×

برپا شدن بساط رُبِ‌انارگیری در پاوه

  • کد نوشته: 15545
  • ۱۳۹۹-۰۸-۱۸
  • 631 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: این روزها که فصل برداشت انار از باغات شهرستان پاوه است، باغداران این شهرستان که همه ساله بخشی از انار تولیدی را به صورت رُب انار عرضه می‌کنند، بساط رب‌انارگیری به‌پا کرده‌اند.
    برپا شدن بساط رُبِ‌انارگیری در پاوه
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از ایسنا، رُب انار پاوه همچون انار تولیدی این شهرستان طرفداران زیادی دارد و همین باعث شده باغداران این منطقه و خصوصا زنان پاوه‌ای در این فصل سال که زمان برداشت انار است بساط تهیه رب انار برپا کرده و به تولید این چاشنی خوشمزه بپردازند. 

    رب انار پاوه، بعنوان یکی از سوغاتی های منطقه اورامانات، علاوه بر شهرهای استان کرمانشاه در دیگر مناطق کشور هم طرفداران زیادی دارد و بخشی از این محصول به دیگر شهرها صادر می شود.

    اردشیر صفیعی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان  پاوه در گفت وگو با ایسنا، سطح باغات انار شهرستان را ۶۵۵ هکتار عنوان کرد و افزود: ۵۰۶ هکتار از باغات انار این شهرستان بارور بوده و مابقی نهال هستند و هنوز به مرحله باروری نرسیده‌اند.

    صفیعی  افزود: ملس ساوه، یوسف خانی و ترش انار مخصوص رب از ارقام انار باغات شهرستان پاوه هستند.

    مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پاوه با بیان اینکه امسال متوسط برداشت انار در باغات انار شهرستان پاوه پنج تن در هکتار است، گفت: برآورد می شود امسال بیش از ۲۵۰۰ تن انار در باغات این شهرستان برداشت شود.

    صفیعی با بیان اینکه عمده انار تولیدی در باغات انار شهرستان پاوه به صورت تازه خوری به مصرف می‌رسد، گفت: ارقام ترش و ریز که بازارپسندی پایینی دارند به صورت رب انار پخته و عرضه می شوند که این روزها که در فصل برداشت محصول هستیم بساط رب انار گیری در خانه‌های باغداران این شهرستان برپا شده است.

    وی با  اشاره به مطرح شدن درخواست‌هایی برای اخذ مجوز برای تولید رب انار به شکل صنعتی در شهرستان، گفت: با وجود این درخواست‌ها هنوز هیچ واحد صنعتی رب انارگیری در شهرستان فعال نشده که البته اقبال زیاد مردم به خرید رب انار به شکل سنتی در این موضوع بی تاثیر نبوده است.

    صفیعی با بیان اینکه بیشترین باغات انار استان کرمانشاه در شهرستان پاوه قرار دارند، گفت: انار تولیدی در باغات این شهرستان به دلیل عدم استفاده از سم و کود جزو محصولات پاک به شمار می روند که البته در صورت انجام آزمایشات لازم و طی کردن روال معمول، محصول تولیدی در باغات این شهرستان پتانسیل دریافت برند ارگانیک را هم دارد، کما اینکه در دو هفته گذشته نمونه گیری از تعدادی از باغات این شهرستان برای دریافت مجوز محصول ارگانیک انجام گرفته است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *