×

دکتر محمد آشنا عباس منش
توسعه اورامانات با حضور اوراماناتی ها در مدیریت کلان استان هموار می شود

  • کد نوشته: 18232
  • ۱۴۰۰-۰۷-۱۵
  • 494 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: بی تعارف بگویم عدم حضور نخبگان و مدیران و کارشناسان اوراماناتی در مدیریت کلان استان کرمانشاه و شوراهای تصمیم گیری و تصمیم سازی استان باعث کم رونقی، عدم تخصیص بودجه و اعتبارات لازم و عدم توسعه منطقه اورامانات شده است.
    توسعه اورامانات با حضور اوراماناتی ها در مدیریت کلان استان هموار می شود
  • پایگاه خبری آوای باینگان– لازم به یادآوری نیست که بگویم اما اورامانات ( پاوه – روانسر – جوانرود و ثلاث باباجانی ) با سایر مناطق اهل سنت تفاوت هایی دارد، سطح نخبگان ما بالاتر و توانایی نخبگان ما بیشتر است ، تفکر و اندیشه سیاسی ، ملی و مذهبی چنان است که در این دیار افراد توسعه یافته بیشتری وجود دار.

    ما به عنوان یک شهروند ایرانی دو مطالبه در سطح ملی و منطقه ای داریم، در سطح ملی حضور در ساختار و هرم تصمیم گیری و اجرائی کشور و نیز در سطح منطقه ای باید در ساختار قدرت و ثروت استان کرمانشاه حضور داشته باشیم.

    ما باید در کانون های تصمیم سازی استان حضور داشته باشیم، امروز ما سهمی در میان مدیریت کلان استان کرمانشاه و شوراهای تصمیم گیری و تصمیم سازی استان نداریم و الان جمعیتی هستیم که در حاشیه قرار گرفته ایم و باید حتما به متن بیائیم.

    مدیران استان باید فضا را باز نمایند که نخبگان، تحصیل کرده ها و مدیران با تجربه ی ما درسطح استان کرمانشاه بتوانند بین سطوح مدیریتی وارد شوند و بتوانند وارد کانون های تصمیم سازی وتصمیم گیری شوند.

    ما تا در شورای اداری و برنامه ریزی استان و در کانون های تصمیم سازی و تصمیم گیری کسی را نداشته باشیم، آن طور که شایسته است از حقوق ما دفاع نمی شود و این ضعف باید روزی از بین رود و به ما اوراماناتی ها اعتماد شود.

    هیچ یک از اقوام به اندازه ی ما از نظام اسلامی دفاع نکرده است، ما رنج آوارگی را تحمل نموده ایم، هزاران شهید و جانباز تقدیم انقلاب نموده ایم ، هرموقع زمان هزینه بوده است، ما صف اول بودیم و سرباز فداکار جمهوری اسلامی ایران بوده ایم .

    هر موقع مملکت نیاز به حضور ما داشته است در صحنه های جنگ، در صف اول بوده ایم، در صحنه های سیاسی و انتخابات پیشرو بودیم، آمارها را ببینید که درصد مشارکتی ما رکوردار ایران است.

    چرا هر وقت نیاز به هزینه باشد ما عزیز و مورد اعتماد هستیم اما در موقع تقسیم غنایم به نوعی دیگر است.

    امروزه در جهان مرزها و مرزبندی ها دارند از بین می روند و الان دیگر مرزی وجود ندارد اما متاسفانه ما اینجا همچنان شاهد مرزبندی هستیم ، مرزبندی خود ساخته که متاسفانه مردم ما را از یکدیگر دور می نماید، مردم اورامانات باید مطالبه گر باشند و صریح و روشن اعلام کنند که مردم ما هم باید سهمی داشته باشند، نیروهای نخبه منطقه ی ما نیز باید در عرصه های مختلف به ساختار تصمیم گیری استان ورود داشته باشند.

    تا ما هم بتوانیم در ساختار قدرت و ثروت و کانون های تصمیم گیری و تصمیم سازی حضور داشته باشیم، در غیر این صورت برای ما کاری انجام نمی شود.

    به نظر می رسد در تخصیص بودجه و اعتبارات در این چند سال تا حدودی سهم اورامانات از سایر شهرستان های استان کمتر دیده شده است، ریشه این که سهم اورامانات در بودجه و اعتبارات کمتر از بقیه شهرستان های استان است، به دلیل نبودن کسانی از کارشناسان منطقه اورامانات در راس تصمیم گیری و در پروسه تصمیم گیری و تصمیم سازی در مرکز استان است که باید ازمنطقه ی ما دفاع نمایند.

    اگر این دیوار بی اعتمادی نسبت به نخبه های کورد و اهل سنت اورامانات در استان کرمانشاه شکسته شود ، معتقد هستم تغییر و تحول عظیم و بزرگی در توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و در نهایت در وحدت و برادری و بین اقوام و مذاهب استان رخ خواهد داد.

    در منطقه اورامانات اصولگرا و اصلاح طلب و یا چپ و راست و … بی معنی و بی مفهوم است. این یک واقعیت است، هر کسی که برای منطقه دل می سوزاند و برای توسعه منطقه گام بر می دارد، ما باید به وی احترام بگذاریم و از آن استفاده و یا کمک بگیریم.

    متأسفانه یکی از مشکلات فرهنگی که در منطقه ی ما وجود دارد این است که همکاری جمعی در آن ضعیف است، خیلی ها در تلاش هستند مشکلات جامعه را متوجه دیگری کنیم. ما باید حرکتی را آغاز کنیم که در آن با همگرایی، مطالبات جمعی را دنبال نمائیم.

    با افتخار عرض می‌کنم که جوانان اورامانات، از نظر تحصیلات دانشگاهی و عالی که محصول بینش خوب، همت والا و ایثارگری آشکار خانواده‌های این دیار و استعداد درخشان، پشتکار و غیرتمندی آنها نسبت به دیگر همسالان خود در دیگر استان های کشوراست، گوی سبقت ربوده‌اند.

    لذا می‌توان ادعا کرد که اورامانات از نظر شاخص توسعه نیروی انسانی متخصص یکی از مراکز خوب توسعه‌یافتگی و شایستگی نیروی انسانی عالِم و متخصص در کشور است .

    اما چه سود!؟ این سرمایه ارزشمند کماکان تاوان کم مهری ها، کم توجهی‌ها و بی‌اعتمادی های القائی سیاست‌گذاران، برنامه ریزان و تصمیم گیران سطوح مختلف و عدم اطمینان‌های ناشیانه، ریسک ناپذیری سرمایه‌داران بخش خصوصی ( به‌ویژه خودی … ) را پس می دهد.

    تا آنجا که با وجود این‌ همه ظرفیت و آن‌ همه مزیت نسبی بالقوه و فرصت‌های خوب و فراوان به وجود آمده در چند سال اخیر برای بهره‌مندی و بهره‌وری از این مزیت‌ها و از این فرصت‌ها و همچنین در جهت کارآفرینی و تولید مؤثر و … موفق به هدف‌گذاری واقع‌بینانه و اقدامات شایسته و بایسته‌ای در برداشت از این گنجینه‌ی عظیم نشده است.

    دولتمردان باید بدانند که این مردم از بابت مرزبانی و مرزداری و ایثارگری‌های تاریخی‌شان نیز مطالبات انباشته شده زیادی دارند.

    سال‌ها به بهانه‌ی جنگ و عدم امنیت، دلارهای هفت تومانی در مرکز کشور سرمایه‌گذاری شد و بهره‌ای به این مردم ایثارگر که خود نیز در آن سهیم بودند، نرسید.

    اکنون اگرچه بسیار هم دیر شده است اما زمان جبران و رشد و توسعه منطقه و کم کردن آمار بیکاری جوانان تحصیلکرده اورامانات با راه اندازی پروژه های صنعتی، اقتصادی ، فرهنگی و گردشگری در پروسه ی زمانی فشرده و کارساز فراهم شده است .

    نباید از یاد برد که از پتانسیل عظیم مرزهای اقتصادی شوشمی و شیخ صله باید نهایت بهره را برد و در جهت شکوفایی اقتصاد منطقه، استان و کشور و با رایزنی با کشور همسایه در این روزهای سخت تحریم های ظالمانه و بیماری وارداتی کرونا گام های اساسی و بنیادی را برداشت .

    نویسنده: دکتر محمد آشنا عباس منش

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *