×

تلاش برای زنده نگه داشتن هنر ارغوان بافی منطقه اورامانات

  • کد نوشته: 17401
  • ۱۴۰۰-۰۵-۱۳
  • 648 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه از تلاش برای زنده نگه داشتن هنر ارغوان بافی منطقه اورامانات کرمانشاه خبر داد.
    تلاش برای زنده نگه داشتن هنر ارغوان بافی منطقه اورامانات
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حسین ویسی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه ارغوان بافی را یکی از رشته‌های اصیل در منطقه اورامانات دانست و گفت : متاسفانه این هنر دست ساز طی سال‌های گذشته دچار مشکلاتی شده، بگونه‌ای که اکنون در معرض فراموشی قرار گرفته است.

    او گفت : از آنجایی که ارغوان بافی از درختچه‌ای خودرو در منطقه اورامانات ساخته می‌شود، هنرمندان این رشته در سال‌های اخیر با مشکلاتی برای تهیه ترکه‌های ارغوان مواجه شده اند.

    معاون صنایع دستی کرمانشاه افزود: در این راستا، اداره کل منابع طبیعی و سازمان جهاد کشاورزی استان بنا به محدود بودن این نوع از درختچه در منطقه اورامانات و خطر انقراض آن محدودیت‌هایی را برای برداشت آن توسط هنرمندان صنعتگر ایجاد کرده اند.

    او ادامه داد: از سوی دیگر باتوجه به اصالت این هنر دست ساز و زیبایی آن، باید اقدامی را برای حفظ آن در دستور کار قرار دهیم تا مانع از فراموشی آن شویم.

    ویسی بااشاره به اقداماتی که تاکنون برای حفظ و نگهداری این رشته در اورامانات صورت گرفته، گفت: با انجام مطالعات و کار‌های کارشناسی به این نتیجه رسیدم که باید مزارع و باغاتی را در منطقه به کشت ارغوان اختصاص دهیم تا بتوانیم علاوه بر تامین مواد اولیه هنرمندان صنعتگر این رشته در منطقه، بخشی از آن را نیز به خارج از استان صادر کنیم.

    او ادامه داد: مقدمات اولیه را برای کشت ارغوان در منطقه اورامانات انجام داده ایم و امیدواریم باهمکاری دستگاه‌های ذیربط بزودی شاهد کشت این نوع از گونه گیاهی در منطقه باشیم تا یکی از هنر‌های اصیل منطقه اورامانات کماکان حفظ شود.

    معاون صنایع دستی استان به کاهش شدید تعداد هنرمندان این رشته در اورامانات طی سال‌های گذشته هم اشاره کرد و گفت: برای زنده نگه داشتن این رشته اقداماتی را در حوزه آموزش در منطقه شروع کرده ایم و تلاش داریم تا بتوانیم تعداد هنرمندان رشته را بصورت قابل توجهی افزایش دهیم.

     این مسئول گفت: در حال حاضر چهار نفر در منطقه اورامانات هستند که بصورت خانوادگی این پیشه را ادامه می‌دهند .

    منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *