×

تهیه نظام‌نامه گردشگری، ضوابط ساخت و ساز و اطلس صنایع دستی برای اورامانات

  • کد نوشته: 18630
  • ۱۷,آبان ۱۴۰۰
  • 767 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: سرپرست پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان از تهیه نظام نامه گردشگری، تعریف ضوابط ساخت و ساز و تهیه اطلس صنایع دستی برای این منطقه خبر داد.
    تهیه نظام‌نامه گردشگری، ضوابط ساخت و ساز و اطلس صنایع دستی برای اورامانات
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از خبرنگار ایلنا، پویا طالب نیا (سرپرست پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان) با اشاره به تهیه نظام نامه گردشگری برای منطقه اورامانات گفت: قصد داریم که نظم و نظامی برای حوزه گردشگری اورامانات تعریف کنیم. به این معنا که قصد داریم مسیر سفر بین دو استان کرمانشاه و کردستان تعریف کنیم. از آنجا که دو فرودگاه سنندج و کرمانشاه در منطقه فعال هستند، نیاز است از این ظرفیت برای توسعه گردشگری استفاده کنیم.

    او ادامه داد: نیاز است تا نیازسنجی‌ها و ظرفیت سنجی‌های لازم انجام و در راستای حفاظت و صیانت از منظر هورامان بر اساس یک نظام مشخص، توسعه گردشگری ساماندهی شود تا اجازه ساخت و ساز بی‌رویه داده نشود و سپس بر اساس آن برای صدور مجوزهای بوم‌گردی‌ها، توسعه زیرساخت‌های گردشگری، هتل‌ها و… اقدام شود.

    به طور مثال اگر سرمایه گذار بخواهد در منطقه هتل بسازد، باید بر اساس ضوابط معماری باشد. واحدهای بومگردی و حتا تورهای گردشگری و طبیعتگردی باید بر اساس نظام‌های مشخص گردشگری تعریف شوند. هرچند اکنون برخی قوانین اولیه دراین خصوص وجود دارد اما قصد داریم آن را اورامانیزه کنیم.

    طالب‌نیا در ادامه از تهیه اطلس صنایع دستی هورامان خبر داد و گفت: با همکاری معاونت‌های صنایع دستی کرمانشاه و کردستان درصدد تهیه اطلس صنایع دستی هورامان هستیم تا در حوزه تولید و حمایت از صنعت‌کاران نیز حمایت درستی داشته باشیم.

    بعد از تهیه اطلس صنایع دستی می‌توانیم در جریان، پتانسیل‌ها و کم و کاستی‌های موجود قرار بگیریم و بر این اساس برنامه‌ریزی کنیم. حتا صنایع دستی در معرض خطر را شناسایی کنیم و نظم و نظامی به تولید صنایع دستی منطقه بدهیم.

    او درخصوص برنامه‌هایی که در حوزه میراث‌فرهنگی پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان درجریان است نیز گفت: تهیه ضوابط ساخت و ساز و منظر فرهنگی اورامان را با همکاری نهادهای مشترک مانند بنیاد مسکن، منابع طبیعی و محیط زیست در برنامه داریم. با تهیه این ضوابط خواهیم توانست ساخت و ساز در منطقه را همسو با حفظ منظر فرهنگی منطقه پیش ببریم و امید است بتوانیم شورای سیاست‌گذاری قوی در منطقه تعریف کنیم.

    سرپرست پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان همچنین از راه‌اندازی و احیای انجمن‌های فعال در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در منطقه خبر داد و گفت: مهم‌ترین برنامه ما احیا و رونق دادن به انجمن‌های میراث‌فرهنگی منطقه است.

    به گفته او، هرچند ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان با شیوع کرونا و کاهش میزان سفر همراه بود اما این روزها شاهد حضور تعداد زیادی از گردشگران در اورامان تخت، هجیج، پاوه، سنندج و… هستیم. ظرفیت اقامتگاه‌ها تکمیل است و برنامه‌های مختلفی به صورت مشترک در این مناطق برگزار می‌شود. عموما تعداد گردشگران در تعطیلات آخر هفته بیشتر است.

    طالب‌نیا با اشاره به آنکه حوزه باستان‌شناسی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فعال در پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان است، گفت: بررسی باستان‌شناسی منطقه انجام و حدود ۷۰۰ منطقه باستانی شناسایی شده است که متعلق به دوره‌های مختلف است. حتا اطلس باستان‌شناسی کردستان و کرمانشاه تکمیل شده است. با این وجود فعلا برنامه خاصی برای حوزه باستان‌شناسی این منطقه تعریف نشده است.

    منبع: ایلنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *