×

اینجا باغات رو به نابودی‌اند

  • کد نوشته: 17276
  • ۲۷,تیر ۱۴۰۰
  • 578 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پاوه وضعیت باغات شهرستان را تحت تاثیر خشکسالی اسفبار ارزیابی کرد و افزود: باید هر طور شده باغات شهرستان را از خشک شدن نجات دهیم.
    اینجا باغات رو به نابودی‌اند
  • به گزارش آوای باینگان، شهروز احمدی در گفت و گو با ایسنا، سطح باغات شهرستان پاوه را در حدود چهار هزار هکتار عنوان کرد و افزود: این شهرستان به دلیل کوهستانی بودن عمدتا یک شهرستان باغبانی است که نیمی از باغات آن تحت تاثیر خشکسالی با تنش آبی مواجه شده اند.

     وی با اشاره به افت شدید میزان بارش های شهرستان در سال زراعی جاری، گفت:  در حالی که متوسط بارندگی سالانه شهرستان ۷۶۰ میلیمتر است، این میزان امسال 450 میلیمتر بوده است.

    مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پاوه همچنین با اشاره به پایین آمدن ضریب بارش برف در شهرستان گفت: به دلیل کوهستانی بودن و شرایط خاص شهرستان از نظر توپوگرافی، بارش برف نقش مهمی در سیراب شدن باغات شهرستان دارد، زیرا برف به دلیل ماندگاری بیشتر روی زمین امکان نفوذ بیشتر آب به زمین را فراهم کرده و باعث سیراب شدن باغات می‌شود، در حالی که در بارندگی ها به ویژه بارندگی های تند آب کمتر فرصت نفوذ در زمین پیدا کرده و بیشتر به شکل رواناب درآمده و نفع چندانی به حال باغات نخواهد داشت.

    احمدی با اشاره به تلاش برای حفظ باغات شهرستان پاوه، گفت: تمام تلاش خود را بکار گرفته‌ایم تا خسارت خشکسالی در باغات شهرستان را به حداقل برسانیم  که در این راستا تلاش برای آبیاری باغات به هر نحوی از آبیاری با تانکر گرفته تا توزیع لوله های پلی اتیلن برای آبیاری باغات با آب چشمه هایی مثل چشمه “بِل” که هنوز آب دارند، در دستور کار است تا باغات نجات پیدا کنند.

    وی اشاره ‌ای هم به اختصاص ۱۰ میلیون مترمکعبی آب برای آبیاری باغات اورامانات از طریق وزارت نیرو داشت و گفت: به دلیل عدم برخورداری از ایستگاه های پمپاژ و پرهزینه بودن اجرای آن، فعلا امکان استفاده از این آب در آبیاری باغات مهیا نیست.

    وی در ادامه با اشاره به اهمیت حفظ باغات شهرستان پاوه، گفت: شهرستان پاوه ۱۰ درصد باغات استان کرمانشاه را در اختیار داشته و سومین شهرستان باغی استان است. 

    ویژگی مهم باغات این شهرستان این است که به دلیل عدم استفاده از سم و کود محصول تولیدی در باغات این شهرستان از کیفیت بالایی برخوردار بوده و جزو محصولات پاک است.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *