×

فرزاد نویدی
تجمع‌های پنهان یکی از عوامل انتقال کرونا

  • کد نوشته: 14705
  • ۱۲,خرداد ۱۳۹۹
  • 2437 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: براساس اعلام وزارت بهداشت، استان کرمانشاه در کنار ۶ استان دیگر از نظر آمار مبتلایان به ویروس کرونا در وضعیت هشدار قرار گرفته و افزایش روزانه شمار مبتلایان به این ویروس موجب نگرانی مردم و مسوُولان شده است.
    تجمع‌های پنهان یکی از عوامل انتقال کرونا
  • عادی شدن شرایط زندگی، افزایش ترددها و تجمع ها، باز شدن اماکن عمومی مانند مراکز تجاری، بازارها و مراکز خرید و توجه نکردن به شیوه نامه های بهداشتی، حذف محدودیت ها و رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی همگی دست به دست هم داده تا سرعت انتشار ویروس کرونا افزایش یابد و افراد بیشتری را مبتلا کند. 

    در کنار ازدحام جمعیت و ترددهایی که در سطح جامعه دیده می شود و یکی از دلایل اصلی افزایش سرعت انتشار ویروس کرونا محسوب می شود، یکسری تجمع و ازدحام پنهان نیز در جامعه وجود دارد که این موضوع را نیز می توان یکی دیگر از مهمترین دلایل افزایش این ویروس دانست.

    مطب‌های خصوصی پزشکان و کلینیک‌های دولتی این روزها غافل از افزایش شیوع ویروس کرونا شلوغ‌تر از گذشته است و برخی از این مطب ها تا پاسی از نیمه شب با ازدحام روبرو است.

    اگرچه برخی افراد ماسک بر صورت را در این مکان‌ها می‌توان مشاهده کرد اما بیشتر مردم بدون استفاده از ماسک و دستکش، حتی فاصله های استاندارد را نیز رعایت نمی‌کنند و در صفوف نوبت گیری و به صورت فشرده در کنار هم برای زمان طولانی می نشینند.

    استفاده از دستگاه های نوبت گیری در این مطب ها و پذیرش نکردن بیش از حد بیمار از عوامل پیشگیرانه ای است که باید به آن توجه شود اما متاسفانه برخی از پزشکان ۱۲۰ مریض را در نوبت عصر پذیرش می کنند و این موضوع منجر به تشکیل صف برای نوبت و ادامه معالجه تا نصف شب می شود.

    از سوی دیگر موضوع فاصله گذاری اجتماعی در این اماکن اصلا رعایت نمی شود و این موضوع به تسریع در انتشار ویروس کرونا کمک می کند.

    علاوه بر این مطب ها و کلینیک ها، بانک ها و دفاتر خدماتی ارتباطی نیز از جمله اماکن شلوغ و پرتردد هستند و باید مراکز تجاری و بازارها را نیز به این اماکن اضافه کرد که این روزها مملو از جمعیت است.

    بسیاری از دستگاه های عابر بانک نیز به دلیل استفاده مستمر مردم به صورت گسترده نیاز به ضدعفونی مستمر و روکش های پلاستیکی دارد که متاسفانه بانک ها از این موضوع غافل شده اند و باید به این موضوع برای پیشگیری از ابتلا به کرونا توجه کرد.

    متاسفانه برخی از رانندگان تاکسی نیز با بیان اینکه کرونا تمام شده است در صندلی عقب به روال گذشته سه مسافر سوار می کنند که این مساله نیز موضوع فاصله گذاری اجتماعی را نقض می کند و می طلبد سازمان تاکسیرانی در این ارتباط نظارت بیشتری داشته باشد.

    به نظر می رسد باید نظارت بیشتری بر فعالیت مطب های شخصی و کلینیک های درمانی در استان شود. مطب برخی از پزشکانی که ضروری نیست تعطیل و یا ملزم به پذیرش تعداد کمتری بیمار با رعایت فاصله گذاری و مسایل بهداشتی شوند.

    طرح فاصله گذاری اجتماعی نیز باید باجدیت در سطح شهر دنبال شود چرا که در غیر این صورت و با توجه به ترددهای فراوان و ازدحام جمعیت زنجیره انتقال کرونا نه تنها قطع نمی شود بلکه به دلیل جمعیت بالا به سرعت میان افراد جابجا می شود و آمار مبتلایان افزایش می یابد.

    از سوی دیگر دید و بازدیدها و مهمانی های خانوادگی نیز از سرگرفته شده و برخی از مردم معتقدند که کرونا تمام شده و به شیوه قبل از کرونا به دید و بازدید و تفریح مشغول هستند.

    تجمع افراد به خصوص نوجوانان و جوانان در کافه ها، قهوه خانه ها، بوستان ها و مراکز تفریحی به صورت گسترده نیز این روزها به چشم می خورد که در این اماکن نیز باید محدودیت اعمال شود.

    نکته مهم در این میان کمرنگ شدن تبلیغات و اطلاع رسانی در این ارتباط است. در فروردین امسال و بخصوص در روز طبیعت به دلیل حساس کردن افراد جامعه و تبلیغات و اطلاع رسانی های گسترده از سوی همه رسانه ها، شاهد بودیم که ۸۰ دصد مردم به شیوه نامه های وزارت بهداشت توجه و به آن عمل کردند اما متاسفانه به تدریج و از اردیبهشت امسال این حساس سازی جامعه کمرنگ شد و سطح اطلاع رسانی ها به اعلام صرف آمار مبتلایان کاهش یافت و این موضوع منجر به بی توجهی مردم به این ویروس شد.

    جا دارد موضوع حساس سازی مردم از سوی رسانه ها و ایجاد موجی برای کاهش آمار مبتلایان بار دیگر در استان های در معرض هشدار و قرمز در دستور کار قرار گیرد تا مردم بدانند که شرایط عادی نیست و کرونا همچنان وجود دارد. 

    رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی در کرمانشاه باعث شده که این شهر در آمار مبتلایان به کرونا در زمره شهرهای در وضعیت هشدار قرار گیرد به طوریکه آمار مبتلایان شناسایی شده مثبت ویروس کووید ۱۹ در این استان در روز ۱۱ اردیبهشت به ۲۰۷ تن رسیده در حالیکه این رقم در روز مشابه در اردیبهشت امسال ۹۹ نفر بوده است.

    ایجاد محدودیت ها یکی از راهکارهای قطع کردن زنجیره انتقال ویروس کووید ۱۹ است و تا زمانی که شیوه نامه های بهداشتی رعایت نشود نمی توان انتظار داشت که آمار مبتلایان به کرونا کاهش یابد.

    دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعمال محدودیت در ۳۳ بخش را به ستاد استانی مدیریت کرونا پیشنهاد داده و استاندار نیز تاکید کرده که این محدودیت ها در راستای تامین سلامت مردم اعمال می شود.

    از جمله این محدودیت‌ها بستن درب آرامستان ها و جلوگیری از تشییع جنازه میت بصورت دسته جمعی، جلوگیری از ورود افراد بدون ماسک به پاساژها و بازارهای شهر ممانعت از سوارکردن مسافران بدون ماسک در ناوگان حمل و نقل شهری و برون شهری، افزایش شیفت کاری مراکزی مانند مرکز تعویض پلاک و اجرای طرح زوج و فرد، کاهش تعداد پرسنل ادارات به یک سوم و فعالیت به صورت دورکاری، ادامه تعطیلی استخرهای سرپوشیده و سونا، استمرار تعطیلی باشگاه های ورزشی پربرخورد، تعطیلی مراکز گردشگری و اماکن سیاحتی از جمله محدودیت هایی است که باید اعمال شود.

    براساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین تعطیلی تالارهای پذیرایی، جلوگیری از فعالیت مراکز آموزشی خصوصی و جلوگیری از فعالیت مساجد و برگزاری نمازهای جمعه و جماعات، الزام دفاتر عقد و ازواج به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، اتخاذ تمهیدات لازم برای کنترل و رعایت فاصله گذاری در بازارچه های مرزی(جوانرود، قصرشیرین و پاوه)، عدم برگزاری مراسم ترحیم و جشن ها در مناطق شهری و روستایی، کاهش ظرفیت کادر آموزشی و پرسنلی در پادگان های آموزشی از دیگر محدودیت های پیشنهادی برای مقابله با کرونا است.

    دکتر محمودرضا مرادی گفته اگر مردم همکاری نکنند به طور قطع حلقه محدودیت های کرونایی تنگ تر می‌شود بنابراین انتظار داریم مردم برای جلوگیری از خسارت های اقتصادی و معیشتی و سلامت جامعه همکاری کرده و رعایت پروتکل های بهداشتی را مدنظر داشته باشند.

    امید می رود با تدابیر مسوولان و همکاری و مشارکت آگاهانه و فعال اقشار مختلف مردم زنجیره کرونا در استان قطع و آمار مبتلایان به این ویروس کاهش یابد.

    سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد از دیروز تا امروز ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۵۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.

    کیانوش جهانپور افزود: از بین مبتلایان جدید، ۵۱۱ مورد بستری و ۲ هزار و پنج مورد از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۵۱ هزار و ۴۶۶ نفر رسید.

    او گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به هفت هزار و ۷۹۷ نفر رسید.

    وی اظهار داشت: استان های اصفهان، آذربایجان های شرقی و غربی، لرستان، کرمانشاه، هرمزگان و سیستان و بلوچستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

    فرزاد نویدی/ خبرنگار ایرنا

    نویسنده: فرزاد نویدی
    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *