×

بارش‌ها در روانسر ۲۵ درصد کاهش داشته است

  • کد نوشته: 16465
  • ۱۴۰۰-۰۱-۱۴
  • 358 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: رییس اداره هواشناسی شهرستان روانسر گفت: میزان بارش این شهرستان از مهرماه سال ۹۹ تا امروز ( سال زراعی جاری) ۳۲۹ میلیمتر بودە که نسبت به نرمال حدود ۲۵ درصد کاهش نشان می دهد.
    بارش‌ها در روانسر ۲۵ درصد کاهش داشته است
  • به گزارش آوای باینگان، “صابر محمدی” روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: نکته قابل تامل دیگر تغییر رژیم بارشی و پراکنش نامناسب بارش ها می باشد به نحوی که در سال جاری، نه تنها وقفه های بارشی وجود داشته، بلکه ذخیره برف، که مهم‌ترین عامل افزایش ذخیره منابع آبی تلقی می گردد، در ارتفاعات مشهود نیست.

    وی ادامه داد: افزایش محسوس دما به ویژه در فصل زمستان، افزایش فراوانی تندبادها در منطقه و هجوم ریزگردهای خارجی نیز مزید بر علت شده تا سال زراعی نامطلوبی از لحاظ آب و هوا داشته باشیم.

    رئیس اداره هواشناسی شهرستان روانسر اظهار داشت: با توجه به آخرین خروجی نقشه های هواشناسی، چشم انداز بارشی ادامه سال زراعی جاری، مناسب نیست و حتی به فرض نرمال بودن بارش ها، منطقه کماکان با خشکسالی هیدرولوژی دست و پنجه نرم می کند.

    محمدی ادامه داد: در نقشە چشم‌انداز بارندگی، برای ۲ هفتە آتی کە به طور معمولی زمان بارش‌های جبهەای فراگیر بهاری است چشم‌انداز مناسبی مشاهدە نمی‌گردد و زمان بارش‌های معمول در اردیبهشت تنها دو هفتە اول آن است کە نمی‌توان بە جبران کمبود بارش ها چندان امیدوار بود.

    وی اضافه کرد: شهرستان روانسر قطب کشاورزی منطقه است و تداوم کشت محصولاتی از قبیل ذرت که نیاز آبی بالایی دارند در شرایط کم بارشی های اخیر، تهدیدی جدی برای منابع آبی محسوب می شود.

    رئیس اداره هواشناسی شهرستان روانسر گفت: هر چند اقداماتی در راستای کاهش سطح کشت این قبیل محصولات در شهرستان صورت گرفته اما می طلبد در زمینه مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی و حرکت به سمت مکانیزه کردن بخش کشاورزی، اقدامات جدی تر و سختگیرانه تری اعمال شود.

    محمدی با تاکید بر اینکه اصلاح الگوی کشت و بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی باید همچنان با حساسیت بیشتری مدنظر قرار گیرد، تاکید کرد: اطلاع رسانی برای بهینه کردن مصرف آب و جلوگیری از هدر رفت این نعمت، ‏باید مورد توجه جدی مردم و مسوولان قرار گیرد و مدیریت منابع آب موجود باید به یکی از مهمترین دغدغه ها در بخش های مختلف از جمله بخش کشاورزی تبدیل شود.

    میانگین بارش سالانه روانسر ۵۱۰ میلیمتر است.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *