×

عدم برخورداری مرزنشیان از امتیازات مناطق مرزی ضعف عملکرد دولت

  • کد نوشته: 16677
  • ۱۴۰۰-۰۲-۰۸
  • 667 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زیرساخت‌های تجارت در مناطق مرزی کرمانشاه فراهم است، گفت: متأسفانه از ظرفیت مرزها استفاده نمی‌شود و مردمان مرزنشین از امتیازات مناطق مرزی برخوردار نیستند.
    عدم برخورداری مرزنشیان از امتیازات مناطق مرزی ضعف عملکرد دولت
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از سپهر ( روزنامه صبح غرب کشور) صادرات و واردات نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی جوامع دارند و طبق آمارها ۵۴ بازارچه مرزی در مناطق مختلف مرزهای شرق، غرب، جنوب و شمال غرب کشور راه‌اندازی شده که ۴۰ بازارچه آن فعال است و این مرزها کانونی برای افزایش مبادلات تجاری و گسترش روابط دوجانبه با کشورهای همسایه است.

    استان کرمانشاه نیز به لحاظ همسایگی با کشور عراق از مرزهای اقتصادی برخوردار بوده و بیش از نیمی از صادرات سالیانه کالاهای غیرنفتی کشور به عراق و از استان کرمانشاه انجام می‌شود؛ این مهم قابل‌ذکر است که کشور عراق بهترین بازار برای فروش کالاهای ایرانی است و پرویزخان، خسروی، سومار، شیخ صالح، شوشمی، تیله‌کوه و سازان مرزهای استان کرمانشاه با عراق هستند که از میان این مرزها مرز رسمی خسروی و بازارچه مرزی سومار با بخش عربی و مابقی مرزها با حوزه کردی هم‌مرز هستند.

    با نگاهی اجمالی به مناطق مرزی مذکور این مطالب قابل بیان است که مرز رسمی پرویزخان و بازارچه‌های مرزی شوشمی در پاوه و شیخ صالح در ثلاث باباجانی سه مرز مشترک فعال استان کرمانشاه با اقلیم کردستان عراق است و عمده کالاهای صادراتی از طریق این گمرکات کولرهای آبی خانه با هوادهی حداکثر هشت هزار فوت مکعب در دقیقه، خربزه، هندوانه، پنیر، رب گوجه‌فرنگی، بیسکویت، انواع کاشی و سرامیک، فرآورده‌های مخصوص تغذیه کودکان شیرخوار، انواع مصنوعات پلاستیکی، شیر و خامه شیر، مویز، ظروف ملامین، سیب، جوال و کیسه برای بسته‌بندی کالا از نوار پلی‌اتیلن یا پلی‌پروپیلن بوده است.

    مرز رسمی پرویزخان در مسیر راه ابریشم، نزدیک‌ترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشورهای اروپایی است و این مرز ظرفیت‌های بالایی برای صادرات محصولات مختلف را داراست و با توجه به وضعیت نامناسب زیرساخت‌ها در عراق، باید از این فرصت برای سرمایه‌گذاری در این کشور و اقلیم کردستان استفاده کرد.

    تحریم‌های ظالمانه دشمن، تورم، گرانی، مشکلات اقتصادی، سیل و زلزله در سالیان گذشته و بحران کرونا نیز از اواخر پارسال و امسال، هیچ‌کدام بر فعالیت مرز رسمی پرویزخان تأثیرگذار نبوده و شاخص‌های آماری نشان‌دهنده رشد دلاری و وزنی محموله‌های صادراتی از این مرز است.

    تابستان سال گذشته فرماندار قصرشیرین عنوان کرده بود که ۵۴ درصد صادرات کالاهای غیرنفتی کشور از مرز رسمی پرویزخان در قصرشیرین به وسعت ۳۷۵ هکتار انجام می‌شود و حجم فعالیت روزانه این مرز صادرات بیش از یک هزار و ۵۰۰ کامیون کالا به حوزه کردی در شمال عراق است.

    اما این نکته قابل ذکر است که مرز خسروی نزدیک‌ترین نقطه مرزی کشور به بغداد پایتخت عراق، نجف، کربلا، کاظمین و سامرا بوده و با توجه به ایجاد پایانه بین‌المللی باید از این ظرفیت نیز برای صادرات استفاده شود اما تا پیش از بسته شدن مرز به دلیل شیوع کرونا از سوی عراق، روزانه حدود ۵۰۰ کامیون کالای صادراتی از این مرز به عراق صادر می‌شد و بهبود این روند نیازمند پیگیری و تلاش مسئولان برای افزایش صادرات از این مرز است.

    مرز سومار در فاصله ۶۷ کیلومتری گیلانغرب و ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده بوده و بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاه‌تر کرده و اکنون بیشتر کالاهای صادراتی به استان‌های شرقی عراق از این معبر صادر می‌شود؛ این مرز یکی از مرزهای مهم و رسمی صادراتی کشور است که زیرساخت موجود در آن به‌منظور تسهیل در امر مبادلات تجاری و مرزی در دست اجراست.

    بازارچه مرزی شوشمی در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان پاوه از سمت عراق به حوزه حلبچه استان سلیمانیه در شمال عراق متصل بوده و میوه، سیمان، گیوه، نان برنجی و صیفی‌جات ازجمله کالاهای صادراتی از این مرز بوده و در معیشت مردم پاوه نقش مهم داشته است.

    بازارچه مرزی شیخ صالح که در سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را آغاز کرده است نیز از بازارچه‌های رسمی کشور و در ۴۵ کیلومتری شهر تازه‌آباد مرکز شهرستان ثلاث باباجانی قرار دارد که در صورت تعریض و بهبود جاده می‌تواند از فعالیت قابل‌توجهی در امر صادرات کالا برخوردار شود.

    معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه سال گذشته عنوان کرد که این استان یک سرپل تجاری بزرگ جمهوری اسلامی ایران با دولت‌های غربی، سوریه و عراق است و سال ۹۸ در مجموع سه میلیارد دلار حجم صادرات این استان با کشورهای عراق و سوریه بوده و کرمانشاه تأمین‌کننده ارز کشور در بحث صادرات کالاهای غیرنفتی است.

    هدایت حاتمی این نکته را نیز یادآور شده بود که بیش از ۹۸ درصد مبادلات مرزی مرزهای استان کرمانشاه شامل صادرات برق، گاز، فرآورده‌های نفتی و کالاهای غیرنفتی است و بااین‌وجود هیچ‌گونه خروج ارزی از این استان نیست.

    فرماندار قصرشیرین با بیان اینکه تجار، بازرگانان و صادرکنندگان در مرز رسمی پرویزخان به میزان صادراتی که انجام می‌دهند ارز وارد کشور می‌کنند و با توجه به حجم بالای فعالیت این مرز نقشی مهم در ورود ارز به کشور دارد.

    اما آنچه مهم است فراهم بودن زیرساخت‌های تجارت مرزنشینان با توجه به ظرفیت‌های موجود است که این مهم باید موردتوجه مسئولان قرار گیرد و به این منظور گفت‌و‌گویی با نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب، گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی ترتیب دادیم.

    شهریار حیدری در گفت‌و‌گو با خبرنگار سپهر‌غرب با بیان اینکه از ابتدای وقوع جنگ تحمیلی مردم مرزنشین و روستاهای مرزی درگیر این موضوع بودند، اظهار کرد: مردم مناطق مرزی از شهرنشین و روستایی در هشت سال دفاع مقدس آواره بودند.

    وی با تأکید بر اینکه در جنگ تحمیلی مردم مناطق مرزی، محروم از همه‌چیز بودند و هرچه از قبل داشتند نیز از دست دادند، گفت: بعد از پایان جنگ نیز ۱۰ سال بازسازی بود و عملاً ۱۸ سال مناطق مرزی از توسعه و پیشرفت محروم بودند.

    نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب، گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برابر قانون بعد از پایان جنگ باید مناطق درگیر جنگ با تزریق اعتبارات مضاعف و توجه ویژه دولت به اندازه مناطق برخوردار در حوزه زیرساخت، امکانات و پیشرفت داشته باشند.

    حیدری با تأکید بر اینکه متأسفانه به همان ۱۸ سالی که مناطق مرزی از عمران، آبادانی و معیشت عقب ماندند به همان اندازه اکنون نیز با مناطق برخوردار فاصله دارند، افزود: زیرساخت‌ها ازنظر تجارت فراهم است و اکنون در استان کرمانشاه هفت مرز داریم.

    وی با بیان اینکه هفت مرز موجود به‌صورت رسمی و بازارچه‌ای فعال است، تصریح کرد: با کمال تأسف از ظرفیت مرزها استفاده نمی‌شود و برای مردم مناطق مرزی امتیاز خاصی در این خصوص قائل نیستیم.

    نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب، گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته مواردی به‌صورت بخشنامه و آیین‌نامه در رابطه با مردم مناطق مرزی مطرح و آیین‌نامه توسط بخشنامه و بخشنامه توسط آیین‌نامه نقض می‌شود و این یکی از کارکردهای ضعیف دولت طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته تاکنون بوده است.

    حیدری با بیان اینکه تصمیمات تنها در حد آیین‌نامه و بخشنامه است، خاطرنشان کرد: متأسفانه عملاً مردمان مرزنشین از امتیازات مناطق مرزی برخوردار نیستند.

    وی اصلاح کوله‌بری با عنوان معیشت مرزنشین را یکی از موارد تصمیم‌گیری شده برای مردم مناطق مرزی دانست و یادآور شد: بحث ۲۰ کیلومتر و فروش سوخت مرزنشینان نیز از دیگر موارد بود که هیچ‌کدام تأثیری بر زندگی و معیشت مرزنشینان نگذاشت و فقط در حد کوله‌بری مناسب آن‌هم در یک مقطع بسیار کوتاه بود.

    نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب، گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مشکلاتی که اکنون در مناطق مرزی داریم حاصل این تصمیمات و بخشنامه‌های متناقض است که معیشت و زندگی مردم این مناطق در آن‌ها نادیده گرفته شده است.

    حیدری با بیان اینکه در استانی با ۳۷۱ کیلومتر و هفت مرز باید امتیازاتی به مرزنشینان داده شود، گفت: دادن این امتیازات به این منظور است که از مزیت‌های مرز برخوردار شوند.

    به گفته وی زیرساخت‌های تجارت در مناطق مرزی کرمانشاه فراهم است اما متأسفانه از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود حال‌آنکه در صورت استفاده از این پتانسیل شاهد رونق تجارت و صادرات محصولات و تولیدات داخلی و ارزآوری بیشتر به کشور باشیم و این مهم مغفول مانده است.

    اما نکته مهم این است که مردم مرزنشین از امتیازات مناطق مرزی برخوردار نیستند و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌هایی که نقض‌کننده یکدیگر هستند از عملکردهای ضعیف دولت است و مشکلاتی که اکنون در مناطق مرزی داریم حاصل این تصمیمات و بخشنامه‌های متناقض بوده و معیشت و زندگی مردم این مناطق در آن‌ها نادیده گرفته شده است در حالی که دادن این امتیازات به این منظور است که مرزنشینان از مزیت‌های مرز برخوردار شوند و مسئولان باید در این خصوص اقدامی مؤثر داشته باشند تا شاهد رونق معیشت مردم در این مناطق باشیم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *