×

‘سفید آب’، چشمه ای خروشان در باینگان

  • کد نوشته: 12192
  • ۱۳۹۶-۰۱-۰۹
  • 24121 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: در حالیکه بسیاری از شهرها و روستاهای کشور با بحران بی آبی مواجه هستند، چشمه ای خروشان با دبی آب فراوان در روستای ‘سفیدآب’ از توابع بخش باینگان شهرستان پاوه وجود دارد که اگرچه عُمر آن کوتاه است اما هدایت این آب به سمت استفاده شرب و کشاورزی باتوجه به حجم بالای آن ضروری است.

    ‘سفید آب’، چشمه ای خروشان در باینگان
  • به گزارش آوای باینگان و به نقل از خبرنگار ایرنا؛ سفید آب نام روستایی کوچک با تعداد خانواری کم در پنج کیلومتری شهر باینگان به طرف مرز عراق است که چشمه ای خروشان به همین نام در این روستا واقع شده است.
    آب این چشمه به گفته اهالی ساکن در روستا در سال های پربارش حدود ۶ ماه آب دارد، به عنوان مثال در سال آبی ۹۴- ۹۵ که میزان بارش ها زیاد بود این چشمه از آبان ۹۴ تا اواخر خرداد ۹۵ آب داشت اما در سال آبی ۹۵-۹۶ به دلیل کم بودن بارش ها، آب چشمه اواخر اسفند خروش کرد و احتمال می رود تا اواسط خرداد ۹۶ آب داشته باشد.
    اگرچه عُمر این چشمه کوتاه است اما میزان آبی که از دهانه آن خارج می شود را در صورت مدیریت می توان به سمت استفاده شرب و کشاورزی منطقه هدایت کرد که می طلبد مسئولان این موضوع مهم را در دستور کار قرار دهند.
    بخش باینگان با حدود ۱۱ هزار نفر جمعیت به مرکزیت شهر باینگان در ۱۳۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در جوار با مرز عراق قرار دارد و بیشتر فعالیت مردمان این دیار از طریق دامداری و باغداری است که آب یکی از نیازهای اصلی مردم منطقه محسوب می شود.
    چشمه خروشان سفید آب که منبع آن کوه مرتفع ماکوان با بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ متر ارتفاع مشرف به شهر باینگان است، از گذشته های دور وجود داشته و یکی از جاذبه های دیدنی و گردشگری منطقه محسوب می شود.
    اهالی روستای سفید آب هم حتی از مزایای این چشمه استفاده نمی برند در حالیکه می توان در حد بسته بندی از این آب زلال و تمیز بیشترین میزان بهره وری را داشت.
    ۲ مزرعه پرورش ماهی در باغات روستاهای زردویی و دودان در پایین دست این چشمه خروشان ساخته شده و به بهره برداری می رسد اما حجم آب چشمه سفید آب به قدری فراوان است که با مدیریت صحیح آن می توان استفاده های بهتر و بیشتری از آن برد.
    به دلیل اینکه در بخش باینگان سد و یا دریاچه ای که بتوان از آن به عنوان منبع آب شرب استفاده کرد وجود ندارد از این رو مدیریت آب رودخانه ها به عنوان یکی از مهمترین منابع آب شرب مصرف مردم ضروری است.
     خبرنگار:فرزاد نویدی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *