×

دکتر بهمن باینگانی
بازنمایی رسانه ای و ویروس کرونا

  • کد نوشته: 14138
  • ۱۰,اسفند ۱۳۹۸
  • 1318 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: شاید به جرات بتوان گفت مهمترین پدیدۀ فرهنگی یک دهۀ اخیر، انفجار اخبار در زندگی روزمره بوده است.
    بازنمایی رسانه ای و ویروس کرونا
  • شاید به جرات بتوان گفت مهمترین پدیدۀ فرهنگی یک دهۀ اخیر، انفجار اخبار در زندگی روزمره بوده است. طوری که با گسترش شبکه های اجتماعی جدید مثل فیس بوک، اینستاگرام، واتس آپ، تلگرام و . . .

    نه تنها اخبار به یک ضرورت زندگی تبدیل شده بلکه رسانه ها و اخبار نقش مهمی در نگرش و افکار مردم ایفا کرده و به نوعی به رهبران فکری جامعه در رویدادهای مختلف تبدیل شده اند.

    بدون شک در این میان اختراع و گسترش موبایل های نسل جدید، که همزمان همۀ پیشرفت های تکنولوژیک صوتی و تصویری قبلی را در خود جمع کرده اند، بستر ساز اصلی این نقش جدید رسانه ها بوده است، و این امر چنان حایز اهمیت بوده که موبایل امروزه به بخشی از انداموارۀ انسانی تبدیل گشته است.

    رسانه به عنوان یک ابزار در بستر و زمینه های مختلف کارویژەهای متفاوتی دارد و در جامعه ای که مدرنیته ای خاص را تجربه میکند و در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و زیست محیطی دارای مختصات خاص خود است، مطمئناً این کارویژه نیز صورتهای خاصی به خود میگیرد.

    سوای از اینکه رسانه برای هر فردی با توجه به توانمندی های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وی معنا و کاربرد خاصی دارد و علی رغم محدودیت ها و استراتژی هایی که رسانه ها برای تولید خبر بکار میگیرند، نباید یک واقعیت را فراموش کرد و آن اینکه رسانه ها واقعیت را بازتاب نمی دهند بلکه واقعیت را برای ما میسازند.

    رسانه ها علاقمندی شدیدی به هیجان و سرگرمی دارند و حتماً ایدئولوژیهای خاص سیاسی و اقتصادی آنها را هدایت میکنند و در عصر سرمایه داری لایکها، شدیداً به حداکثر فالوور و بیشترین لایک علاقمندند.

    علاوه براین، مطالعات مربوط به تاثیرگذاری رسانه ها بر زندگی افراد، در کشورهای مهد جامعۀ بازار نشان داده کسانی که وقت بیشتری را صرف رسانه های مختلف میکنند معمولاً بدبین تر، دارای سوگیری های نژادی بیشتر و بیشتر جهان را مکانی پر از شر و شرارت میدانند.

    حال در جامعه ای که رسانه های جدید به یکدفعه در زیست جهان افراد پرتاب شده و بسیاری از افراد فاقد مهارت های سواد رسانه ای جهت شناخت و استفاده از رسانه هستند، مطمئناً نقش و قدرت رسانه ها در واقعیت سازی بیشتر است و در عین حال در دورانی که در سطح جهانی تحت عنوان جامعۀ ریسک نامگذاری شده و در سطح ملی نیز به باور بسیاری از صاحب نظران با هم افزایی بحران ها مواجه ایم، کسب و کار رسانه ای بسیار پر رونق تر است و زیست جهان مملو از رسانه ها، بر اساس بحرانها و گذار از بحرانی به بحران دیگر تعریف میشود که البته جدیدترین آنها ویروس کرونا است.

    اما نگاهی به تاریخ بشر نشان میدهد که ویروس ها و میکرب ها پدیده ای جدید نیستند و با تشکیل اولین اجتماعات انسانی همواره یکی از پدیده های مهم و تاثیر گذار در زندگی انسانها بوده اند، با این حال زندگی انسانی هم همچنان ادامه داشته است.

    پس نباید فراموش کرد، همیشه سوای از تصویری که رسانه ها به ما ارائه میدهند و هیاهو، هول و هراسی که در جامعه راه میاندازند، مازادی از زندگی در آن بیرون جریان دارد و بایستی شادمانه و با آغوش باز به آن آری گفت.

    نویسنده: دکتر بهمن باینگانی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *