×

با کلیات بازگشایی بازارچه مرزی سازان در بخش باینگان موافق هستیم

  • کد نوشته: 14749
  • ۱۳۹۹-۰۳-۲۲
  • 1371 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: استاندار كرمانشاه در دیدار با استاندار حلبچه در مرز پُشته/ شيخ صله از بازگشایی بازارچه "سازان" در بخش باینگان با توافق طرفين خبر داد.
    با کلیات بازگشایی بازارچه مرزی سازان در بخش باینگان موافق هستیم
  • به گزارش آوای باینگان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری کرمانشاه؛ هوشنگ بازوند روز چهارشنبه که در رأس هیأتی با حضور در مرز «پشته» با «آزاد توفیق رحیم» استاندار حلبچه و مسوولین نظامی و گمرک اقلیم دیدار کرد به فعال بودن مبادلات تجاری با رعایت پروتکل های بهداشتی در سه مرز استان کرمانشاه با اقلیم اشاره کرد و افزود: باوجود شیوع کرونا روند مبادلات تجاری با اقلیم پیوسته و فعال است و با تلاش های صورت گرفته و انجام پروتکل های بهداشتی روند صادرات با شمال عراق فعالانه در حال انجام است.


    نماینده عالی دولت خطاب به مسوولین استان حلبچه به لزوم افزایش مراقبت های بهداشتی و انجام اقدامات پیشگیرانه در مرزها تاکید کرد و گفت: برای افزایش مبادلات فراهم کردن امکانات لازم به ویژه توسعه و افزایش مساحت فضاهای ارایه خدمات تخلیه، بارگیری و فعالیت های اداری در مرزها ضروری است و انتظار داریم طرف عراقی نیز به تعهدات خود برای تکمیل زیرساخت ها اقدام نماید.


    بازوند به لزوم تسریع در انجام اقدامات برای احداث و تکمیل زیرساخت های مرزها از جانب اقلیم کردستان تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: برای تسهیل در انجام امور و تسریع در فرآیندهای ترخیص کامیون ها زیرساخت های لازم و جاده های پشت مرز باید تکمیل شود و براساس مصوبه امروز این مهم در دستور کار قرار گرفت.

    وی از تلاش های سرکنسول ایران در سلیمانیه و آزاد توفیق رحیم استاندار حلبچه در ماه‌های گذشته برای فعالیت و پویایی امور مبادلاتی در مرزها قدردانی کرد و گفت: با توجه به اینکه رسمی شدن مرزهای شوشمی و شیخ صله در هیأت دولت تصویب شده باید اقلیم کردستان نیز این موضوع را در ارجحیت قرار دهد و به یقین با تصویب دولت مرکزی امکان افزایش مساحت فعلی نیز در ۲ طرف مرز فراهم خواهد شد و در تقویت مبادلات بسیار موثر است.


    استاندار کرمانشاه در ادامه گفت: با کلیات بازگشایی بازارچه مرزی «سازان» در بخش باینگان موافق هستیم و برای این کار ما آمادگی کامل داریم، البته شروع فعالیت در این بازارچه منوط به تکمیل زیرساخت ها توسط اقلیم و اخذ موافقت های دولت مرکزی است که در صورت تعیین تاریخی مشخص سایر امور انجام و پیگیری می شود.


    بازوند در تشریح یکی از محورهای این جلسه با هدف افزایش تبادلات تجاری در مرز شیخ صله گفت: ساعات کار گمرک برای انجام فعالیت های تجاری از امروز در این مرز افزایش یافته و با توافق صورت گرفته از ۸ صبح تا ساعت ۲۰ امکان انجام امور میسر شد.


    وی تکمیل و آسفالت مناسب جاده منتهی به مرز شیخ صله از طرف عراقی را راهکاری مطلوب برای افزایش تردد کامیون ها و تسهیل ترددها دانست و بیان داشت: با تکمیل زیرساخت ها می توانیم به سمت بین المللی شدن مرزها حرکت کنیم و سایر استانداردها نیز با توافق مدیران گمرک جهت تعیین استانداردهای صادرات و واردات کالا تدوین خواهد شد.


    مقام ارشد استان کرمانشاه به لزوم نظارت بیشتر اقلیم کردستان به منظور جلوگیری از قاچاق کالاهایی که سلامت مردم را به خطر می اندازد، تأکید کرد و گفت: در این راستا نیروهای مرزبانی در بخش اقلیم باید با سازوکار حفاظتی، نظارتی و مراقبتی قوی موضوع را پیگیری نمایند.


    در این دیدار معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، مدیران برق منطقه ای غرب، توزیع برق، گمرک، فرمانداران پاوه و ثلاث باباجانی، مدیران کل دفتر امور اقتصادی و روابط عمومی و جمعی از مسوولین شهرستانی استاندار کرمانشاه را همراهی کردند.


    استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُرد و عرب نشین کشور عراق و داشتن ۶ مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می دهد.
    سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از استان کرمانشاه صادر می شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *