×

“بانک سفال” اورامانات راه‌اندازی می‌شود

  • کد نوشته: 20504
  • ۱۴,خرداد ۱۴۰۱
  • 402 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: مدیرپایگاه جهانی اورامانات با اشاره به قدمت و پیشینه تولید سفال در منطقه اورامانات و خاص بودن آن، گفت: درحال تشکیل بانک سفال اورامانات کرمانشاه هستیم و مکاتبات آن با اداره کل میراث استان به انجام رسیده و در دست اقدام است.
    “بانک سفال” اورامانات راه‌اندازی می‌شود
  • به گزارش آوای باینگان، پوریا طالب نیا در پیش نشست تخصصی همایش بین المللی “هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار” با موضوع باستان شناسی که به صورت مجازی در دانشگاه رازی برگزار شد، بااشاره به پیشینه پژوهش های باستان شناسی در منطقه اورامانات، اظهارکرد: در دهه های گذشته بررسی ها و پژوهش های باستان شناسی در تعدادی از شهرستان های منطقه اورامانات انجام شده بود که با توجه به گستردگی منطقه و عدم انجام پژوهش ها بر اساس تقسیم بندی جغرافیای فرهنگی، نسبت به آثار باستانی آن یک دیدگاه کلی و جامع وجود نداشت.

    وی ادامه داد: براین اساس از سال ۱۳۹۶ بررسی های باستان شناسی در محدوده اورامانات با مدیریت و سرپرستی آقای صادقی راد آغاز و تلاش شد تا محوطه های باستانی شاخص این منطقه شناسایی شوند.

    مدیرپایگاه جهانی اورامانات تصریح کرد: در نهایت پس از انجام این بررسی ها توانستیم بیش از ۵۰۰ محوطه باستانی را در اورامانات کرمانشاه و کردستان شناسایی و این امر به ما کمک کرد تا یک تصویر از وضعیت آثار باستانی منطقه جهت چشم انداز و برنامه ریزی حوزه باستان شناسی منطقه داشته باشیم. 

    وی با بیان اینکه محدوده جغرافیایی منطقه اورامانات به نوعی مرکز تلاقی نقاط مختلف زاگرس شمالی و مرکزی و فلات مرکزی و شمال بین النهرین است، افزود: این منطقه دارای اهمیت باستانی زیادی است و از این رو تعداد قابل توجهی هم آثار تاریخی در آن وجود دارد، لذا با در نظر گرفتن این مسئله یکی از برنامه های اداره کل میراث فرهنگی هر دو استان کرمانشاه و کردستان و پایگاه، تهیه پرونده ثبتی این آثار ارزشمند و همچنین تعیین عرصه و حریم آثار شاخص آن است. 

    طالب نیا اضافه کرد: در این راستا پروژه ثبت تعدادی از آثار این منطقه را در دستورکار قرار دادیم که منجربه این شد که طی سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ کلیه مساجد واجد ارزش منطقه شناسایی، مستندنگاری و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسد و پرونده سایر آثار نیز در حال تهیه و تدوین می باشد.

    وی با بیان اینکه پژوهش های باستانی انجام شده در منطقه اورامانات دستاوردهای خوبی داشته، افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و طبیعی این منطقه، صنعت سفالگری در این منطقه خاص بوده و از ساختار بومی و محلی ویژه ای برخوردار است.

    مدیرپایگاه جهانی اورامانات اضافه کرد: براین مبنا در منطقه اورامانات صنعت سفالگری محلی را می بینیم که در مطالعات انجام شده  روی آنها به نتایج قابل توجهی رسیده  و زمینه ای برای تشکیل اولین بانک سفال در دو استان شد که می تواند الگویی برای سایر استان ها هم باشد و این مرکز  در اختیار پژوهشگران داخلی و داده های علمی آن با طراحی سامانه ارتباطی در اختیار پژوهشگران سراسر دنیا قرار گیرد.

    طالب نیا با بیان اینکه انجام بررسی های باستان شناسی در منطقه اورامانات منتج  به تدوین اولین اطلس باستان شناسی غرب کشور شد، افزود: در این اطلس باستان شناسی، اطلاعات و داده های شاخصی وجود دارد و به نوعی یک بانک اطلاعاتی از کل محوطه ها و آثار باستانی شاخص منطقه در آن ثبت شده و این سیستم قابلیت بروز رسانی و ثبت یافته های جدید را نیز دارا می باشد.

    وی خاطرنشان کرد:  همچنین مطالعات قوم باستان شناسی سفال و نیز برگزاری کلاس ها و کارگاه های تخصصی آموزش سفالگری در مناطق مختلف اورامانات دو برنامه ای است که آن را در دستور کار قرار داده ایم. 

    منبع: ایسنا
    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *