×

اورامان دارای تمدنی با قدمت و زنده است

  • کد نوشته: 15272
  • ۱۳۹۹-۰۷-۰۷
  • 1104 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: رییس مرکز کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج گفت: اورامان دارای تمدنی زنده، با قدمت و سنت‌های دیرین و ماندگار است.
    اورامان دارای تمدنی با قدمت و زنده است
  • به گزارش پایگاه خبری آوای باینگان، امید ورزنده روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: زبان، ادبیات، فرهنگ، معماری، صنایع دستی، نغمه‌ها، نواها و موسیقی در کنار باغداری و الگوهای سکونت در اورامان خاص است و همین ویژگی‌های خاص نظر یونسکو را برای ثبت جهانی آن جلب کرده است.

    عضو هیات علمی دانشگاه‌ آزاد اسلامی سنندج با بیان اینکه ضوابط و شرایطی که یونسکو برای ثبت جهانی مدنظر دارد در اورامان موجود است، افزود: این کار باید بسیار زودتر انجام می‌گرفت.

    وی ثبت جهانی اورامان را یک کار بزرگ و مهم دانست و اضافه کرد: اگر این اتفاق بیافتد گردشگری منطقه متحول شده، سرمایه‌گذاران به اورامان رو می‌کنند و شاهد رونق اقتصادی در این منطقه خواهیم بود.

    ورزنده یادآور شد: با رونق اقتصادی و تامین معیشت مردم اورامان، دیگر روستاییان در روستاهای این منطقه ماندگار می‌شوند و مهاجرت نمی‌کنند چه بسا شاهد مهاجرت معکوس به اورامان خواهیم بود.

    وی با بیان اینکه با ثبت جهانی اورامان، صندوق جهانی یونسکو برای حفظ این منطقه و آثار آن اعتباراتی اختصاص می‌دهد و از آن محافظت می‌کند،  تاکید کرد: پس از ثبت جهانی اورامان باید در زمینه شیوه تعامل مردمان منطقه با گردشگران و سرمایه‌گذاران کار فرهنگی شود و آنها آمادگی لازم را برای این منظور داشته باشند.

    رییس مرکز کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج گفت: همایش ملی اورامان، انسان، طبیت و زندگی در اردیبهشت سال ۹۴ سنگ بنا و گام اولیه برای ثبت جهانی یونسکو بود.

    وی با بیان اینکه این همایش توسط مرکز تحقیقات کردستان شناسی و با همکاری دانشگاه کردستان برگزار شد، افزود: معماری، باستان‌شناسی، باغداری، صنایع دستی، الگوهای سکونت، فرهنگ همکاری و نغمه‌ها و نواها از محورهای این همایش بود.

    ورزنده یادآور شد: تثبت جهانی اورامان رخداد بزرگی است که افراد و طرف‌های مختلفی برای آن تلاش کرده‌اند و نمی‌شود زحمات اساتید دانشگاهی به عنوان پشتوانه‌ علمی کار را نادیده گرفت.

    رییس مرکز کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج اضافه کرد: متاسفانه تاکنون مقالات این همایش ملی در مورد اورامان توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان به چاپ نرسیده است و در دسترس قرار ندارد.

    ارزیاب مصری یونسکو و نماینده ایکوموس جهانی برای ارزیابی منظر فرهنگی، تاریخی اورامانات در روزهای گذشته به ایران آمده و پس از بازدید از برخی مناطق استان کرمانشاه، اکنون مشغول بازدید از چند روستای منطقه اورامان در استان کردستان است.

    هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران استان کردستان و شهرستان‌های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود استان کرمانشاه را شامل می‌شود.

    منطقه هورامان در استان کردستان دارای یک شهر (اورامان تخت) و ۷۶ روستاست که تاکنون ۱۳ روستای این منطقه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پرونده ثبتی ۲۲ روستا نیز در حال پیگیری است.

    واژه هورامان یا اورامان از ۲ بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.

    اورامانات در استان کرمانشاه به منطقه ای در شمال غربی این استان شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می شود که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

    بخشی از هورامان نیز در شهرستان های مریوان، سروآباد و کامیاران استان کرمانشاه واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *