×

عطر “رب انار” در کوچه‌باغ‌های پاوه پیچید

  • کد نوشته: 18655
  • ۱۴۰۰-۰۸-۱۸
  • 527 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: پاییز و فصل انارچینی که می‌شود بوی دود آتش اجاق پخت رب انار هم در کوچه‌باغ‌های پاوه می‌پیچد و باغداران پاوه‌ای کمر همت بسته و به همراه دیگر اعضای خانواده بساط رب انارگیری به پا می کنند.
    عطر “رب انار” در کوچه‌باغ‌های پاوه پیچید
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از ایسنا، برداشت انار و تفکیک آن از نظر کیفیت، ترک خوردگی، کوچکی و بزرگی و… از جمله کارهایی است که باغداران در فصل برداشت انار در پاوه انجام می‌دهند.

    باغداران پاوه‌ای پس از جداسازی انارهای ریز و ترک خورده‌ای که مشتری‌پسند نیستند، رب‌گیری از این میوه پاییزی را آغاز کرده و غروب‌ها بوی رب انار در کوچه‌باغ‌ها به مشام می‌رسد.

    دیگ‌های بزرگ و عده‌ای که مشغول دان کردن انار هستند و صدای تق‌تق چوب‌هایی که به پشت انار می‌خورد تا دانه‌ها را جدا کند، حسابی لذت‌بخش است.

    رُب انار پاوه مثل انار تولیدی در این شهرستان طرفداران زیادی دارد و همین باعث شده باغداران این خطه، خصوصا زنان پاوه‌ای در این فصل سال که زمان برداشت انار است، بساط تهیه رب انار برپا کنند. 

    رب انار پاوه یکی از سوغاتی های منطقه اورامانات است که علاوه بر شهرهای استان کرمانشاه در دیگر نقاط  کشور هم شناخته شده است.

    شهروز احمدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان  پاوه در گفت وگو با ایسنا، سطح باغات انار این شهرستان را ۶۵۰ هکتار اعلام کرد و افزود: تقریبا همه باغات انار این شهرستان بارور بوده و مقادیر کمی از باغات نهال هستند و هنوز به مرحله باروری نرسیده‌اند.

    احمدی با بیان اینکه عمده انار تولیدی در باغات انار شهرستان پاوه به صورت تازه خوری به مصرف می‌رسد، گفت: ارقام ترش و ریز انار که بازارپسندی پایینی دارند و حدود ۲۰ درصد انار تولیدی در شهرستان را شامل می شود، به صورت رب انار پخته و عرضه می شوند.

    مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پاوه در ادامه با اشاره به افت عملکرد باغات انار شهرستان به دلیل خشکسالی، اظهار کرد: در حالی که در سالهای معمولی متوسط عملکرد باغات شهرستان پنج تن در هکتار است، این میزان در سال جاری به حدود ۳.۵ تن در هکتار کاهش پیدا کرده است.

    احمدی  گفت: برآورد می شود امسال میزان تولید انار در باغات شهرستان حدود ۲۳۰۰ تن باشد که افت حداقل ۴۰ درصدی را نسبت به سنوات نرمال دارد.

    احمدی  ارقام انار باغات شهرستان پاوه را شامل انواع ملس ساوه، یوسف خانی و ترش و شیرین اعلام کرد.

    احمدی با بیان اینکه بیشترین باغات انار استان کرمانشاه در شهرستان پاوه قرار دارند، گفت: انار تولیدی در باغات این شهرستان به دلیل استفاده کم از سم و کود جزو محصولات سالم است.

    به گفته احمدی برداشت انار در باغات پاوه تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *