در قباق تپه در گفت و گو با ایسنا وعده تبدیل این منطقه را به مرکز پژوهش های باستان شناسی داده بود، در پاسخ به آخرین پیگیری های انجام شده برای این موضوع هم گفت: برنامه ایجاد مرکز پژوهش های باستان شناسی هنوز در دستور کار قرار داد، اما با توجه به تعدد محوطه های باستانی در منطقه اورامانات و بویژه در روانسر تصمیم گرفته شده تا این شهرستان را به عنوان مرکز باستان شناسی اورامانات انتخاب کنیم.

    وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۲۰ محوطه باستان شناسی در این منطقه شناسایی شده، عنوان کرد: در این راستا برنامه ریزی های لازم انجام شده و مقدمات کار را فراهم کرده ایم و در این رابطه جلسات مختلفی هم تشکیل شده است.

    این مسئول تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم این اقدام را به نحو مطلوبی اجرایی کنیم، از یکی از دانشگاه های آلمان هم کمک گرفته ایم تا در کنار باستان شناسان برجسته کرمانشاهی این کار را انجام دهند.

    سرپرست میراث فرهنگی استان ادامه داد: از آنجایی که اورامانات کرمانشاه و بویژه شهرستان روانسر یکی از غنی ترین مناطق دنیا از نظر باستان شناسی است، می تواند به عنوان یک سایت موزه محل رجوع باشد.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *