×

ضوابط حریم منطقه جهانی اورامانات تدوین می‌شود 

  • کد نوشته: 23807
  • ۱۴۰۲-۰۸-۲۴
  • 318 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی اورامانات از تلاش برای تدوین ضوابط حریم منطقه جهانی اورامانات خبر داد.
    ضوابط حریم منطقه جهانی اورامانات تدوین می‌شود 
  • به گزارش آوای باینگان، سیف الله رنجبر در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تشکیل شورای راهبردی پایگاه جهانی اورامانات، اظهار کرد: براساس دستورالعمل امور پایگاه های کشور، تمام پایگاه های ملی و جهانی باید شورای راهبردی تشکیل دهند که پایگاه جهانی اورمانات یکی از اولین پایگاه های کشور است که این شورا را تشکیل داده است. 

    وی افزود: علاوه بر اعضای اصلی این شورا، تعدادی از دستگاه های متناظر مانند بنیاد مسکن هم در آن عضویت خواهند داشت. 

    مدیر پایگاه جهانی اورامانات خاطرنشان کرد: با تشکیل این شورا، از این پس اولویت های علمی، پژوهشی، آموزشی و عملیاتی این منظر جهانی با نظر اعضای آن مشخص شده، چکش کاری می شود و برای آنها برنامه ریزی خواهیم داشت. 

    وی موضوعات دارای اولویت در این پایگاه را تعیین ضوابط حریم، حفاظت، مرمت، کاوش باستان شناسی و احیاء بافت های تاریخی عنوان کرد و گفت: تعیین ضوابط حریم این محوطه ثبت جهانی شده، به عنوان اصلی ترین برنامه پایگاه در دستورکار قرار گرفته تا از این پس هرگونه ساخت و ساز طبق این ضوابط باشد و معماری اصیل منطقه آسیبی نبیند.  

    رنجبر در ادامه عنوان کرد: تدوین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت از دیگر اقداماتی است که با تشکیل نشست دوم شورای راهبردی تا آذرماه آن را اجرایی خواهیم کرد. 

    وی در ادامه از پیگیری یونسکو برای بررسی آخرین وضعیت منظر فرهنگی هورامان/اورامانات خبر داد و گفت: اخیرا یونسکو طی مکاتبه‌ای درخواست کرده تا در مورد شرایط این منطقه از نظر حفاظتی، آموزش و مرمت گزارشی را به آنها ارائه دهیم. 

    رنجبر یادآورشد: از نظر حفاظتی تاکنون برنامه های خوبی برای حفظ حریم منظری این منطقه صورت گرفته، اما اقدامات بیشتری در حوزه ساخت و سازها، آتش سوزی ها و … باید با همکاری دستگاه های دیگر اجرایی شود. 

    وی اضافه کرد: در بحث آموزش هم که به عنوان یک اقدام دارای اولویت به آن نگاه می کنیم، مشارکت عمومی مردم و فعالان گردشگری و میراث فرهنگی منطقه را نیاز داریم تا آموزش های تخصصی چگونگی گردشگرپذیری و حفاظت از میراث فرهنگی، طبیعی و تاریخی منطقه را به کودکان، نوجوانان، سالمندان و … آموزش دهیم. 

    دبیر شورای راهبردی منظر فرهنگی طبیعی اورامانات ادامه داد: از طرفی آموزش صنایع دستی و چگونگی مهار آتش سوزی ها که به عنوان یک چالش مهم پیش روی منظر جهانی وجود دارد، از دیگر اقدامات در دستور کار است. 

    وی به تداوم انجام اقدامات مرمتی در این منطقه جهانی هم اشاره ای کرد و گفت: سال گذشته برنامه های مرمتی خوبی در قلعه جی، کلاش لولم، هجیج و خود شهر پاوه انجام شد و امسال هم برنامه هایی را پیش رو خواهیم داشت، اما اجرای آنها منوط به تخصیص اعتبار است. 

    رنجبر در پایان از برنامه ریزی برای حفظ و احیاء رشته های اصیل صنایع دستی در اورامانات هم خبر داد و گفت: در این راستا در ورودی هرکدام از شهرهای منطقه یک بازارچه دائمی صنایع دستی را خواهیم داشت. البته در حال حاضر یک بازارچه در ورودی شهر روانسر وجود دارد که باید تکمیل شود. 

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *