×

سیاه طاهر چشم انتظار مسئولین

  • کد نوشته: 17878
  • ۲۲,شهریور ۱۴۰۰
  • 354 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: تونل «سیاه طاهر» در مسیر جوانرود – تازه آباد واقع شده و یکی از کلیدی ترین پروژه های حوزه حمل و نقل در منطقه اورامانات محسوب می شود. سیاه طاهر نقشی کلیدی در تسهیل حمل کالا به بازارچه مرزی شیخ صله و بهبود وضعیت تردد ساکنان شهرستان ثلاث باباجانی دارد.
    سیاه طاهر چشم انتظار مسئولین
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از خبرگزاری کردپرس؛ منطقه ثلاث باباجانی را شاید بتوان کم توسعه یافته ترین شهرستان های استان کرمانشاه به لحاظ راه های مبادلاتی توصیف کرد. منطقه ای که مسیرهای اصلی آن به سمت سرپل ذهاب و جوانرود شبیه پیست های مسابقات رالی، باریک و پرپیچ و خم هستند و باید با احتیاط کامل در آن ها رانندگی کرد.

    احداث تونل سیاه طاهر یک مطالبه قدیمی

    پروژه توسعه راه اصلی جوانرود – ثلاث – سرپل ذهاب در تیرماه سال ۸۱ و در زمان تشکیل شهرستان ثلاث باباجانی به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد.

    بخش زیادی از مسیر موجود بسیار پرپیچ و خم و صعب العبور هستند ولی بی گمان نقطه اوج این راه ناهموار در گردنه سیاه طاهر واقع شده است. گردنه ای بسیار صعب العبور که گذر از آن بسیار دلهره انگیز است.

    این گردنه در زلزله آبان ماه ۹۶ بر اثر ریزش کوه مسدود شد و در پس لرزه‌های بعدی نیز بارها شاهد ریزش‌های خطرناکی بود. طی سال های اخیر احداث این تونل یکی از مطالبات جدی منطقه بود تا اینکه در سال ۹۹ عملیات اجرایی آن آغاز شد.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در گفتگو با کردپرس پیرامون این پروژ گفت: با اتمام جنگ، موضوع بازسازی منطقه محروم ثلاث باباجانی، رونق اقتصادی بازارچه مرزی شیخ صله و همچنین بازگشت جمعیت و رونق اقتصادی – اجتماعی  منطقه در دستور کار دولت قرار گرفت. 

    مسعود شریفی افزود: بیش از دو دهه است که احداث تونل سیاه طاهر در محور جوانرود – ثلاث باباجانی، یک مطالبه جدی و حیاتی مردم منطقه است و خوشبختانه با پیگیری های بعمل آمده پس از طراحی و اخذ مجوزات لازم، پس از سال ها انتظار عملیات اجرایی حفاری تونل سیاه طاهر به طول ۱۰۸۰ متر، از خرداد سال ۹۹ آغاز شد.

    وی ادامه داد: این پروژه در محور جوانرود- ثلاث باباجانی و مرز مبادلاتی شیخ صله قرار دارد و با اجرای آن ۴۰ نقطه حادثه خیز در این مسیر صعب‌العبور حذف می‌شود و علاوه بر افزایش امنیت، سبب کوتاه شدن مسیر و کاهش ترافیک نیز می شود.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه ادامه داد: تونل مذکورD  شکل با سطح مقطع ۸۶ متر مربع و عرض کف ۰۴/۱۱ متر ( پس از بهره برداری) و در محدوده کیلومتر ۵/۳۸ الی ۴۱ در دست احداث است و منجر به کاهش ۵/۱ کیلومتری طول مسیر و حذف ۳۴ قوس افقی بسیار تند – که حتی در ۴ محل با قوسهای تند قائم هم تلاقی دارند – می شود. 

    حفاری تونل سیاه طاهر رو به اتمام است 

    وی ادامه داد: هم اکنون با گذشت کمتر از ۱۶ ماه از شروع پروژه پیشرفت فیزیکی ۴۰% برخوردار است و در قسمت حفاری مقطع نیز کمتر از ۹۵ متر باقی مانده است که امیدواریم تا پایان مهرماه حفاری تکمیل و سایر عملیات نیز به تناسب تامین و زمان تخصیص اعتبار در نیمه اول ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.

    شریفی تاکید کرد: عملیات اجرایی و پیشرفت مذکور زمانی درخشانتر می شود که یادآوری نماییم تقریبا تمامی طول تونل با سازه های مناسب از قبیل شاتکریت و وایرمش، بتن مسلح و مقاطع تیر آهن نمره ۱۴ و ۱۶ تحکیم شده است.

    سیاه طاهر زیرساختی برای رونق تجاری و گردشگری

    بازارچه شیخ صله در ثلاث بابجانی یکی از نزدیکترین دسترسی ها را به شهر مهم سلیمانیه در اقلیم کردستان دارد. در صورت احداث تونل سیاه طاهر امکان عبور کامیون های بزرگ ترانزیتی و رونق اقتصادی بیشتر این بازارچه مرزی شدر آینده میسر خواهد شد.

    همچنین بهره برداری از این پروژه به شکل گیری یک کریدور تجاری و گردشگری در مسیر جوانرود _ ثلاث باباجانی – قصرشیرین  و سرپل ذهاب کمک خواهد کرد و در رونق اقتصادی در منطقه بسیار اثرگذار خواهد بود

    سیاه طاهر نیازمند یاری مسئولین

    شریفی درباره وضعیت کنونی این پروژه عنوان می کند: کمبود و جهش قیمت سیمان و میلگرد و مقاطع فولادی – که حاصل تحریمهای ظالمانه هستند-  به عنوان عواملی بازدارنده، در کند شدن پیشرفت این پروژه دخیل بوده اند و از همه مهمتر اینکه هم اکنون پیمانکار و عوامل اجرایی بالغ بر پانصد میلیارد ریال طلبکار هستند .

    در پایان باید گفت این پروژه مهم تونل سیاه طاهر هرچند مراحل پایانی  *حفاری* خود را طی می کند ولی اتمام و بهره برداری از آن سخت نیازمند حمایت و توجه ویژه مسئولین است.

    منبع: کردپرس

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *