×

جاده های نامناسب یکی از موانع توسعه منطقه اورامانات

  • کد نوشته: 12186
  • ۹,فروردین ۱۳۹۶
  • 1208 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: مسئولان استان کرمانشاه محور توسعه منطقه اورامانات را گردشگری معرفی کرده اند اما زیربنای آن یعنی جاده های این منطقه نامناسب است و این یکی از موانع تحقق اهداف مورد نظر در توسعه این منطقه از استان محسوب می شود.

    جاده های نامناسب یکی از موانع توسعه منطقه اورامانات
  • به گزارش آوای باینگان و به نقل از خبرنگار ایرنا؛ اورامانات شامل چهار شهرستان پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی با حدود ۲۲۳ هزار نفر جمعیت است که در شمال غربی شهر کرمانشاه مرکز استان واقع شده و به دلیل مرزی بودن و طبیعت زیبا یکی از مناطق مهم و مقصد گردشگری غرب کشور محسوب می شود.
    منطقه اورامانات مانند سایر نقاط استان کرمانشاه خطوط ریلی و دریایی ندارد و از حمل و نقل هوایی نیز برخوردار نیست و تنها راه دسترسی به آن به صورت زمینی و از طریق جاده است که متاسفانه بخشی از جاده های این منطقه وضعیت نامناسبی دارد.
    وجود طبیعت بکر و زیبا، جاذبه های طبیعی و تاریخی، یادمان های شهیدان دوران دفاع مقدس، بازارچه های مرزی و مراکز خرید، منطقه اورامانات را به مقصد گردشگری منطقه غرب کشور تبدیل کرده و در طول تعطیلات سال مانند نوروز و تابستان شاهد حضور گردشگران فراوانی از نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور دراین منطقه هستیم.
    جوانرود که یکی از مراکز خرید در منطقه غرب کشور محسوب می شود، جاده بسیار بد و نامناسبی دارد و جاده کنونی آن جوابگوی حجم ترددهای روزانه آن نیست و گردشگرانی که به این منطقه سفر می کنند، مناسب سازی جاده را مهمترین مشکل این منطقه اعلام می کنند.
    مسئولان پلیس راه استان کرمانشاه نیز از نامناسب بودن جاده های اورامانات خبر داده اند و از آن به عنوان جاده های حادثه خیز نام برده اند که به دلیل بارش خیز بودن این منطقه و نامناسب بودن جاده در فصول بارندگی شاهد حوادث رانندگی زیادی هستیم که متاسفانه تعدادی از هموطنان جان خود را از دست می دهند.
    اگرچه در سال های اخیر تعریض محور کرمانشاه به سمت روانسر و پاوه در دستور کار قرار گرفته است و بخشی از آن نیز محقق شده اما در سفر به این منطقه همچنان می توان نقاط حادثه خیز، چاله های فراوان، پیچ های خطرناک، آسفالت و زیرسازی نامناسب و پست و بلندی در سطح جاده ها را به وضوح مشاهده کرد.
    طول راه کرمانشاه تا پاوه حدود ۱۲۰ کیلومتر است که تا سه راهی جوانرود به دلیل وضعیت جغرافیایی، منطقه فاقد کوه و اغلب دشت و هموار است و جاده نیز از مسطح است و تعریض آن در صورت توجه جدی مسئولان کار چندان سختی نیست اما از این سه راهی تا پاوه، مسیر کوهستانی است و تعریض و توسعه جاده نیاز به بودجه و امکانات بیشتری دارد.
    از سه راه جوانرود به طرف پاوه، ناهمواری جاده آغاز می شود، مسیر پرپیچ و خم و کوهستانی است و جاده از بین دره ها عبور می کند و نصب حفاظ برای ایمنی سازی مسیر بسیار مورد نیاز است.
    در این مسیر چند گردنه از جمله ‘پلنگانه’، ‘قشلاق’ و ‘شمشیر’ وجود دارد که به دلیل موقعیت جاده در دامنه کوه مرتفع ‘شاهو’ از نقاط بهمن گیر محسوب می شود و برف و کولاک این گردنه ها در فصول سرد سال مشهور است و از این رو روشنایی یکی از نیازهای ضروری این گردنه ها محسوب می شود.
    توسعه راه های این منطقه به بودجه های کلان و پیگیری های جدی مسئولان نیاز دارد چرا که برای تعریض جاده باید کوه را کند و از این رو طرح توسعه راه های این مسیر نیاز به اعتبارات ویژه ای دارد که باید در دستور کار مجلس و دولت قرار گیرد.
    ‘اسدالله رازانی’ استاندار کرمانشاه در سفری به شهرستان روانسر به عنوان دروازه اورامانات، تاکید کرد که تنها راه پیشرفت و توسعه اورامانات، توسعه گردشگری در این منطقه است و اظهار کرد: ظرفیت های گردشگری این منطقه قابل توجه است و می تواند گردشگرانی از سراسر جهان را به خود جذب کند.
    وی افزود: توسعه گردشگری اورامانات از اولویت های مدیریت استان کرمانشاه است و این موضوع با جدیت دنبال می شود.
    سرهنگ فیض الله شیری فرمانده پلیس راه استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه جاده های منطقه اورامانات به دلیل کوهستانی بودن و شرایط خاص توپوگرافی حادثه ساز است و بیشترین حادثه نیز واژگونی و خروج از جاده می باشد، گفت: دخل و تصرف در حریم قانونی راه ها یکی از مشکلاتی است که در جاده های کوهستانی استان کرمانشاه وجود دارد.
    جاده های نامناسب در کنار عدم رعایت قوانین رانندگی به عوامل موثر در بروز حوادث رانندگی در منطقه اورامانات تبدیل شده و می طلبد که مسئولان به صورت جدی برای توسعه و تعریض جاده ها و ترمیم و نگهداری آن تلاش کنند.
    توسعه گردشگری که منطقه اورامانات به واقع ظرفیت آن را دارد در گرو ایجاد زیرساخت ها است که جاده و راه جزو زیربنای توسعه محسوب می شود و از این رو باید در اولویت برنامه های سال ۹۶ مسئولان و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

    خبرنگار: فرزاد نویدی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *