×

به بهانه ثبت جهانی اورامانات؛
جهانی ثبت می کنیم؛ محلی مدیریت می کنیم

  • کد نوشته: 17494
  • ۲۰,مرداد ۱۴۰۰
  • 729 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: طی این سال ها در زمینه ثبت ظرفیت های گردشگری، جهانی عمل کرده ایم ولی این مجموعه های جهانی را کاملا با افکار محدود و محلی مدیریت کرده ایم. منظر جهانی هورامان برای اینکه به سرنوشت مجموعه جهانی بیستون دچار نگردد، راه بسیار دشواری در پیش دارد
    جهانی ثبت می کنیم؛ محلی مدیریت می کنیم
  • پایگاه خبری آوای باینگان– گردشگری در کرمانشاه با وجود همه پتانسیل ها و ظرفیت های بی مانندش، نقش چندانی در توسعه کلان  استان بازی نکرده است. دلیل این امر هم به عدم اعتقاد، فقدان نگاه توسعه گرایانه و نگاه حاشیه ای و تبلیغی مدیران به این صنعت بازمی گردد.

    در سال ۸۵ و هنگامی که مجموعه تاریخی بیستون، ثبت جهانی شد، همه از اثرات تحول آفرین این رویداد بزرگ در توسعه کرمانشاه سخن گفتند ولی امروز با گذشت ۱۵ سال، این مجموعه جهانی نه تنها به توسعه کرمانشاه کمک چندانی نکرده بلکه حتی نتوانسته بر توسعه چند متر آن طرف تر از حصارهای خود، نیز اثرگذار باشد.

    طی این سال ها به هر بهانه ای ضوابط مجموعه جهانی بیستون نادیده گرفته شده است. کارخانه هایی که قرار بود طبق تعهدات جا به جا شوند، همچنان پا برجا ایستاده اند و علاوه بر آن، مجموعه های عریض و طویل صنعتی دیگری هم در همان نزدیکی برپا شده اند و یا گسترش یافته اند.


     در کریدور گردشگری کرمانشاه بیستون – که سال هاست آن را تبلیغ می کنند – حتی یک مجموعه گردشگری جدید برپا نشده است ولی در عوض ده ها واحد صنعتی و … در همین مسیر ساخته شده اند.


    این روزها هم ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان تیتر یک رسانه هاست و همه از تحول آفرینی و ثروت آفرینی آن سخن می گویند.

    ولی تجربه مجموعه جهانی بیستون نشان داده بسیاری از همین مدیران خیلی زود به دنبال گرفتن مجوزهایی برای دور زدن ضوابط حریم و بستر ثبت جهانی خواهند رفت و حتی فراتر از آن، این ضوابط سفت و سخت را عاملی برای عقب ماندگی منطقه هورامان و کرمانشاه توصیف خواهند کرد.


    متاسفانه طی این سال ها در زمینه ثبت ظرفیت های گردشگری، جهانی عمل کرده ایم ولی با کمال تاسف این مجموعه های جهانی را کاملا با افکار محدود و محلی مدیریت کرده ایم. هر جا ضابطه ها فراتر از درک و سواد ما بوده اند، آن ها را مانع توسعه نامیده ایم و به راحتی آن ها را نادیده گرفته ایم.


    منظر جهانی هورامان برای اینکه به سرنوشت مجموعه جهانی بیستون  دچار نگردد، راه بسیار دشواری در پیش دارد و همه دلسوزان و نخبگان باید کمک کنند تا این تراژدی غم انگیز برای دومین بار در این سرزمین رقم نخورد.

    نویسنده: بهزاد خالوندی
    منبع: کردپرس

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *