×

با دستور رئیس جمهوری؛دریچه‌های سد هیروی باز و آب وارد تونل نوسود شد

  • کد نوشته: 14248
  • ۱۳۹۸-۰۲-۱۱
  • 202 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: با دستور دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری دریچه‌های سد انحرافی «هیروی» باز و و آب وارد تونل نوسود شد.
    با دستور رئیس جمهوری؛دریچه‌های سد هیروی باز و آب وارد تونل نوسود شد
  • به گزارش آوای باینگان و به نقل از خبرنگار ایرنا، دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در منطقه ازگله شهرستان ثلاث باباجانی از طریق ویدیو کنفرانس دستور بازکردن دریچه های سد هیروی را صادر کرد.
    سد تنظیمی هیروی به ارتفاع ۴۵ متر در ۳۵ کیلومتری شهر پاوه در شمال غرب استان کرمانشاه قرار دارد که آب رودخانه سیروان را به تونل ۵۰ کیلومتری نوسود منتقل می کند.
    آب سد هیروی پس از ۶ ساعت به انتهای تونل نوسود و مکانی که رئیس جمهوری حضور دارد، می رسد.


    سد هیروی، تونل نوسود، سد ازگله و تونل بازی دراز در طرح سامانه گرمسیری غرب کشور تعریف می شوند.
    مجری طرح سامانه گرمسیری غرب کشور در باره این طرح گفت: یکی از خصوصیات طرح سامانه گرمسیری و تونل نوسود این است که آب به صورت ثقلی فاصله ۴۵۰ کیلومتری را شمال غرب کرمانشاه تا دهلران و موسیان در استان ایلام را طی می کند و هیچ نیازی به پمپاژ ندارد.


    او افزود: با این کار رودخانه ای ۴۰۰ کیلومتری در استان های کرمانشاه و ایلام به راه می افتد که سبب توسعه و امنیت در این مناطق خواهد شد.
    به گفته او، تونل ۵۰ کیلومتری نوسود در سه قطر ۴.۵، ۵.۴۰ و ۶ متری احداث شده است.
    مجری طرح سامانه گرمسیری غرب کشور با تشکر از حمایت های دولت و رئیس جمهوری از طرح سامانه گرمسیری گفت: اعتباراتی که دولت از صندوق توسعه ملی به این طرح اختصاص داد بی نظیر است.


    او تاکید کرد که طرح سامانه گرمسیری ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تنها بخش های پایانی آن بویژه در استان ایلام باقی مانده که انتظار می رود با حمایت دولت به زودی تکمیل شود.


    مرحله نخست طرح بزرگ تنظیم و انتقال آب های گرمسیری با هدف مدیریت و کنترل آب‌های سطحی و جلوگیری از وقوع سیل ، تأمین آب شرب کشاورزی و نیازهای ضروری مردم استان و توسعه استان‌های غرب و جنوب کشور به بهره‌برداری رسیده است.
    قطعه اول این طرح مجموعه سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان و شرفشاه، تونل نوسود و سامانه گرمسیری را شامل می‌شود.
    با آغاز فعالیت قطعه اول این طرح که طول آن ۵۰ کیلومتر است، آب مورد نیاز ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کرمانشاه تأمین می‌شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *