×

روانسر همچنان بدون بیمارستان/ وعده‌ای که محقق نمی شود

  • کد نوشته: 19272
  • ۱۴۰۰-۱۰-۱۸
  • 232 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: عملیات ساخت بیمارستان روانسر که از سال ۹۷ آغاز شده، با وجود وعده‌های مکرر مسئولان هنوز به سرانجام نرسیده است و مردم این شهر همچنان چشم انتظار هستند تا برایشان بیمارستان احداث شود.
    روانسر همچنان بدون بیمارستان/ وعده‌ای که محقق نمی شود
  • پایگاه خبری آوای باینگان به نقل از مهر – شهرستان روانسر به عنوان دروازه اورامانات یکی از پرجاذبه‌ترین مناطق گردشگری استان کرمانشاه و در ۶۷ کیلومتری شهر کرمانشاه واقع شده است.

    روانسر از شمال به شهرستان کامیاران در استان کردستان، از شرق به شهرستان کرمانشاه، از شمال غربی به شهرستان پاوه، از جنوب به شهرستان اسلام آباد غرب و از غرب به شهرستان جوانرود منتهی می‌شود.

    با توجه به تقسیمات کشوری این شهرستان دارای ۲ شهر بنام‌های روانسر و شاهو و پنج دهستان به نام‌های بدرآباد، قوری قلعه، زالواب، دولت‌آباد و حسن‌آباد بوده و جمعیت این شهرستان بیش از ۴۷ هزار نفر است.

    با توجه به نبود بیمارستان در شهرستان روانسر و نیاز درمانی مردم منطقه اورامانات، ساخت اولین بیمارستان در این شهرستان در سال ۹۶ در دستور کار قرار گرفت.

    زمین در نظر گرفته شده برای بیمارستان روانسر شامل ۲۳ هزار متر مربع موقوفه که با پیگیری تعدادی از خیران شهرستان در اسفند سال ۱۳۹۶ قرارداد واگذاری با مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال حق اجاره زمین تا سال ۱۴۰۱ منعقد شد و قرارداد واگذاری ۱۰ هزار و ۵۰۰ متر مربع دیگر که مربوط به منابع طبیعی بود با پیگیری‌های انجام شده با اداره مسکن و شهرسازی در شهریور ماه ۱۳۹۷ منعقد و با مبلغ ۳۳۰ میلیون ریال از محل اعتبارات دانشگاهی به زمین قبلی الحاق شد.

    تغییر پروژه ساخت بیمارستان دائم به بیمارستان موقت

    در حالی که طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار بود این بیمارستان با ۳۲ تخت درمانی ساخته شود، اما با پیگیری‌های انجام شده وزارت بهداشت با ۲ برابر شدن تعداد تخت‌ها موافقت کرد و در نهایت مصوب شد بیمارستان ۶۴ تختخوابی در شهرستان روانسر احداث شود و در برآورد اولیه پیش‌بینی شد که پروژه احداث بیمارستان روانسر سه سال طول می‌کشد اما با گذشت زمان، پروژه احداث بیمارستان دائم، به پروژه ساخت بیمارستان موقت تبدیل شد و احداث بیمارستان همچنان ناتمام باقی ماند.

    در اسفند ماه سال ۹۷ استاندار کرمانشاه با تاکید بر ضرورت تسریع در روند اجرای بیمارستان روانسر اظهار کرد: زمین مورد نظر بیمارستان روانسر توسط سازمان جهاد کشاورزی به دانشگاه علوم‌پزشکی تحویل شده و به زودی اعتبارات پروژه نیز به دستگاه اجرایی ابلاغ می‌شود.

    هوشنگ بازوند در نشست بررسی وضعیت طرح‌ها و پروژه‌های استان در منطقه اورامانات، گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان عنوان کرده که تا آخر هفته اعتبارات پروژه بیمارستان روانسر ابلاغ و تفاهم نامه‌ها مبادله می‌شود و به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی این پروژه خواهیم بود.

    وی با اشاره به اینکه ۹ میلیارد تومان برای فاز اول بیمارستان اعتبار اختصاص یافته است، عنوان کرد: با توجه به تلاش‌های شبانه‌روزی جهت اخذ اعتبارات و بودجه‌های اختصاصی، مبلغ سه میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان از محل اعتبارات وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی و چهار میلیارد مصوب سال ۹۷ جهت ساخت بیمارستان تخصیص داده شده است.

    وعده عملی نشده برای احداث بیمارستان روانسر

    در ۱۹ فروردین ماه سال ۹۸ مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان روانسر با بیان اینکه ساخت بیمارستان روانسر با جدیت در حال انجام است اظهار کرد: عملیات ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی روانسر که خواسته جدی مردم این شهرستان بود از اسفند سال گذشته آغاز شد و فاز نخست پروژه با اعتباری بالغ بر ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آغاز شده و فاز نخست این بیمارستان براساس برنامه زمان‌بندی تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

    محمد سعید سریری با بیان اینکه در صورت تأمین اعتبار بلافاصله پس از تکمیل فاز نخست بیمارستان، فاز دوم آن آغاز می‌شود، عنوان کرد: اگر اعتبار مناسب برای این پروژه تأمین شود در مجموع بیمارستان ۶۴ تختخوابی روانسر تا سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

    در ۱۹ آذر ماه سال ۹۹ استاندار کرمانشاه در حاشیه بازدید از محل احداث بیمارستان موقت روانسر گفت: با توجه به فرآیند زمان‌بر اتمام بیمارستان اصلی، بر اساس پیشنهاد نماینده اورامانات و موافقت وزارت بهداشت مقرر شد بیمارستان موقتی با کلیه تجهیزات لازم به دانشگاه علوم پزشکی تحویل داده شود.

    وی گفت: ۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای احداث و تجهیز آن در نظر گرفته شده است. همچنین وزارت بهداشت هم مساعدت ویژه در زمینه تأمین نیروی انسانی و تجهیزات خواهد داشت.

    لغو قرارداد پیمانکار ساخت بیمارستان روانسر به دلیل ایراد فنی و تخلفات

    در ۲۷ فروردین سال ۱۴۰۰ سرپرست شبکه بهداشت و درمان روانسر بیان کرد: مبلغ قرارداد اجرای پروژه ساخت بیمارستان روانسر ۲۴۰ میلیارد ریال است و در این قرارداد، پیمانکار عملیات اسکلت سازی فاز اول را ادامه و به اتمام خواهد رساند و عملیات ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی روانسر که خواسته جدی مردم این شهرستان است از اسفند سال ۹۷ آغاز شد اما به دلیل ایراد فنی و تخلفات پیمانکار قبلی، پروژه چندین بار متوقف و در سه مرحله، کم کاری و ایرادهای وی در اجرای پروژه برای شورای فنی استان کرمانشاه محرز شد.

    محی الدین امینی عنوان کرد: بر اساس پیگیری‌های واحد فنی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه و موافقت شورای فنی استان، قرارداد پیمانکار قبلی لغو و فاز اول پروژه دوباره به مناقصه رفت.

    وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی در مقوله نظارت بر پروژه‌های عمرانی با جدیت عمل خواهد کرد و هیچ گونه کوتاهی را در این زمینه قبول نخواهد کرد و عملیات ساخت فاز اول پروژه ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ساخت بیمارستان اصلی روانسر تاکنون ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و این بیمارستان ۲ اتاق عمل اصلی و یک اتاق عمل اورژانس دارد و دارای پنج تخت زایمانی و ۹ تخت ویژه است.

    روانسر دروازه اورامانات در بخش سلامت

    محمودرضا مرادی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تاکنون چهار مرحله مناقصه برای واگذاری بیمارستان انجام شده اما تاکنون به دلایلی از جمله به حد نصاب نرسیدن شرکت کننده، نقص مدارک و برآوردهای هزینه بیشتر از قیمت، در کمیته فنی و بازرگانی به نتیجه نرسیده است و اکنون در آستانه انجام مرحله پنجم واگذاری ساخت بیمارستان موقت روانسر هستیم و امیدواریم در این مرحله شرایط برای واگذاری آن فراهم شود.

    وی افزود: با مساعدت‌های انجام شده، کارهای خوبی از جمله تأمین زمین برای احداث بیمارستان موقت روانسر انجام و از محل اعتبارات داخلی اقدامات اولیه و دیوار کشی محوطه صورت گرفته است و انتظار می‌رود سازمان مدیریت و برنامه ریزی در خصوص تأمین اعتبار تعهد داده شده، همکاری لازم را داشته باشد.

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: نقشه و تأمین نیروی انسانی بیمارستان مورد موافقت وزارت بهداشت قرار گرفته و با راه اندازی بیمارستان موقت، پزشکان متخصص زنان و زایمان، جراحی، اطفال و داخلی آغاز به کار می‌کنند.

    مرادی در خصوص پیشرفت فیزیکی بیمارستان ۶۴ تختخوابی روانسر، عنوان کرد: احداث فاز اول بیمارستان اصلی که در مرحله اسکلت و دیوارکشی قرار دارد تا کنون حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

    وی با بیان اینکه روانسر به عنوان دروازه اورامانات برای بخش سلامت بسیار مهم است، اظهار کرد: با توجه به وضعیت جاده‌ای و کوهستانی بودن منطقه اورامانات و موقعیت ویژه شهرستان روانسر بر این باوریم امکانات بهداشتی و درمانی باید تأمین شود.

    خواسته دیرینه و بیشترین مطالبه مردم روانسر احداث بیمارستان است

    سعدی مصطفی زاده فرماندار شهرستان روانسر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خواسته دیرینه و بیشترین مطالبه مردم شهرستان روانسر احداث بیمارستان است و با توجه به زمان بر بودن احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی روانسر در دستور کار قرار گرفته و لازم است برای برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار تسهیل گری لازم صورت گیرد.

    وی خاطر نشان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی روانسر، این منطقه نیازمند نگاه ویژه برای برقراری امکانات بهداشتی و درمانی است.

    به دولت سیزدهم چشم امید داریم

    پژمان صالحی از شهروندان روانسری در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن گلایه از عملی نشدن قول مسئولین برای احداث بیمارستان روانسر، گفت: بر اساس گفته اکثر مسئولین، روانسر با توجه به جایگاه جغرافیایی در منطقه نیازمند بیمارستان است.

    وی افزود: از سال ۹۷ تا به امروز فقط این حرف را از مسئولین شنیده‌ایم که پایان امسال بیمارستان روانسر افتتاح می‌شود، اما متأسفانه از سال ۹۷ تا به امروز بجز اسکلت این بیمارستان، مردم روانسر چیزی ندیده‌اند.

    این شهروند روانسری گفت: از آنجا که قول‌های دولت قبل یکی پس از دیگری عملی نمی‌شد انتظاری نبود که این پروژه نیز اتفاق خاصی برایش رخ دهد، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم انتظار داریم حداقل توجهی به دروازه اورامانات شود.

    مطالبه به حق مردم روانسر برای ساخت بیمارستانی در این شهرستان، مورد تأیید متفق القول مسؤلین قرار گرفته است؛ اما متأسفانه هر سال وعده اتمام این پروژه به سال دیگر انتقال داده می‌شود و از سال ۹۷ تا به امروز مردم این شهرستان در انتظار تحقق این وعده اند.

    منبع: مهر

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *