×

سید علاءالدین حیدری
جای خالی «اورامانات» در سامانه گرمسیری

  • کد نوشته: 15045
  • ۲۴,مرداد ۱۳۹۹
  • 850 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: مردم اورامانات با استفاده دیگر مناطق از آبهای جاری اورامانات، مخالفتی ندارند ولی روا نیست که در این میان آن ها همچنان از آب سیروان بی بهره باشند و زمین هایشان بایر و دیم بمانند.
    جای خالی «اورامانات» در سامانه گرمسیری
  • روز پنجشنبه ۲۳۰۰۰ هکتار زمین در استان های کرمانشاه و ایلام تحت آبیاری سامانه گرمسیری قرار گرفت. قطعا همه خوشحال شدیم و از اینکه همسایه های گرانقدر ما در دیگر شهرستانهای استان و هم میهنان ما در استان ایلام از آب این نعمت خدادادی بهره مند شدند، قلبا راضی و خشنود هستیم. اما امروز چشمان حسرت بار مردم اورامانات نظاره گر و بدرقه راه آب سیروان بسمت دشت های ورای اورامانات بودند.

    پروژه عظیم سامانه گرمسیری آغازی بر توسعه مناطق هدف این پروژه است. سامانه ای با وسعت هزاران هکتار زمین و صدها کیلومتر تونل و کانال که بدون شک برای زمین های مقصد توسعه آفرین خواهد شد. اما تاسف بزرگ ما آنجاست که اورامانات سهمی از این توسعه ندارد.

    زمینهای تشنه اورامانات در عطشِ آب این سامانه تشنه لب نظاره گر بی مهری مسئولین هستند. چرا مسئولین بر خلاف نظر مقام معظم رهبری که همیشه بر محرومیت زدایی از مناطقی که پروژه هایی اینچنینی در حال اجرا هستند، تاکید فرموده اند، عمل می کنند!؟ جای تعجب است که زمینهای خانه شور، ازگله، میرآباد در ثلاث، زمینهای تشنه جوانرود، دشتهای روانسر و باغات پاوه سهمی از این مگا پروژه ندارند!

    چرا از این سامانه حتی یک ریز پروژه به اورامانات نرسیده است!؟ چرا تلاشی در جهت جبران این بی تدبیری و سهل انگاری مسئولین نشده و نمی شود؟ چرا حتی نسبت به اجرای طرح های تولیدی و اشتغالزا روی آب سامانه گرمسیری در محدوده داریان تا هیروی کم کاری، بی توجهی و حتی کارشکنی می شود؟ چرا طرح مطالعه شده احداث ۲۰۰۰ هکتار باغ انار در زمینهای مجاور سد داریان تا هیروی اجرا نشد؟

    چرا اجرای سامانه در روستاهای ازگله ناتمام مانده و یا اصلا محروم مانده اند؟ نادیده گرفتن زمینهای اورامانات در سامانه گرمسیری با هیچ منطقی همخوانی ندارد. مطالبه اصلی مردم اورامانات توجه جدی مسئولین به این موضوع است. آیا هیچ منطقی می‌پذیرد که باغات پاوه با فاضلاب خانگی آبیاری شوند و میلیونها متر مکعب آب بمانند رهگذری ناآشنا از کنارشان بگذرد و حسرت و حیرتش بماند؟!

    نماینده محترم اورامانات باید نسبت به جبران این کم کاری گامهای جدی بردارد. وقتی رهبری بر رعایت حقوق مردم در مناطق محروم محل اجرای پروژه های عمرانی دستور داده اند جای هیچگونه کم کاری نمی ماند. مردم ما با استفاده دیگر مناطق از آبهای جاری اورامانات مخالفتی ندارند ولی روا نیست که زمینهایشان بایر و دیم بمانند. قابل قبول نیست که جوانان منطقه کولبر شوند و برای لقمه نانی جان برکف راهی راههای بی بازگشت گردند، در حالیکه با بهره مندی از این سامانه می شد درصد بالایی از بیکاری اورامانات را رفع کرد. اگر آب را در زمینهای منطقه جاری می کردیم الان نه شاهد موج کولبری بودیم و نه نظاره گر مهاجرت دسته جمعی جوانان تحصیلکرده جویای کار به دیگر مناطق می نشستیم.

    بنظر بنده نماینده محترم باید از طریق دفتر مقام معظم رهبری پیگیر این قضیه باشند چرا که بطور قطع با دستور رهبری این سهل انگاری مجریان پروژه قابل رفع خواهد بود. متاسفانه وزارت نیرو و مدیران مربوطه در حق مردم اورامانات اجحاف کرده اند. تذکر به وزیر نیرو نمی تواند برطرف کننده جفای انجام شده باشد. افتتاح سامانه گرمسیری مبارک است اما ایکاش ما هم در این شادی سهمی می داشتیم

    بنظر شما آیا مرحوم وزیر محمدی کولبر تازه فوت شده ثلاثی اگر قطعه زمینی برای کشاورزی و یا باغی برای ارتزاق می داشت راه بی بازگشت کولبری را در پیش می گرفت؟

    سید علاءالدین حیدری

    نویسنده: سید علاءالدین حیدری

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *