×

فرزاد نویدی
تشکیل کارگروه‌های تخصصی راهی برای تحقق جهش تولید

  • کد نوشته: 14416
  • ۱۳۹۹-۰۱-۲۶
  • 1830 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: تشکیل ستاد استانی برای تحقق برنامه راهبردی رونق تولید در استان کرمانشاه در سال ۹۸ توانست بخش زیادی از مشکلات و موانع بر سر راه تولید در این استان را برطرف کند و امسال نیز تشکیل ستاد می‌تواند به تحقق شعار «جهش تولید» کمک نماید.
    تشکیل کارگروه‌های تخصصی راهی برای تحقق جهش تولید
  • رهبر معظم انقلاب سال ۹۹ را به نام سال جهش تولید نامگذاری کردند. این نامگذاری در راستای استمرار برنامه راهبردی نظام به منظور تقویت و ارتقای جایگاه تولید در کشور انجام شد و نشان دهنده میزان توجه رهبری و مسوُولان نظام به بخش تولید به عنوان یکی از ارکان اساسی توسعه است.

    رهبر معظم انقلاب به طور رسمی از سال ۱۳۷۸ بنا را بر نامگذاری سال‌ها گذاشتند. انتخاب سال ۱۳۹۱ به نام «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانی» ، سال ۱۳۹۶ به نام «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال»، سال ۱۳۹۷ به نام «حمایت از کالای ایرانی»، سال ۱۳۹۸ به نام «رونق تولید» و سال ۱۳۹۹ به نام «جهش تولید» عمق نگاه راهبردی رهبری را نسبت به مقوله مهم تولید، اشتغال و رونق اقتصادی کشور نشان می‌دهد.

    تحقق این نگاه راهبردی باید از حالت شعاری، نصب پلاکارد و سربرگ مکاتبات اداری و سخنرانی و مصاحبه خارج شود و راهکارهای عملیاتی برای آن تدوین و اجرا گردد.

    تیم مدیریتی دولت در استان کرمانشاه در سال ۹۸ برای تحقق شعار رونق تولید اقدام به تشکیل کارگروه استانی کرد و از این طریق برای تحقق دغدغه‌های نظام و رهبری گام برداشت و با تشکیل این کارگروه تاحد زیادی هم در زمینه حمایت از واحدهای تولیدی استان موفق عمل کرد.

    کارگروه تخصصی تسهیل و رفع موانع تولید در سال ۹۸ به ریاست استاندار کرمانشاه و دبیری سازمان صنعت، معدن و تجارت و عضویت دستگاه‌های ذیربط هر ۲ هفته یکبار تشکیل جلسه داد و به گفته دبیر کارگروه، این کارگروه در مجموع بیش از یک هزار و ۳۳۴ مصوبه داشته است.

    دعوت از صاحبان واحدهای راکد، نیمه فعال و یا تعطیل برای طرح مشکلات خود یکی از ویژگی‌های خوب کارگروه استانی تسهیل و رفع موانع تولید بود چرا که استاندار و معاونین او و مسوُولان سایر دستگاه‌های مرتبط با حوزه تولید از جمله بانک‌ها در جلسه حضور داشتند و به صورت موردی مشکلات مورد بررسی قرار می‌گرفت و برای آن تصمیم گیری می‌شد.

    دیگر ویژگی خوب این کارگروه حضور خبرنگاران رسانه‌ها بود که تصمیمات مسوُولان در جلسه را به موقع اطلاع‌رسانی کردند و افکار عمومی را در جریان روند امور قرار می‌دادند.

    براساس اعلام رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه؛ احیا واحدهای تولیدی راکد یکی از دستورکارهای اصلی این کارگروه در سال ۹۸ بود که باتلاش همه دستگاه ۴۸ واحد صنعتی و معدنی راکد براساس مصوبات این کارگروه در استان فعال شد.

    محسن دارابی فعال سازی ۵۵ واحد صنعتی و معدنی در سال ۹۸ را جزو برنامه‌های کارگروه استانی تسهیل و رفع موانع تولید دانست و یادآور شد که توانستیم ۴۸ واحد را فعال کنیم و از این طریق ۳۸۹ اشتغال جدید در استان ایجاد شد.

    همراهی و همکاری بانک‌ها در تحقق برنامه‌های این کارگروه نیز موثر است چرا که به واسطه کمک ۶۰۰ میلیارد تومانی بانک‌ها در سال ۹۸ اهداف این کارگروه در استان کرمانشاه محقق شد.

    تلاش برای تحقق برنامه جهش تولید از چند بُعد می تواند به استان کرمانشاه کمک کند. این استان در رده‌های اول بیکاری کشور قرار دارد به طوریکه براساس آمار غیررسمی بیش از ۱۵۰ هزار نفر بیکار اکنون در استان کرمانشاه وجود دارد که هر سال هفت هزار و ۵۰۰ نفر به آنها اضافه می‌شود و این موضوع می‌طلبد که مسوُولان در قالب برنامه‌های عملیاتی و اجرایی نسبت به ایجاد فرصت‌های شغلی در استان اقدام نمایند.

    اکنون هزار و ۲۷ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۳۸ هزار و ۴۹۹ میلیارد ریال در استان وجود دارد که ۳۰ هزار و ۲۸۴ نفر در آنها مشغول به کار هستند که برخی از این واحدها در طول یک دهه اخیر به دلایل مختلفی از جمله تحریم‌ها، نوسانات بازارهای جهانی، سوء مدیریت، نداشتن سرمایه در گردش و سایر موارد دچار رکود و تعطیلی شده‌اند و در کارگروه‌های تخصصی می‌توان به رونق این واحدها کمک کرد.

    تیم اقتصادی دولت در استان کرمانشاه برای کاهش نرخ بیکاری در استان در سال ۹۸ اقدام به تدوین سه سند اشتغال، رونق تولید و اقتصاد مقاومتی کرد و ماحصل فعالیت این ستاد منجر به کاهش حدود سه درصدی نرخ بیکاری استان کرمانشاه شد.

    تیم اقتصادی دولت در سال ۹۹ نیز براساس برنامه‌های سند جامع سه ساله اشتغال کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری را پیش بینی کرده است.

    براساس تجربیات سال‌های گذشته، کارگروه‌ها و ستادهای تخصصی راهکار عملیاتی بسیار خوبی برای تحقق شعار سال محسوب می‌شوند و مسوُولان و دستگاه‌های اجرایی هر چه از شعارها فاصله بگیرند و به صورت تخصصی به مقوله‌های تولید و اشتغال بپردازند موفق‌تر خواهند بود.

    یادداشت: فرزاد نویدی خبرنگار ایرنا

    نویسنده: فرزاد نویدی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *