×

ثبت ملی فرهنگ همیاری و مشارکت مردم باینگان با نام “گەل”

  • کد نوشته: 21985
  • ۱۴۰۱-۱۰-۱۹
  • 466 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: مهندس طالب حیدری رئیس شورای شهر باینگان، از ثبت ملی فرهنگ همیاری و مشارکت مردم باینگان با نام "گەل" در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داد.
    ثبت ملی فرهنگ همیاری و مشارکت مردم باینگان با نام “گەل”
  • به گزارش خبرنگار آوای باینگان، مهندس طالب حیدری رئیس شورای شهر باینگان گفت: در جلسه اخیر شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پس از بررسی آثار پیشنهادی استانها برای ثبت ملی “فرهنگ همیاری و مشارکت عمومی” در منطقه اورامانات با پایلوت شهر باینگان بە نام “گەل” ثبت ملی شد.

    وی با تشریح جلسه دفاع ازاین پرونده با همراهی معاون میراث فرهنگی و کارشناس ثبت آثار ناملموس استان کرمانشاه گفت: فرهنگ مشارکت و همیاری، در منطقه اورامانات ازجایگاه فرهنگی و تاریخی خاصی برخوردار است که نمود عینی و ویژه آن را در شهر باینگان می‌توان مشاهده کرد.

    مهندس حیدری ادامه داد و گفت: این سنت حسنه از زمانهای کهن در فرهنگ مردم این دیار نقش بسته که به کمک آن پروژه ها و امورات عام المنفعه پس از فراخوان بزرگان جامعه با مشارکت داوطلبانه آحاد مردم به اجرا در می‌آید که علاوه بر اعتقاد به باقیات الصالحات بودن آن نقش ویژه ایی در حل مشکلات جامعه دارد که نشان از زنده بودن آن فرهنگ و جامعه دارد. این مشارکت غالبا بصورت کار یدی داوطلبانه و برای آنهایی که امکان ندارند کمک نقدی داوطلبانه است.

    وی در ادامه عنوان کرد: راه دسترسی به ییلاق و باغات باینگان در گذشته بسیار پرشیب و سخت بود که نیاز به اصلاح آن احساس می‌شد که در زمستان سال گذشته با مشارکت اهالی به مدت ۴۴ روز و هر روز میانگین۸۰ نفر بصورت یدی در احداث راه جدید مشارکت داشتند و همچنین مبلغ قابل توجهی بصورت نقدی از طرف کسانی که امکان حضور نداشتند جمع آوری شد، که پس از این اتفاق مبارک به فکر ثبت ملی این موضوع افتادیم که با زحمات دکترعزیز مصطفایی کارشناس ثبت آثار ناملموس و همکارانشان در اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پس از تهیه و تصویب پرونده در استان کرمانشاه در جلسه اخیر شورای ملی ثبت میراث فرهنگی کشور، به تصویب رسید و با استقبال اساتید داور و مسئولین مربوطه مواجه شد.

    رئیس شورای شهر باینگان در پایان خاطر نشان کرد:که مجموعه شورا و شهرداری باینگان برنامه ها و پیشنهاداتی برای حفظ و پاسداشت این میراث ارزشمند کهن و انتقال آن به نسل جوان در نظر داریم./ انتهای پیام

    خبرنگار: لقمان رستمی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *